تدوین طرح جامع کنترل آلودگی هوای کرمان با همکاری دانشگاه مشهد / جاده صفا بدون اخذ مجوز پیشرفت فیزیکی


ساعت: 07:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۸
کد خبر: 1876648

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت؛

طالب حلوی گفت: طرح مطالعاتی جامع کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر کرمان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد تدوین شده و کانون های داخلی منشا گرد و غبار نیز بررسی و شناسایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طالب حلوی در گفتگو با راه آرمان؛ وی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که هنگام ایجاد گرد و غبار چه در داخل و چه در خارج عواملی مانند سدسازی، خشک شدن تالاب ها، کمبود آب، تخریب دشت های سیلابی، تخریب کشاورزی و عدم مدیریت صحیح در ساخت سازه های عمرانی وجود دارد. و موانع ساخت بشر مانند جاده ها و تأسیسات، این پدیده را در دهه گذشته تشدید کرده است.

طرح جامع کنترل آلودگی هوای کرمان با همکاری دانشگاه مشهد تدوین شده است

مدیرعامل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: طرح مطالعه جامع کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر کرمان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد تدوین شد و کانون های داخلی منشاء گرد و غبار را نیز بررسی کرد. و شناسایی شد؛ به همین منظور طرح احیای مناطق به منظور مقابله با فرسایش و کاهش کانون های داخلی گرد و غبار در حال اجراست.

وی افزود: اگرچه نمی توان از یک راه حل واحد برای کل محدوده مراکز داخلی استان استفاده کرد. اما عملیات تثبیت شن‌های شناور و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی از طریق کاشت، بذرکاری، مدیریت پسماند آب، رسوب‌گیری، مدیریت جنگل‌ها و ساماندهی چرای دام و بررسی و تدوین طرح‌های تحقیقاتی و از سوی دیگر اجرای آبخیزداری. مدیریت و مدیریت آبخوان راهی از طریق ادارات منابع طبیعی خواهد بود.

حلولی در خصوص پیوست زیست محیطی پروژه هایی مانند بام کرمان و انتقال آب از رودخانه خلیل گفت: پروانه ساختمانی صادر شده است.

سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی پیشرفت فیزیکی داشته است

مدیرعامل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره پروژه سد صفارود و خط لوله آب انشعاب خلیل رود گفت: ساخت آن در سال 93 صادر شد و صادر شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن برخی ملاحظات زیست محیطی و شرایط مجوز صادره از سوی مجری طرح، ادامه پروژه خط انتقال مورد تایید این اداره کل قرار نگرفته و موضوع بارها مورد رصد قرار گرفته است. در قوه قضائیه».

خالویی افزود: در این میان سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی پیشرفت فیزیکی داشته و کمیسیون ارزیابی اثرات زیست محیطی نیز برای ارائه گزارش ارزیابی یکپارچه سد و خط لوله آب در سال 98 تعیین شده است که اکنون گزارش مربوطه در این مرکز در حال بررسی است و هنوز مجوزی صادر نشده است.

وضعیت مالچ پاشی در استان کرمان را توضیح دهید

مدیرعامل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص مالچ پاشی در نقاط مختلف استان گفت: محصولات عملیاتی کنترل حرکت ماسه های شناور منوط به تایید سازمان حفاظت محیط زیست است. و این اداره کل طی مکاتبه با ادارات کل منابع طبیعی شمال و جنوب استان خواستار توقف مالچ پاشی تا اعلام نظر صریح ستاد ملی مقابله با گرد و غبار شد.

وی افزود: موضوع انجام عملیات دوستدار محیط زیست بر روی پوشش خاک و مورد تایید سازمان نیز در کارگروه بررسی مصالح تثبیت خاک سازمان مطرح می شود.

خالویی در پاسخ به این سوال که آیا کارخانه های فولادی دارای ضمائم سازگار با محیط زیست هستند، گفت: کارخانه های فولاد و غلتک و ظرفیت های مشخص بر اساس آخرین مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست در محل و امکان سنجی گزارش ارزیابی تاثیرات بر محیط زیست که در نظر گرفته شده است. پس از ارائه گزارش مربوطه و در صورت تایید گزارش، مجوز ارزیابی پروژه صادر و نظارت لازم در حین اجرا و پس از بهره برداری از پروژه ها توسط این اداره کل انجام خواهد شد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه برنامه حفاظت از حیوانات به دو صورت کلی و جزئی ارائه می شود، گفت: به طور کلی برنامه های حفاظتی در قالب برنامه های کلان تدوین، پیشنهاد و اجرا می شود، به عنوان مثال، پیشگیری. چرای بی رویه در مناطق مدیریت شده و جلوگیری از شکار بی رویه بخشی از دستور کار حفاظت است.

وی ادامه داد: در بحث گونه‌های کلیدی مانند خرس‌های قطبی و پلنگ آسیایی، بر اساس برنامه عملیاتی ابلاغی، طرح‌هایی از قبیل تکثیر و تقویت طعمه در زیستگاه، کاهش تضاد بین حیوانات و همچنین به صورت تخصصی‌تر ارائه و اجرا می‌شود. مردم محلی مناطق خطرناک را محصور می کنند.”

خالویی بیان کرد: اگر اکوسیستم های استان جزو حوزه های مدیریتی سازمان محیط زیست باشند، به عبارتی جزو چهار حوزه باشند، برنامه های مختلفی را در شرایط بهینه در قالب پژوهش های تحلیلی و اجتماعی تجربه خواهند کرد. .

مدیرعامل سازمان محیط زیست استان کرمان با اشاره به موارد فوق خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تعامل و همکاری با جوامع محلی حاشیه شهرها در مدیریت چرای دام، مدیریت آتش سوزی و آتش سوزی، تنوع ژنتیکی، پیشگیری از شکار غیرمجاز و غیرقانونی یکی از برنامه های حفاظتی است. که با توجه به نوع منطقه ارائه و اجرا می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید