تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای اولین بار


ساعت: 18:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918503

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه‌الله جعفری» در این نشست برای تهیه نقشه راه برای مواد معدنی حیاتی و استراتژیک، گفت: این سازمان با هدف کمک به سیاست‌گذاری، حمایت از بخش خصوصی در تکمیل تلاش می‌کند. زنجیره تولید، تعیین اولویت های اکتشاف و اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای حوزه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک، همکاری با مشاور خصوصی برای تهیه نقشه راه این نوع مواد معدنی.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در بررسی های انجام شده 13 ماده معدنی شامل گرافیت، منگنز، فسفات، تیتانیوم، قلع، پتاس، سیلیس پر عیار، نیکل، لیتیوم، بور، وانادیم، کبالت و عناصر خاکی کمیاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اقلام به محصولات بالادستی، میان دستی و پایین دستی گروه بندی شدند. همچنین سه ماده معدنی شامل مولیبدن، کرومیت و قیر به عنوان فرصت‌های ویژه شناسایی شدند.

شما سعی می کنید مواد حیاتی را وارد برنامه هفتم توسعه کنید

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برای هر یک از مواد معدنی حیاتی ذکر شده استراتژی در حال تدوین است، ادامه داد: در این راهبرد موضوعات مرتبط از جمله میزان تولید محصولات بالادستی، میان دستی و پایین دستی، واردات و صادرات محصولات، ظرفیت یابی معادن، استخراج و فرآوری و غیره در هر کانی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا نسبت به مصالح مذکور اقدام عملیاتی و گنجاندن آنها در برنامه هفتم توسعه را پیشنهاد کنیم.

نیاز به کار تحقیقاتی جدی در مورد مواد حیاتی و استراتژیک

جعفری با تاکید بر اینکه برخی از مواد معدنی مانند لیتیوم و وانادیوم به طور جدی مورد اکتشاف قرار نگرفته است، تصریح کرد: با توجه به توسعه صنایع روز و نیاز کشور به عناصر جدید، علاوه بر اکتشاف مواد معدنی رایج، عناصر حیاتی و استراتژیک نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. در نظر گرفته شده است. . داد

وی افزود: با توجه به وجود میلیون ها تن باطله در معادن، موضوع استحصال مواد معدنی حیاتی از باطله باید با جدیت پیگیری شود. در حوزه فرآوری و معدن نیز در آستانه ورود به مذاکره با شرکت های دانش بنیان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید