ترویکا ناکوک علیه اتحادیه اروپا و روند مذاکرات در وین

ساعت: 23:18
تاریخ انتشار: 1400/09/19
کد خبر: 1791062

تروئیکای اروپایی از نشست هفته گذشته به شدت تلاش کرده تا مسیر مذاکرات را تغییر دهد تا به سه هدف «دریافت امتیاز از چین و روسیه»، «امتیاز از ایران» و «امتیازات اتحادیه اروپا» دست یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دور دوم روند جدید مذاکرات ایران و 1+5 با وجود اخبار مثبت متعدد از روند مذاکرات روز گذشته در وین آغاز شد که استفاده از تاکتیک های مختلف فضا را برای افزایش فشار بر ایران تغییر می دهد.

اینجا؛ اخبار وین نیوز حاکی از آن است که نمایندگان سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از پایان دور جدید مذاکرات هفته گذشته به اقدامات خود ادامه داده و تلاش زیادی برای تغییر مسیر دستیابی به سه هدف انجام داده اند. «واردات از چین و روسیه»، «واردات از ایران» و «واردات از اتحادیه اروپا».

این رفتار تروئیکای اروپایی به ویژه مأموریت جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا و معاون و فرستاده وی در کمیسیون مشترک، انریکه مورا، را تضعیف کرده است.

در همین حال؛ مقامات برخی دیگر از کشورهای عضو اصلی اتحادیه اروپا نیز به طور علنی به سیاست های این سه کشور واکنش نشان داده و رفتار ترویکا را در راستای منافع و منویات ایالات متحده و تضعیف موقعیت اتحادیه اروپا دانسته اند.

با توجه به فضای موجود در مذاکرات وین، پیشنهادات روشن و عملیاتی تیم مذاکره کننده ایرانی با توجه به مشخصات فنی و مستندات آن، نگرانی شدید آمریکا و سه کشور اروپایی در گروه 1+5 و عدم وجود هیچ گونه قانونی را در پی دارد. استدلال علیه آن. . آنها با مشورت رابرت مالی به ناچار مسائلی را برای تغییر مسیر مذاکرات در قبال جدیت ایران و حمایت چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا مطرح خواهند کرد.

بهتر گفت؛ پیشنهادات ایران بر اساس تعهدات همه طرف ها در برجام و زمینه سازی برای توافق، هرچند به مذاق ترویکا خوش نیامد، اما به لطف حمایت چین، روسیه و اتحادیه اروپا، نابودی بازی، برای افزایش فشار و کسب امتیاز بیشتر.

همانطور که بارها در دیدارهای دوجانبه مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی تاکید شده است، تا زمانی که این کشورها اراده مستقل از واشنگتن نداشته باشند، فضای مذاکرات به توافق خوبی منجر نمی شود و قطعا غربی ها مقصر خواهند بود.

با توجه به اظهارات صریح میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه در مذاکرات وین، و اصرار وی مبنی بر اینکه برخی از سوء تفاهماتی که گریبان گیر مذاکره کنندگان شده است باید از بین برود، واکنش آمریکا با «کار عملی» بر سر میز مذاکره آغاز شد. در روزهای آینده، اروپایی ها باید به اهداف واقعی خود نزدیک شوند و از شعارهای رسانه های وقت گیر و ناکارآمد فراتر بروند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید