ترکیه از طرح پوتین برای پایان دادن به خصومت ها در اوکراین خبر داده است

ترکیه از طرح پوتین برای پایان دادن به خصومت ها در اوکراین خبر داده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه شب با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تماس گرفت و خواسته‌های مشخصی برای توافق صلح با اوکراین مطرح کرد.

نیم ساعت پس از پایان گفتگو، با ابراهیم کالین، مشاور ارشد اردوغان مصاحبه ای انجام دادیم. آقای کالین بخشی از گروه کوچکی بود که به این گفتگو گوش می داد.

خواسته های روسیه به دو دسته تقسیم می شود.

به گفته کالین، اجرای چهار درخواست اول برای اوکراین چندان دشوار نخواهد بود.

در خط مقدم پذیرش اوکراین است که باید بی طرف بماند و برای عضویت در ناتو درخواست ندهد. ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، قبلاً این موضوع را تأیید کرده است.

خواسته های دیگری نیز در این مقوله وجود دارد که به نظر می رسد با هدف حفظ شهرت روسیه باشد.

اوکراین باید خلع سلاح شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ تهدیدی برای روسیه وجود ندارد. زبان روسی باید در اوکراین محافظت شود. و سپس مسئله «دولت گرایی» مطرح می شود.

این درخواست برای آقای زلنسکی که خود یهودی است و برخی از بستگان خود را در هولوکاست از دست داده است گران تمام می شود، اما ترکیه معتقد است زلنسکی می تواند آن را بپذیرد. شاید برای اوکراین کافی باشد که تمام اشکال نئونازیسم را محکوم کند و قول سرکوب آنها را بدهد.

گروه دیگر مشکل ساز است و آقای پوتین در یک گفتگوی تلفنی گفت که حل و فصل آنها مستلزم گفتگوهای مستقیم بین او و زلنسکی است. پیش از این رهبر اوکراین اعلام کرده بود که آماده است با ولادیمیر پوتین دیداری رودررو داشته باشد.

آقای کالین به طور مبهم در مورد این موضوع صحبت کرد و فقط گفت که این موضوع شامل وضعیت دونباس در شرق اوکراین است که بخش هایی از آن تحت کنترل شورشیان است. وی تاکید کرد که این مناطق روسی هستند.

اگرچه آقای کالین جزئیاتی ارائه نکرد، اما حدس می‌رود که روسیه از دولت اوکراین بخواهد بخشی از خاک خود در شرق این کشور را واگذار کند. این موضوع بسیار بحث برانگیز خواهد بود.

پیشنهاد دیگر این است که روسیه از اوکراین بخواهد که به رسمیت بشناسد کریمه – که روسیه به طور غیرقانونی در سال 2014 آن را ضمیمه کرد – متعلق به روسیه است. پذیرش چنین درخواستی برای اوکراین بسیار دشوار خواهد بود.

در هر صورت، با وجود اینکه روسیه حق قانونی مالکیت کریمه را ندارد و حتی پس از سقوط کمونیسم – و قبل از روی کار آمدن پوتین – یک توافقنامه بین المللی امضا کرده است که کریمه را به عنوان بخشی از اوکراین به رسمیت می شناسد، انجام شده است.

با این حال، خواسته های رئیس جمهور روسیه آنقدر قوی نیست که برخی نگران هستند و به نظر نمی رسد ارزش خشونت، خونریزی و ویرانی هایی را که روسیه بر سر اوکراین ایجاد کرده است، داشته باشد.

با توجه به کنترل شدید پوتین بر رسانه های روسیه، ارائه این به عنوان یک پیروزی بزرگ برای او و متحدانش دشوار نخواهد بود.

از سوی دیگر، اوکراین انتظار نگرانی های جدی را دارد.

اگر جزئیات یک توافق به دقت حل نشود، رهبر روسیه یا جانشینان او همیشه می توانند از آنها به عنوان بهانه ای برای حمله مجدد به اوکراین استفاده کنند.

موافقت با یک معاهده صلح به زمان نیاز دارد، حتی اگر یک آتش بس موقت از خونریزی بیشتر جلوگیری کند.

اوکراین در هفته های اخیر متحمل خسارات وحشتناکی شده است و بازسازی شهرهایی که روسیه به آنها آسیب رسانده یا ویران کرده است، زمان زیادی طول خواهد کشید. همین امر در مورد اسکان مجدد میلیون ها پناهنده که خانه های خود را ترک کرده اند نیز صدق می کند.

خود ولادیمیر پوتین چطور؟ این گمانه زنی وجود دارد که او بیمار است یا حتی ممکن است از نظر روانی نامتعادل باشد. آیا آقای کالین متوجه چیز غیرعادی در مورد این تماس شده است؟ او به طور کلی می گوید: آقای پوتین همیشه واضح و مختصر صحبت می کرد.

اما حتی اگر او بتواند معامله با اوکراین را به یک پیروزی شکوهمند در برابر نئونازیسم تبدیل کند، قطعاً موقعیت داخلی او تضعیف می شود.

تعداد بیشتری از مردم متوجه خواهند شد که او سنگ بزرگتر از توانش را برداشته است و داستان سربازان کشته و اسیر به سرعت بیان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید