تسهیلات اشتغال به کارآفرینان برای ایجاد شغل اعطا شود


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909398

وزیر اقتصاد گفت: سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغال زایی صرف پول انداختن نیست بلکه باید برای کارآفرینان شغل ایجاد کند و سپس بر اجرای طرح های کارآفرینی نظارت داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان خاندوزی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون رشد و رونق تولید و کمیسیون برنامه و بودجه از عملکرد مراجع مسئول در زمینه اجرای بند الف تبصره در 18 قانون بودجه 1400 و 1401 آمده است: تا سال 1400 پشت تریبون ها قول ایجاد اشتغال می دادیم، اما تقریباً 90 درصد وجوه در سال های قبل توزیع نمی شد و 10 درصد هم که توزیع می شد به دست مردم نمی رسید. کارآفرینانی که واقعاً شغل ایجاد می کنند. از سوی دیگر کسانی که به وزارتخانه های تعاون و سایر وزارتخانه های وابسته دسترسی داشتند از این تسهیلات بهره مند شده اند و نتیجه اشتغالزایی آنطور که انتظار می رفت نبوده است.

وی افزود: اما با تلاش مجلس، دستاورد جدیدی در قانون گذاری توسط مجلس یازدهم حاصل شد و از سال 1400 ارائه تسهیلات اشتغال زایی در مسیر اصلی خود قرار گرفت. امروز دستورالعمل ملی اجرای تبصره 18 قانون بودجه تشکیل شد. وزارت اقتصاد به عنوان سیاستمدار و هماهنگ کننده نهادها وارد عمل شد. سازمان برنامه ـ بودجه نیز موظف است اعتبارات لازم را تخصیص دهد. تمام وزارتخانه های مرتبط با حوزه اشتغال و همچنین خود استان ها دست به کار شدند. دیگر هیچکس نمی تواند از پایتخت در مورد پروژه های استانی تصمیم بگیرد، اما خود استان ها تصمیم می گیرند که کدام پروژه را برای ایجاد اشتغال در اولویت پیگیری کنند.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: هدف ما فقط پرداخت تسهیلات نیست، بلکه هدف ما این است که تسهیلات به دست کسانی که واقعاً با کارآفرینی در جهت اشتغال زایی گام برمی دارند، برود و مرحله بعدی نظارت بر اجرای مصوبات است. پروژه های اشتغال زایی این تقسیم کار ملی چهارگانه باعث شد اجرای تبصره 18 قانون بودجه فقط از سه ماهه آخر سال 1400 تا شش ماهه اول سال 1401 از 10 درصد به 102 درصد افزایش یابد که این رقم بیش از 100 درصد افزایش را نشان می دهد. که با نظارت وزارت کار و نهادهای استانی گام بلندی در زمینه اشتغال زایی برداشت. در اجرای طرح های اشتغال زایی سه مرحله راستی آزمایی وجود دارد. سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغال زایی صرف پول انداختن نیست، بلکه باید تسهیلات اشتغال را بین کارآفرینان برای ایجاد اشتغال توزیع و سپس بر اجرای طرح های کارآفرینی نظارت کند.

خاندوزی تصریح کرد: بر اساس سامانه نظارتی که راه اندازی شد، اکنون امکان مشاهده مرحله آنلاین تسهیلات اشتغالزایی وجود دارد. سال گذشته 32 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی پیش بینی شده بود که 18 میلیارد تومان آن محقق شد. 43 هزار طرح اشتغال زایی تاکنون تسهیلات دریافت کرده اند و 8 هزار طرح نیز در کمیسیون های استانی در دست بررسی است. این اجرای 102 درصدی در پرداخت مزایای استخدامی نشان می دهد مصوبه مجلس بیش از 100 درصد اجرا دارد. رهبری فرمودند در سال حمایت از تولید باید بر تولید تاکید ویژه داشته باشیم. برای راه اندازی طرح اشتغال زایی به 43 هزار طرح یا 31 طرح امداد رسانی شده است. پیش بینی می شود تا پایان سال مجلس به تخصیص اعتبارات موضوع تبصره 18 از سازمان برنامه و بودجه کمک کند، در غیر این صورت اصلاحات اشتغالزایی که مجلس آغاز کرده است پابرجا خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید