تشدید درگیری ها در عراق/ حمله خمپاره ای و نارنجکی هواداران مقتدی صدر/ 10 کشته

تشدید درگیری ها در عراق/ حمله خمپاره ای و نارنجکی هواداران مقتدی صدر/ 10 کشته

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر در بیانیه ای اعلام کرد که برای همیشه از فعالیت های سیاسی بازنشسته شده است.

وی همچنین از تعطیلی تمامی دفاتر و مؤسسات مرتبط با جنبش صدر خبر داد، اما مرکز شریف (شهید صدر)، مؤسسه فرهنگی شهید صدر و موزه شهید صدر را مستثنی کرد.

این اقدام صدر در واکنش به بیانیه آیت الله سیدکاظم خیری از مرجع تقلید مبنی بر کناره گیری از قدرت انجام شد.

تشنج در بغداد؛ اعلام منع رفت و آمد / ورود معترضان به ارگ ​​ریاست جمهوری

پس از اعلام خروج رهبر جنبش صدر از دنیای سیاست، منابع خبری از ورود حامیان این جنبش به کاخ ریاست جمهوری عراق خبر دادند. فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که از ساعت 15:30 به وقت محلی، تردد در بغداد ممنوع است.

شبکه عراقی «دجله» گزارش داد تعدادی از معترضان وارد ساختمان کاخ ریاست جمهوری شده اند و خبرها از درگیری در آن منطقه حکایت دارد. پلیس علیه معترضان از ماشین های آب پاش استفاده کرد.

همزمان با این تظاهرات، فرماندهی عملیات مشترک عراق با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در اطراف منطقه سبز خواستار عقب نشینی فوری معترضان از منطقه شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که به مسئولیت خود برای حفظ امنیت و ثبات عراق عمل می کند.

نیروهای امنیتی از تظاهرکنندگان خواستند فوراً از داخل منطقه سبز عقب نشینی کنند و تأیید کردند که برای جلوگیری از درگیری یا ریختن خون عراقی ها به بالاترین سطح خویشتن داری و رفتار برادرانه پایبند هستند.

نیروهای امنیتی همچنین بر مسئولیت خود در حفاظت از نهادهای دولتی، نهادهای بین المللی و اموال عمومی و خصوصی تأکید کردند.

آنها گفتند که با تظاهرات مسالمت آمیز از طریق قانون اساسی و قوانین برخورد خواهد شد و نیروهای امنیتی به وظیفه خود برای حفظ امنیت و ثبات عمل خواهند کرد.

منع رفت و آمد کامل در تمام استان ها از ساعت 19:00

فرماندهی عملیات مشترک عراق در خبری جدید اعلام کرد: منع رفت و آمد کامل از ساعت 19 امروز در تمامی استان ها آغاز می شود.

تیراندازی در منطقه سبز بغداد؛ حداقل یک نفر مجروح شد

خبرنگار الجزیره از تیراندازی در منطقه سبز بغداد خبر داد.

الجزیره نوشت: از زمان تیراندازی در منطقه سبز بغداد تاکنون حداقل یک نفر زخمی شده است.

تعلیق جلسات کابینه عراق تا اطلاع ثانوی

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور داد جلسات کابینه تا اطلاع ثانوی به دلیل ورود تظاهرکنندگان به مقر دولت در منطقه الحضره بغداد متوقف شود.

الکاظمی: صدر باید از حامیانش بخواهد که نهادهای دولتی را ترک کنند

نخست وزیر دولت عراق هرگونه حمله به ساختمان های دولتی را محکوم کرد و از مقتدی صدر خواست از تظاهرکنندگان دعوت کند تا این ساختمان ها را که عمدتاً در منطقه سبز بغداد واقع شده اند، ترک کنند.

در بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق که عصر امروز (دوشنبه) منتشر شد، آمده است که حمله به منطقه سبز و ورود غیرقانونی به نهادهای دولتی، پیامدهای بروز و تداوم اختلافات سیاسی را نشان می دهد.

در این بیانیه آمده است: از مقتدی صدر که همواره حامی دولت و مدافع اقتدار آن و احترام به نیروهای امنیتی بوده است، می خواهیم که از تظاهرکنندگان برای خروج از ساختمان های دولتی کمک کند.

الکاظمی تاکید کرد که حمله معترضان به نهادهای دولتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب قانونی است.

وی در پایان بیانیه خود خواستار همکاری با نیروهای امنیتی و خویشتن داری همگان و خروج فوری معترضان از منطقه سبز بغداد شد.

بیانیه سفارت ایران در عراق: فعلا به بغداد، کاظمین و سامرا سفر نکنید.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از کلیه زائران و هموطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف و کازمین حضور دارند؛ به دلیل ممنوعیت تردد دولت محترم عراق تا اطلاع ثانوی از سفر به شهرهای بغداد، قاضیمین و سامرا خودداری کنند.

واکنش نمایندگی سازمان ملل در عراق

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق اعلام کرد: از همه معترضان می خواهیم منطقه سبز را ترک کرده و ساختمان های دولتی را تخلیه کنند. توسعه امروز بسیار خطرناک است و این وضعیت نباید در کار نهادهای دولتی اختلال ایجاد کند. ما از همه نیروهای سیاسی می خواهیم که برای کاهش تنش ها تلاش کنند و برای حل اختلافات به گفت و گو متوسل شوند.

نیروهای امنیتی حامیان جنبش صدر را از کاخ ریاست جمهوری اخراج کردند

برخی خبرگزاری ها نوشتند: نیروهای امنیتی عراق کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفتند و حامیان جنبش صدر را اخراج کردند.

دو نفر کشته و 22 نفر مجروح شدند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که 8 عراقی در ناآرامی های بغداد کشته شدند. منابع پزشکی اعلام کردند که 22 نفر نیز زخمی شده اند.

افزایش تلفات

الجزیره به نقل از منابع بیمارستانی در عراق، تعداد کشته شدگان تظاهرات امروز را 10 نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش الجزیره، بیش از 200 نفر زخمی شدند. تعدادی از کشته شدگان و مجروحان از نیروهای امنیتی بودند.

معاون وزیر کشور: زائران ایرانی مقیم عراق به سلامت به کشور باز خواهند گشت

مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در لینک مستقیم شبکه خبر با اشاره به صدور اطلاعیه سفارت ایران در عراق مبنی بر ممنوعیت تردد در زیارت عراق. شهرستان ها اعلام کردند که سفارت ایران در عراق با شرایط و خواست خداوند رسیدگی می کند. زائران عزیز ایرانی به سلامت به کشور بازخواهند گشت.

میراحمدی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه امنیت زائران ایرانی برای ما در اولویت است، لازم است هموطنان عزیز تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق موقتا خودداری کنند.

پروازهای تهران به بغداد تا اطلاع ثانوی لغو شد

جواد صالحی مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: فرودگاه بغداد شرایط خاصی پیدا کرده و پروازهای این فرودگاه در حال حاضر انجام نمی شود.

وی در خصوص جزئیات پرواز گفت: شرکت آتا پروازهای بغداد را لغو کرده و شرکت ماهان تا اطلاع ثانوی وضعیت نامشخص اعلام کرده است.

تمام مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و امنیتی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفتگو با خبرنگار مهر از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به ناآرامی ها در عراق و مقررات منع تردد، مرزهای زمینی ایران و عراق بسته می شود. سفارت کشورمان در عراق در شهرهای زیارتی منع تردد صادر کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه امنیت زائران ایرانی برای ما در اولویت است، لازم است هموطنان تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق موقتاً خودداری کنند.

معاون امنیتی نیروی انتظامی تاکید کرد: بار دیگر اعلام می کنم که به دلیل جو ناپایدار عراق، تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بسته است و هیچکس اجازه خروج از مرزها را به نیت عراق ندارد.

میر احمدی در پایان اعلام کرد که اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شد/ العربیه: در درگیری ها از گلوله های آرپی جی استفاده شد.

شبکه های خبری العربیه و اسکای نیوز از شنیده شدن چندین انفجار در منطقه سبز بغداد خبر دادند.

العربیه همچنین گزارش داد که در درگیری های فعلی در منطقه سبز از گلوله های آرپی جی استفاده شده است.

مقتدی صدر تا پایان خشونت ها و درگیری ها اعتصاب غذا اعلام کرده است

حسن الذاری، نماینده مستعفی جنبش صدر در پارلمان عراق در توییتی نوشت که «سید مقتدی صدر» تا پایان خشونت و استفاده از سلاح دست به اعتصاب غذا زد.

تیراندازی دوباره در منطقه سبز بغداد آغاز شد

الجزیره نوشت: تیراندازی دوباره در منطقه سبز بغداد آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید