تصمیمی که هیچ کس نمی گیرد!

تصمیمی که هیچ کس نمی گیرد!

روز جدید : حذف ارز ترجیحی از ابتدای دولت سیزدهم و حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی مطرح شد و تا زمستان سال گذشته جزو برنامه های دولت بود و در جریان بررسی بودجه 1401 دولت تصمیم به اجرای این برنامه گرفت، اما به نظر می رسد آسان نبود زیرا نمایندگان مجلس با استناد به اثر تورمی این طرح مخالفت کردند.

بحث حذف ارز ترجیحی از ابتدای دولت سیزدهم و حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی مطرح بود و تا زمستان سال گذشته جزو برنامه های دولت بود و در جریان بررسی بودجه 1401 دولت تصمیم به اجرای این طرح گرفت، اما بسیار آسان به نظر می رسد به دلیل مخالفت نمایندگان به دلیل تورم زایی این طرح نبود.

طرح حذف در دستور کار دولتمردان

بحث حذف ارز ترجیحی از ابتدای دولت سیزدهم و حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی مطرح بود و تا زمستان سال گذشته جزو برنامه های دولت بود و در جریان بررسی بودجه 1401 دولت تصمیم به اجرای این طرح گرفت، اما بسیار آسان به نظر می رسد به دلیل مخالفت نمایندگان به دلیل تورم زایی این طرح نبود. در نهایت مقرر شد دولت قبل از اجرای آن برنامه حذف ارز ترجیحی را به تفصیل اعلام و راهکارهای خود را برای جلوگیری از تورم بالا توضیح دهد.

حفاظت حذف در سال گذشته

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دی ماه سال گذشته گفته بود: با حذف ارز 4200 تومانی می خواهیم باری را از دوش فقرا برداریم و همه دولتمردان از تصمیم دولت دفاع کرده اند. تا آنجا که رئیس جمهور پنجمین دوره باخمن در هنگام تصویب بودجه عمومی 1401 در مجلس اعلام کرد: در حذف ارز ترجیحی به سه نکته توجه داریم: اجماع نسبی مجلس و دولت، متقاعد کردن نخبگان و افکار عمومی. و حفظ قدرت خرید مردم.که قیمت آنها تغییر می کند. درآمدهای حاصل از حذف 4200 تومان بهتر است به عنوان کارت اعتباری به مردم داده شود.

بهارستان مخالفان دولت برای لغو ارز ترجیحی

در همان زمان، بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی اقتصاددانان که اتفاقا اکثر آنها مخالف ارز ترجیحی بودند، به دلیل اینکه معتقد بودند دولت برنامه مشخصی ندارد، با لغو آن مخالفت کردند. علی رضایی یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در آخرین روزهای بهمن ماه سال گذشته درباره علت مخالفت نمایندگان مجلس با طرح دولت و آن را عملیات بزرگ اقتصادی عنوان کرد: حذف ارز ترجیحی برای مردم مشکلی ایجاد نمی کند می گوید اگر خدا داده، اشکالی ندارد، اما با «بله گفتن» کارها درست نمی شود. مجلس نگران است و به دلیل همین نگرانی، کمیته تلفیق با حذف ارز 4200 تومانی مخالفت کرده است.

با وجود مقاومت بسیار در مجلس به تصویب رسید

در نهایت ارز ترجیحی در جلسه علنی 15 اسفندماه با موافقت 194 نماینده و البته مخالفت 42 نماینده تصویب شد. البته مجلس مصوبه‌ای داشت که در آن آمده بود: «در سال 1401 به دولت اجازه داده شد تا سقف معادل ردیف (18) جدول هزینه‌ها را در تبصره (14) این قانون، برای مابه‌التفاوت در صورتی که دولت بخواهد، تعیین کند. برای حذف یک کالا از سبد ارز ترجیحی، ابتدا باید مقررات قانونی برای جبران رفاه کالاهای اساسی به مصرف‌کنندگان از طریق کالاهای الکترونیکی و مسائل پزشکی از طریق بیمه یا از طریق جایگزین‌های مطمئن انجام شود. و خدمات در پایان شهریور 1400 و در حد نصاب تعیین شده».

ارز ترجیحی و تورم عجیب را حذف کنید

اکنون با گذشت سه ماه از امسال، ارز ترجیحی به استثنای نان و دارو، عملا از اقتصاد کشور حذف شده است. اما از سوی دیگر بازار نسبت به این تصمیم و نحوه اجرای آن در دولت سیزدهم واکنش عجیب و البته قابل انتظاری از خود نشان داد چرا که بسیاری از کالاهای اساسی و مواد غذایی مورد نیاز مردم با افزایش شدید قیمت مواجه بودند. که به گفته برخی از اقتصاددانان مانند حسین رگفر افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی به 200 درصد می رسد.

صدای رئیس جمهور آمد!

تورم و گرانی عجیب این روزها باعث شده تا صدای رئیس جمهور در ششمین مصاحبه تلویزیونی اش مطرح شود. رئیس جمهور گفت: هر گونه افزایش قیمت باید توجیه شود. به عنوان مثال، مشخص است که قیمت لبنیات چقدر باید افزایش یابد و قیمت ها هرگز نباید بیش از این افزایش یابد. اتحادیه های کارگری و تشکل های مصرف کننده باید بر قیمت ها نظارت داشته باشند، اطمینان حاصل کنند که قیمت ها ثابت است و قیمت ها هر ساعت افزایش نمی یابد. گران شدن کالاهایی که مستقیم یا غیرمستقیم با طرح اصلاح اقتصادی مرتبط نیستند قابل قبول نیست. البته او در این گفت و گوی تلویزیونی، موضع منتقد را گرفته بود و گویا فراموش کرده بود که نفر اول قوه مجریه است و عمدتاً طرح حذف ارز ترجیحی را پیشنهاد و اجرا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید