تصمیم جدید بنزین ترسناک است

تصمیم جدید بنزین ترسناک است

دیجیاتو در گزارشی از حذف کارت سوخت از پمپ بنزین های برخی شهرها خبر داد.

در این گزارش آمده است:

* اخیراً با اعلام وزارت نفت، سهمیه 100 لیتری 3 هزار تومانی بنزین در کارت سوخت کاهش یافت و سهمیه بنزین آزاد از 250 لیتر به 150 لیتر رسید. اخبار اخیر در مورد محدودیت های …

* اخیراً با اعلام وزارت نفت، سهمیه 100 لیتری 3 هزار تومانی بنزین در کارت سوخت کاهش یافت و سهمیه بنزین آزاد از 250 لیتر به 150 لیتر رسید. اخیراً اخباری مبنی بر محدودیت مصرف بنزین سهمیه‌ای و اخذ کارت سوخت از برخی جایگاه‌ها منتشر شده است که ظاهراً در برخی استان‌های کشور محدودیت 30 لیتر بنزین در روز وجود دارد که مشخصاً این اقدامات در راستای کنترل کل مصرف است. این امر به این دلیل انجام شد که با توجه به محدودیت های تولید، مصرف بیش از 100 میلیون لیتر سوخت در کشور را می توان نیاز ایران به واردات بنزین دانست.

* همایون صالحی درباره محدودیت های سوخت گیری در برخی نقاط اعلام کرد: در حال حاضر در ماه شهریور ماه تعطیل است و سفر در اوج است و مصرف بیش از 105 میلیون لیتر در روز است و این در حالی است که حداکثر ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه است. 104 میلیون لیتر است و برای پوشش عدم تعادل مصرف و تولید در حال حاضر از انبارها و ذخایر استراتژیک بنزین استفاده می کنند.

* صالحی درباره کارت سوخت رایگان موجود در پمپ بنزین ها اظهار داشت: در بسیاری از مناطق، شهرها و استان ها کارت سوخت رایگان وجود داشت که به تعداد نازل موجود بود و مردم از طریق کارت بنزین در پمپ بنزین ها سوخت را پر می کردند. محدود و در جاها یک کارت و در جاها دو کارت وجود دارد. همچنین تاکید شد که این کارت‌های رایگان نباید آزادانه استفاده شوند و باید مدیریت شوند و اولویت با سوخت‌گیری خودروهای امدادی، نیروی انتظامی و آمبولانس‌ها باشد.

تصمیم جدید بنزین ترسناک است

* هفته گذشته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از کاهش سهمیه ماهانه بنزین آزاد از 250 به 150 لیتر به دلیل مبارزه با قاچاق بنزین خبر داد و گفت: سهمیه بنزین 1500 تومانی 60 است. لیتر در ماه برای خودروهای شخصی و علاوه بر سهمیه بنزین رایگان، کارت سوخت نیز در جایگاه ها وجود دارد که امکان تامین تمام نیازهای هر خودرو را فراهم می کند. در پی این خبر عده ای نه تنها از محدودیت روزانه 30 لیتر بنزین در پمپ بنزین های تعدادی از استان ها خبر دادند، بلکه برخی مدعی شدند که کارت های آزاد در جایگاه ها نیز کاهش یافته است.

  • همایون صالحی در خصوص محدودیت های سوخت رسانی در برخی استان ها اظهار داشت: با توجه به عدم تعادل بین تولید و مصرف بنزین در کشور و مصرف بیش از حد تولید بنزین، این امر موجب نگرانی متولیان و مسئولان شده و منجر به بهینه سازی مصرف، شیفت سوخت شده است. و از افزایش مصرف بیش از حد تولید جلوگیری می کند. از این رو محدودیت های عرضه سوخت در برخی شهرستان های چند استان و بخش های برخی شهرستان ها اعمال شده است اما این محدودیت هنوز برای مرکز استان اعمال نشده است. این محدودیت به این صورت است که افراد نمی توانند روزانه بیش از 30 لیتر سوخت را از کارت شناسایی یا کارت رایگان بارگیری کنند. مسئولان به ویژه در استان ها و شهرستان های مرزی معتقدند این محدودیت باعث بهینه سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت می شود.

*رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری فروشندگان سوخت ایران با بیان اینکه قاچاق یک مشکل سیستماتیک است، گفت: اخیرا فرمانده مرزبانی از کشف 11 میلیون لیتر سوخت و فرآورده های قاچاق خبر داده است. این عدد به قدری زیاد است که نشان می دهد با کولبر و دبه نمی شد این قاچاق را انجام داد. زیرا ما با قاچاق حتی یک مترمکعب از سوخت و فرآورده های کشور مخالفیم اما معتقدیم قاچاق اصلی و اصلی سوخت از مبادی دیگر و از طریق دست خارجی انجام می شود.

* وی تاکید کرد: محدودیت بارگیری روزانه 30 لیتر هم برای مردم و هم برای پست داران مشکل ایجاد کرده و باعث درگیری بین مردم و پست داران شده است. مردم از همان ابتدا می خواهند مسافت های طولانی را طی کنند و سوخت گیری کنند و احساس می کنند که مقصر این همکاران ما در جایگاه ها هستند و این محدودیت باعث ناهنجاری شده است. البته هنوز هیچ دستورالعملی در استان تهران صادر نشده است به جز اینکه یک جایگاه برای تامین نیاز مردم به صورت موردی محدودیت هایی را برای ذخیره سازی سوخت اعمال کرده است و سوخت جایگاه تمام نشده است و هیچکسی از محل خارج نمی شود. جایگاه بدون سوخت واقعیت این است که باید برای مازاد مصرف بر تولید راه حلی پیدا کرد زیرا سوخت یک امر امنیتی و سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید