تصمیم جدید دولت آمریکا: در حال حاضر پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نمی کنیم

تصمیم جدید دولت آمریکا: در حال حاضر پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نمی کنیم

روز جدید یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهرا تصمیم گرفته است در پاسخ به پیشنهاد ایران پیشنهاد جدیدی به تهران ارسال نکند که حاوی ایده هایی در مورد چگونگی حل و فصل مسائل باقی مانده برای احیای برجام است.

لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی در بولتن خود “دیپلماتیک” نوشت: یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهرا تصمیم گرفته است به پیشنهاد ایران با پیشنهاد جدیدی که حاوی ایده هایی در مورد چگونگی حل مسائل باقی مانده است پاسخ دهد. برجام، نه اینکه او را به تهران بفرستند.
یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این موضوع، از اظهار نظر خودداری کرد و گفت که به صورت علنی مذاکره نخواهد کرد.

این مقام ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود، امروز (15 آوریل) به من گفت: “رئیس جمهور به صراحت گفته است که آنچه را که به نفع امنیت ایالات متحده است انجام خواهد داد و مسئولیت واقعاً در این مرحله است. اینجا ایران است، مخصوصاً در این موضوع».

هفته گذشته انتظار می رفت که ایالات متحده به پیشنهاد انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا از سوی ایران پاسخ دهد. قبلاً گفتم اتحادیه اروپا همچنان منتظر پیشنهاد جدید آمریکاست. از آن زمان، ظاهراً کاخ سفید تصمیم گرفته است که پاسخی ندهد.

علی واعظ، مدیر پروژه گروه بین المللی بحران برای ایران، امروز به من گفت: «فضای سیاسی برای یک پیشنهاد جدید در چند هفته گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

واعظ ادامه داد: این بدان معناست که ایران یا به توافق می رسد و سپاه در لیست FTO باقی می ماند یا توافقی صورت نمی گیرد. او گفت: «من همچنین فکر نمی‌کنم ایران تسلیم شود.

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: «من فکر می‌کنم بخش سیاسی دولت تمایلی به پرداخت ندارد و از هزینه‌های سیاسی میان‌مدت و بلندمدت استراتژیک و فروپاشی بلندمدت شورای امنیت سازمان ملل بی‌اطلاع است».

واعظی گفت از اینکه دولت آمریکا راه میانی احتمالی مانند حذف سپاه از لیست و قرار دادن نیروهای قدس در لیست FTO را در نظر نمی گیرد، ناامید است.

دولت بوش در سال 2007 نیروهای قدس سپاه را در لیست سیاه قرار داد. دولت ترامپ کل سپاه را در لیست سیاه وزارت خزانه داری و سپس وزارت خارجه قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید