تصمیم جنجالی شورای شهر مشهد/ حمل و نقل عمومی رایگان شد

تصمیم جنجالی شورای شهر مشهد/ حمل و نقل عمومی رایگان شد

در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد، طرح حمل و نقل عمومی رایگان مورد بازنگری قرار گرفت و بخش‌های کلی آن پس از بحث‌های فراوان بین اعضا به رای گذاشته شد. این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد و علیرغم اینکه زیرساخت های مناسبی برای این طرح ایجاد نشده بود به تصویب شورای شهر رسید.

نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد توضیحاتی را در خصوص تصمیم جنجالی شورای شهر مشهد ارائه کرد.

طرح حمل و نقل عمومی رایگان روز دوشنبه در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بررسی شد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد و ارائه دهنده طرح حمل و نقل عمومی رایگان درباره این طرح گفت: طرح حمل و نقل عمومی رایگان برای خدمت به مردم تدوین و ارائه شد و بر اساس قوانین و مقررات عالی است.

موسی الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه یک سوم قیمت بلیت اتوبوس از جیب مردم پرداخت می شود، افزود: مابقی به عهده شهرداری و دولت است، در این طرح تنها حذف سهم مردم در نظر گرفته شده است.

وی گفت: درآمد اتوبوسرانی از پرداخت بلیت اتوبوس سالانه 200 میلیارد تومان است که این رقم برای شهرداری زیاد نیست اما مابقی مبلغ را شهرداری در اختیار دارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شهرداری مشهد در یک سال 700 میلیارد تومان به نقاط مختلف استان کمک می کند و مشکلی ندارد، پس بر چه اساسی می گویند با حذف این 200 میلیارد تومان با مشکل مواجه می شوند. ?

وی با اشاره به لزوم مطالعه اتوبوسرانی گفت: شهرداری باید مدیران درآمدی داشته باشد اما متاسفانه مدیران هزینه بیشتری دارند.

حاجی بلگو خاطرنشان کرد: شهرداری برای تهیه «من کارت» 300 میلیارد تومان مزایده برگزار کند، با رایگان شدن حمل و نقل عمومی این مزایده حذف می شود.

حاجی بگلو تاکید کرد: در راستای خدمت رسانی به مردم نه تنها اتوبوس و مترو، بلکه مجوز ساخت در حاشیه شهر نیز می تواند رایگان باشد.

شهردار مشهد نیز در این جلسه اظهار داشت: آرامش خاطر، حفظ کرامت و آسایش مردم خط قرمز شهرداری است.

محمدرضا قلندر افزود: در طول اجرای این طرح، تامین اعتبار مهم است، اما کمترین اهمیت را دارد، همانطور که یارانه معوقه را به دولت پرداخت می کنیم، می توانیم برای پرداخت سهم مردم نیز اعتبار تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مدیریت شهری مخالف ارائه خدمات بهتر به مردم نیستیم، در حوزه اتوبوسرانی مخالف ارائه حمل و نقل رایگان نیستیم، اما این طرح باید با رایگان شدن اتوبوس در مشهد بدون ارائه خدمات مورد توجه کارشناسانه قرار گیرد. زیرساخت ها منجر به افزایش زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه و افزایش نارضایتی مردم می شود.

شهردار مشهد تاکید کرد: تصویب طرح حمل و نقل عمومی رایگان ربطی به آن ندارد اما بازگشت یک مصوبه تبعات زیادی برای شورای شهر و مدیریت شهری دارد.

وی گفت: این طرح باید با تصویب اعضای شورا از دستور کار خارج شود و در مرکز پژوهش های شورا و شهرداری مورد ارزیابی قرار گیرد و تبعات مثبت و منفی آن ارزیابی شود تا توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد.

کلندر افزود: همچنین در گام اول باید این طرح برای گروه های خاصی اعمال و سپس تدوین شود.

معاون ساخت، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: وضعیت اقتصادی شهرداری مناسب نیست و شهرداری در جریان مذاکرات 500 میلیارد تومان اعتبار برای خرید اتوبوس نداشت.
وضعیت زیرساخت های اجرای طرح حمل و نقل رایگان در مشهد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز بیان کرد: در این طرح باید بررسی شود که آیا اولویت حمل و نقل رایگان برای مردم است یا خیر. یا به افزایش کیفیت اتوبوس ها و گسترش ناوگان رسیدگی می کنند.

حمید ضمیری افزود: با آزاد شدن ناوگان اتوبوسرانی مشهد، آیا ناوگان به افزایش تقاضا پاسخ می دهد و درآمد اتوبوس از کجا باید تامین شود؟

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: بر اساس مصوبه شورا در طول سال 31 روز استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی برای شهروندان در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل و تعیین کنید.

میزان فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز تصریح کرد: باید بررسی شود که آیا تقاضای مردم از اتوبوس رایگان است یا خیر، این در حالی است که حجم درخواست های مردمی در تماس با 137 مرکز شهرداری نشان از کیفیت دارد. خدمات و کیفیت ناوگان اولویت مردم است.

ایمان فرهمندی افزود: ما مخالف اصل رایگان شدن اتوبوسرانی نیستیم اما زیرساخت ها فراهم نیست.

فرهمندی تصریح کرد: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد نسبت به سایر کلانشهرها بهتر است اما وضعیت ناوگان نسبت به نیاز شهر نامناسب است، میانگین سنی ناوگان 10 سال و حداقل نیمی از ناوگان است. فرسودگی بالایی داشته و افزایش یافته است که اعتراضات زیادی را به دنبال دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: الان هم تعداد اتوبوس جوابگوی تقاضا نیست، با این طرح به فکر افزایش مسافر هستیم، چه پاسخی خواهیم داد؟

وی گفت: شهروندان اعتراضی به تعرفه 1200 تومانی اتوبوس نداشته اند اما به تراکم اتوبوس ها و فرسودگی ناوگان اعتراض دارند.

در پایان با رای اعضای شورای اسلامی شهر، کلیات طرح «عدم اخذ عوارض حمل و نقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از توان اقتصادی برای جبران هزینه های آن» به تصویب رسید. یادداشت های مربوطه را حساب کنید.

این در حالی است که تبصره های وی که جزو شروط اصلی مصوب است در جلسه آینده شورای شهر مشهد بررسی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید