تصویب طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان در دیدار با رئیس جمهور/ «رزاق» به عنوان طرح مصوب دولت در سیستان و بلوچستان اجرا می شود.

ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783365

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد؛

علی موعدی هرم آبادی گفت: کلیات طرح ساماندهی تجارت با مرزنشینان با حضور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسیده و با توجه به فضای کافی به زودی در سیستان و بلوچستان اجرایی می شود. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ علی معادی هرم آبادی; رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست با اصحاب رسانه که شب گذشته در سالن جلسات استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: سیستان و بلوچستان یک منطقه ویژه، حساس و راهبردی محسوب می شود. استان هر چند وقت یکبار مطالعه میدانی این منطقه انجام می شود.

وی افزود: با توجه به حساسیت این استان، رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق در کشور پیشگیرانه، مثبت و بازدارنده است. سعی داریم این مهم را از منظر علمی، فنی و آشنا توسعه دهیم و با تعمیم این رویکرد به سیستم و مردم از ایجاد ترافیک جلوگیری کنیم.

80 درصد سیاست ها پیشگیرانه است

این مقام مسئول تصریح کرد: نگاه این ستاد صرفاً برخورد، مقابله و پلیس نیست، بیش از 80 درصد برنامه ریزی و سیاست گذاری ما در ستاد و نظارت بر اجرای این سیاست ها و برنامه ها از منظر پیشگیرانه است، این رویکرد نه تنها در کشور پذیرفته شده است، بلکه اگر دنیا در نظم بخشیدن به تجارت خود موفق بوده است، تمرکز آن بر اقدامات علمی، دانشگاهی و پیشگیرانه است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های خوبی که در کشور وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که با اقدامات پیشگیرانه، مثبت و بستر می توان قاچاق را در جامعه به حداقل رساند. ما معتقدیم مرزنشینان به نام تجارت فرامرزی حق مسلمی دارند، «در قالب قانون، مقررات، ضوابط و مبانی باید امکانات و تجهیزات فنی شکل بگیرد تا شاهد قاچاق نباشیم.

مواعدی با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه ستاد مرکزی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تمرکز این ستاد بر پیشرفت و توسعه مرزنشینان است تا به سمت قاچاق سوق پیدا نکنند، بنابراین با استفاده از سامانه، دانشگاه مراکز تحقیقاتی و تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: طرح جامع این طرح روز سه شنبه با حضور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید. بستر کافی برای کاربرد آن در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

تاکید رئیس جمهور بر تسریع در اجرای طرح ساماندهی تجارت با مرزبانان

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: رئیس جمهور تاکید کرد: طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان به زودی اجرایی می شود که یکی از خبرهای خوش چهار دهه اخیر در حوزه شناخت مرزنشینان است. قاچاق مرزی.”

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کلیات طرح ساماندهی تجارت با مرزنشینان تصویب شده و الزامات آن در حال نهایی شدن است، به زودی در مرزهای کشور با اولویت دریا و ثانیاً خشکی اجرا می شود. مرزنشینان

معیدی افزود: سیستان و بلوچستان ایده و ابزار لازم را دارد و آمادگی دستگاه های مختلف را برای اجرای این طرح اعلام می کنیم که در صورت اجرای آن در آینده نزدیک شاهد کاهش پدیده قاچاق و جرم انگاری در مرزها خواهیم بود. “

وی اذعان کرد: نظر ما این است که فضا و بستر فراهم کنیم و مرزبانان مجهز به امکانات و امکانات رفاهی باشند تا قاچاق و جرم انجام ندهند، مرزبانان افرادی واقعی، دلسوز و مرزبانان واقعی کشور هستند. دولت و نظام امنیتی ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی، تجاری و اقتصادی است.

این مسئول گفت: از نظر شرایط اقتصادی و سیاسی پدیده قاچاق به صورت ناآگاهانه شکل می گیرد و برخی از مرزنشینان مرتکب این عمل می شوند. اگر تشکیل شود بسیاری از اقدامات کاهش می یابد و شاهد شکایتی نخواهیم بود.

در تجارت نقش ایفا می کند؛ حق مسلم مرزنشینان

وی با بیان اینکه مرزنشینان حق مسلم ایفای نقش در تجارت هستند، افزود: در این راستا باید نیاز مرزنشینان با مهمترین کالاهای سوختی و اساسی تامین شود تا مرتکب جرم نشوند. آنچه در دیوار مرزی می گذرد تقصیر سیستان و بلوچستان و مرزنشینان نیست، مقام معظم رهبری باید الزامات را طوری تضمین کنند که جرم نشود.

مؤیدی اذعان داشت: کاستی‌های قانونی و رویه‌ای و مشکلات فساد در این مسیر باعث می‌شود که شکل واقعی جرم در استان همجوار در مرز نمایان شود، بنابراین مدیریت میانی نیز در این حوزه سهم دارد.

رهبر ارشد بر استفاده از سیستم های ضد قاچاق تاکید دارد

وی گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید ویژه ای بر استفاده از سامانه ها دارد، مقام معظم رهبری دستورات متعددی برای اجرای این سامانه ها صادر کرده اند، رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز در این خصوص تاکید کرد که 72 درصد از مراحل این سامانه هاست. اجرا شده و بقیه به زودی عملیاتی می شود، پیشرفت در این زمینه بسیار خوب است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در صورت تحقق این مهم بیشتر مشکلات حل می شود و مرزنشینان به حق خود در این بخش می رسند.

وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از رویکردها فرهنگ سازی تعصب شهروندان نسبت به استفاده از کالاهای تولید شده در کشور است.

طرح رزاق مورد توجه ملی قرار گرفت

مویدی همچنین با بیان اینکه طرح رزاق در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسیده است، افزود: طرح رزاق یکی از طرح هایی است که در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفته و در سطح کشور بررسی شده است. تلاش داریم با تغییرات صورت گرفته و مطابق با اقدامات بعدی استاندار به عنوان یکی از خواسته های مردم سیستان و بلوچستان در این استان عملیاتی و اجرایی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید