تظاهرات بازنشستگان لبنانی در بیروت

نیروهای امنیتی لبنان علیه صدها معترض که اکثراً پرسنل نیروهای امنیتی و بازنشستگان ارتش بودند از گاز اشک آور استفاده کردند. معترضان خشمگین در مقابل ساختمان های دولتی در بیروت تجمع کردند.
جمعیت زیادی در خیابان‌های مرکزی بیروت بین پارلمان و ساختمان‌های دولتی تجمع کردند و پرچم‌های سه رنگ لبنان یا پرچم‌هایی با آرم نیروهای امنیتی را حمل کردند.
معترضان از کاهش قدرت خرید خود و حقوق بازنشستگی دولتی که با پول ملی پرداخت می شود خشمگین هستند. پوند لبنان از سال 2019 بیش از 98 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. محمد الخطیب 59 ساله که 32 سال در ارتش خدمت کرده است، به رویترز گفت: «فرزندان ما گرسنه هستند. ما گرسنه هستیم.”

خطیب افزود: با جیب خالی از ارتش خارج شدیم. بدون بیمه درمانی، بدون رفاه، فرزندان ما به مدرسه نمی روند و قیمت ها سر به فلک می کشد. چه انتظاری دارید؟” یک شاهد عینی به رویترز گفت. برخی از معترضان سعی کردند از یکی از ایست های بازرسی منتهی به یک ساختمان دولتی عبور کنند که باعث شد نیروهای امنیتی برای بازداشت آنها از گاز اشک آور استفاده کنند. احمد مصطفی، کهنه سرباز 60 ساله. “وقتی به سوی ما تیراندازی می‌کنند، به حقوق ما و حقوقشان شلیک می‌کنند.»
او با در دست داشتن دو کپسول گاز اشک آور که لحظاتی قبل شلیک شده بود به رویترز گفت: «این سرباز هم مثل من رنج می برد.
فروپاشی اقتصادی لبنان در سال 2019 پس از دهه ها فساد مالی و اداری آغاز شد. آغاز این روند باعث بزرگ ترین اعتراضات سال های اخیر در کشور شد. اکنون با کاهش اعتراضات، تنها تظاهرات پراکنده در بیروت برگزار می شود.
رهبران ارشد مالی و سیاسی لبنان از عوامل تشدید این بحران بوده اند.در حال حاضر ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برای اولین بار حقوق ماهانه خود را به دلار آمریکا از آمریکا و قطر دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید