تعلیق برجام؛ تقویت موافقتنامه موقت

تعلیق برجام؛  تقویت موافقتنامه موقت

در حالی که طی روزهای اخیر رسانه های بسیاری گزارش ها و تحلیل های مختلفی را درباره توافق موقت ایران و آمریکا منتشر کرده اند، اخیرا شبکه خبری CNN جزئیاتی از تعلیق اعتبارنامه نماینده آمریکا در امور ایران را منتشر کرده است. توسط دولت این کشور

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که منابع متعدد به این رسانه گفته‌اند که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، پس از تعلیق مجوز امنیتی او در اوایل سال جاری، به مرخصی بدون حقوق منتقل شده است. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که مجوز مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مورد سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه بندی شده به حالت تعلیق درآمد.

یک منبع آگاه دیگر گفت که او بعدازظهر پنجشنبه به مرخصی بدون حقوق رفت. در این رابطه، مالی به CNN گفت: به من اطلاع داده شده است که مجوز امنیتی من در حال بررسی است. اطلاعات بیشتری به من داده نشده است، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب انجام شود و موضوع به زودی حل شود. در ضمن من در تعطیلات هستم.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نیز گفت: مدتی پس از تحقیقات وزارت امور خارجه، مالی بر سر کار باقی ماند اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده را نداشت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بعدازظهر پنجشنبه به سی‌ان‌ان تایید کرد که مالی در مرخصی است، اگرچه او پیش از آن روز گفت که مالی همچنان فرستاده ویژه برای ایران است.
راب مالی در حال حاضر در مرخصی است و آبرام پیلی نماینده ویژه موقت ایران است و کار وزارت امور خارجه در این زمینه را هدایت می کند. مالی قبلاً نقشی کلیدی در تلاش‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران داشت. یکی از چالش برانگیزترین موضوعات سیاست خارجی برای دولت بایدن پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق است که مالی نقش کلیدی در مذاکره داشت. او همچنین نقش مهمی در تلاش‌ها برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران داشت.
دو منبع دیگر به سی ان ان گفتند که در اوایل سال جاری، وزارت امور خارجه تحقیقات خود را در مورد رسیدگی مالی او به اطلاعات طبقه بندی شده، که منجر به تعلیق مجوز وی از دو ماه پیش شد، افزایش داد. مشخص نیست دقیقا چه چیزی منجر به توقف مالی شده است. این منابع هیچ نشانه ای از وجود تحقیقات مرتبط ندارند.

اقدام برای تعلیق مجوز امنیت مالی به طور گسترده در وزارت خارجه یا در سراسر دولت بایدن منتشر نشد، زیرا وزارتخانه او را در محل خود رها کرد و هیچ اطلاعیه رسمی در مورد جایگزینی او نداد.

دو مقام وزارت امور خارجه و شخص سومی که در این مورد مطلع شده بودند به سی ان ان گفتند که به برخی از مقامات وزارت امور خارجه گفته شده بود که مالی در حال انتقال مسائل خصوصی است و او را در ردیف دوم در موضوع ایران قرار می دهد.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر، مالی نقش مهمی در تلاش‌ها برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران داشته است. دو منبع به سی ان ان گفتند که او به طور منظم با خانواده های بازداشت شدگان در تماس بوده و طی هفته گذشته با آنها صحبت کرده است.

به گزارش سی ان ان، مالی اوایل سال جاری با سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز تعامل داشته است، اما مشخص نیست که آیا این تعاملات قبل از تعلیق مجوز وی بوده یا پس از آن.

این گزارش همچنین ادعا می کند که مالی از تلاش های حیاتی برای مهار برنامه هسته ای ایران کنار گذاشته شده است و دولت بایدن، برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی را به این سمت منصوب کرده است.

رابرت مالی حدود یک هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن در سال 2021 به عنوان نماینده ویژه ایران منصوب شد و از ابتدای دولت بایدن تلاش کرد تا توافق هسته ای ایران را احیا کند. اما تلاش فشرده – که شامل رفت و آمد مالی در خاورمیانه و عمدتاً کار از طریق متحدان ایالات متحده برای رسیدن به ایران بود – هیچ پیشرفتی نداشت.

در اواخر سال 2022، مقامات وزارت خارجه گفتند که تلاش‌ها برای احیای توافق در کانون توجه وزارتخانه نبوده است، مالی در دولت‌های کلینتون و اوباما روی موضوع ایران کار کرده است. در دوران اوباما، او بخشی از تیم مذاکره کننده دیپلماتیک بود که به تدوین توافق هسته ای ایران کمک کرد. مالی همچنین چندین دهه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، دوست بوده است که سابقه آن به دوران نوجوانی آنها به عنوان هم مدرسه ای در پاریس برمی گردد.

برجام در وضعیت بسیار بدی قرار دارد
از سوی دیگر رافائله گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با فرانس 24 خواستار همکاری ایران با این سازمان بین المللی شد و گروسی در این گفت وگو ادعای مجری این برنامه مبنی بر توافق بین ایران را رد کرد. ایران و آژانس موثر نیست، اما گفت: همکاری ایران و آژانس در سطح و سرعتی که او دوست دارد پیشرفت نکرده است. “من با قضاوت شما موافقم [توافق ایران و آژانس] این کار نمی کند، من موافق نیستم. فکر نمی‌کنم این چیدمان در سطح و سرعتی که من دوست دارم کار کند.»

وی افزود: آنچه ما با آن موافقت کرده‌ایم این است که ایران با آژانس همکاری کند تا برخی از فعالیت‌هایش را محدود کند و تجهیزات نظارتی بیشتری در اختیار ما بگذارد.
او ادامه داد: «ما توانستیم برخی از آن کارها را انجام دهیم، اما نه همه آنها. «ایران به فعالیت های غنی سازی خود ادامه می دهد و این البته جای نگرانی دارد.

مدیرکل آژانس توضیح داد: به همین دلیل است که ما به همتایان ایرانی خود می گوییم که تنها راه کسب اعتبار بین المللی این است که آنها به ما کمک کنند و با ما همکاری کنند. رافائل گروسی در بخشی دیگر از این گفت وگو به تماس های ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران واکنش نشان داد.

گروسی گفت: من از این نوع تماس های دوجانبه بین ایران و در این مورد خاص، آمریکا یا هر کشور دیگری با هدف دستیابی به نوعی تنش زدایی مطلع هستم. این نوع تماس‌ها به خودی خود بد نیستند.» وی افزود: آنچه من همیشه می‌گویم و برای من جای تعجب ندارد این است که چنین ترتیبی باید قابل تأیید باشد و ما بتوانیم آن را تأیید کنیم.

گروسی گفت: “اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، خوشحال می شوم جزئیات بیشتری در مورد آن کسب کنم.” بنابراین، شکل و نوع چنین توافقات احتمالی به تصمیمات سیاسی طرفین بستگی دارد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در بخشی دیگر از بیانیه خود درباره برجام گفت: شما به برجام اشاره کردید. درست است، این توافق در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. در اصل یک پوسته خالی است. هیچ کس مرگ او را اعلام نکرده است، اما هیچ فعالیت دیپلماتیکی در اطراف او وجود ندارد.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان وجود دارد، بنابراین امیدوارم در صورت حصول توافق جایگزین یا هر توافق دیگری، از ما دعوت شود تا بازرسی و راستی‌آزمایی را انجام دهیم تا مطمئن شویم به تعهدات عمل شده است. در واقع گنجانده شده است.” فقط یک تکه کاغذ نیستند.”
دلایل تمرکز ایران و آمریکا برای رسیدن به تفاهم نانوشته
در همین رابطه کوروش احمدی، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به سفرهای آقای امیرعبداللهیان به قطر، عمان و امارات این تحلیل به دست آمده است که ایران و آمریکا در حال حاضر به توافق نانوشته ای دست یافته اند، تحلیل شما از این بیانیه چیست و چگونه می توان آن را اجرا کرد؟ وی گفت: در چند هفته گذشته اخبار متعددی مبنی بر توافق نانوشته ایران و آمریکا در تعدادی از رسانه های معتبر اروپایی و آمریکایی منتشر شده است. از آنجایی که این پیام ها و خط اصلی آن از سوی مقامات ایرانی و آمریکایی تکذیب نشده است، می توان حدس زد که چنین سیاستی از سوی طرفین اتخاذ شده و مذاکرات در این زمینه در حال انجام است.

وی افزود: دلیل روی آوردن به چنین گزینه ای بدیهی است که در حال حاضر امکان توافق کتبی برای آمریکا نه احیای برجام و نه داشتن توافق موقت در چارچوب برجام وجود ندارد. از سوی دیگر می خواهد رابطه با ایران بحرانی نباشد. به سه دلیل ممکن است تمرکز بر درک نانوشته باشد. اول اینکه برخی معتقدند ارزش عدم اشاعه برجام 94 از بین رفته است و به دلیل عدم احیای به موقع آن و به دلیل پیشرفت هسته ای ایران در 4 سال گذشته، دیگر امکان اجرای برجام وجود ندارد. سال دوره اجتناب از هسته ای که آمریکا با مفاد خود در نظر گرفته بود

احمدی تصریح کرد: دوم اینکه آمریکا به دوره انتخابات نزدیک می شود و در چنین شرایطی به نظر می رسد احیای برجام می تواند در فضای سیاسی کنونی دردسر مضاعفی برای دموکرات ها ایجاد کند. سوم، در ماه مه 2015، کنگره قانونی را برای بررسی هرگونه توافق هسته‌ای با ایران (قانون اینارا) به تصویب رساند که دولت بایدن را ملزم به ارسال یک توافقنامه کتبی رسمی برای بررسی به کنگره کرد و این می‌تواند برای دموکرات‌ها مشکل ایجاد کند. ، از جمله شکاف بین آنها. برخی عوامل ثانویه دیگر مانند تقویت فضای سیاسی آمریکا علیه توافق ایران به دلیل اعتراضات پاییز گذشته و همچنین ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه و مواردی از این دست نیز تأثیرگذار بوده است، از جمله افراد و گروه هایی که در گذشته می خواست مسائل ایران و آمریکا را از طریق دیپلماسی تضعیف کند.

احمدی در پاسخ به این سوال که تحولات مربوط به آزادی زندانیان دوتابعیتی، آزادی پول های بلوکه شده، این اتفاقات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و ایران چقدر می تواند به این توافقات خوش بین باشد، گفت: آزادی زندانیان دوتابعیتی. در دستور کار هر دو طرف قرار دارد. ظاهرا مذاکرات مربوطه در نیویورک، دوحه و مسقط انجام شده است. چندین زندانی با تابعیت دوگانه اروپایی نیز در هفته های اخیر آزاد شده اند. اکنون ظاهراً ایالات متحده بر روی سه زندانی که دارای تابعیت دوگانه آمریکایی هستند تمرکز کرده است. آمریکایی ها می گویند آزادی این زندانیان را در اولویت قرار می دهند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر انتشار ارزهای بلوکه شده در چند کشور مورد توجه ایران نیز هست. در یک مورد موفقیت مثبتی در این زمینه حاصل شد و 2.7 میلیارد دلار از دارایی های ایران در اختیار یک بانک عراقی قرار گرفت. البته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در 24 خرداد گفته بود که آزادسازی این سپرده به این صورت است که در بانکی خارج از ایران به عنوان امانت سپرده شده و پرداخت های مربوط به اقلام غیرتحریمی مانند غذا و دارو با تاییدیه انجام شده است. هر مقاله ای از آمریکا قادر خواهد بود. واضح است که اکنون تمرکز بر آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در عراق و کره جنوبی است. البته در کنار آزادسازی این سپرده ها، صحبت از عدم اعمال تحریم های جدید و اجرای کمتر تحریم ها نیز می شود. این بدان معناست که در واقع به ایران اجازه داده خواهد شد تا نفت بیشتری صادر کند. البته صحبت از توقف غنی سازی ایران در 60 درصد و بالاتر است. (البته این نظر هم وجود دارد که فقط درباره غنی سازی ایران از 60 درصد بیشتر صحبت می شود). همچنین این تفاهم به برجام محدود نمی شود و طیفی از نقاط اصطکاک مانند درگیری در سوریه و عراق، توقیف کشتی های کشورها، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوع اوکراین و موارد مشابه را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که رابرت مالی کمتر در این پرونده دخالت می کند و عمدتا برت مک گرت در مذاکرات نقش دارد. یکی از عدم قطعیت های بزرگ این فرآیند. در شرایطی که آمریکا از توافق کتبی مصوب شورای امنیت خارج شده است، طبیعتا ادامه و اجرای یک توافق نانوشته تنها به نیاز ایران و آمریکا بستگی دارد و هر یک از طرفین می توانند اجرای برجام را متوقف کنند. زمانی که منافع آنها ایجاب کند. این درک ممکن است در عمل تا پایان انتخابات 2024 برای آمریکا مهم باشد و برای ایران آشکارا به تامین نیازهای مادی آن بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید