تعیین دستمزد کارگران تا ابتدای هفته آینده

تعیین دستمزد کارگران تا ابتدای هفته آینده
وزیر تعاون و رفاه اجتماعی از تعیین دستمزد کارگران تا ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: تاکید ما بر این است که تفاوت و تبعیض بین کارگران و کارکنان دولت نباشد.

روز دوشنبه هفته جاری جلسه شورای عالی کار با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه های کارگری و کارفرمایی برگزار شد. در این جلسه کمیسیون دستمزد در نهایت گزارش هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ارائه و رقم آن را 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

به گفته مسئولان کارگری، این عدد حاصل محاسبات دولت و گروه کارفرمایان است و رقمی که گروه کارگری از نظر هزینه سبد معیشت کارگران به دست آورده بیش از این مبلغ 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان است. ، و 5 میلیون تومان با گزارش کمیسیون حقوق تفاوت دارد.

مسئولان کارگری معتقدند جلسه دو روز گذشته شورای عالی کار در مورد ارزش سبد نان و درصد افزایش دستمزد بی نتیجه مانده است و در مورد رقم سبد نان خانواده های کارگری اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

کمیته دستمزد شورای عالی کار امروز برای بررسی و محاسبه بیشتر هزینه سبد معیشتی تشکیل می شود و در صورت موافقت طرفین با ارقام و اعداد ارائه شده، این کارگروه با آغوش بازتر در جلسه آتی شورای عالی کار شرکت خواهد کرد. شورای عالی کار و چانه زنی دستمزد شکل رسمی تری به خود خواهد گرفت.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران معتقد است: اگر امسال 100 درصد به دستمزد کارگران اضافه کنیم و در مورد سبد معیشت به جمع بندی نرسیم، تاثیری بر معیشت خانواده های کارگری نمی گذارد، زیرا کف دستمزد کمتری که وجود دارد. حالا عادلانه نیست و این طبقه باید با خط فقر تغییر و تنظیم شود.

حمید حاج اسماعیلی – کارشناس کارگری – نیز معتقد است این حربه تمرکز بر یک چهره خاص در مذاکرات دستمزد و اعمال فشار، کارساز و شأن آور نیست و با روحیه سه جانبه گرایی در شورای عالی کار سازگار نیست. برای کارگران و حفظ قدرت خرید آنها.

بر اساس اعلام رسمی، جلسه شورای عالی کار روز جمعه پنجم اسفندماه برگزار می شود تا نظرات کارگروه، کارفرمایان و دولت به یکدیگر نزدیک شده و ارقام هزینه برای سبد معیشت تعیین شود. تصویب شد تا امکان تصویب حقوق 1401 در جلسه روز جمعه دور از انتظار باشد، این در حالی است که سید سلطان مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که حقوق کارگران کارگران تا ابتدای هفته آینده مشخص می شوند و تا پایان هفته اقدامات لازم توسط کارگروه ها انجام خواهد شد.

به گفته وی، در رابطه با تعیین حداقل دستمزد کارگران، هم کمیسیون تعیین مصادیق جلسات مختلفی برگزار کرده است و هم شورای عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده است.

وزیر کار گفت: همکاری طرفین بالاست که برخی از موضوعات به کارگروه های تخصصی محول شده و تا پایان هفته اقدامات لازم انجام خواهد شد. تاکید ما بر این است که تبعیض قائل نشویم و نباید بین کارمندان دولت و کارگران تفاوتی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید