تعیین زمان اجرای رتبه بندی معلمان

تعیین زمان اجرای رتبه بندی معلمان

موضوع رتبه بندی معلمان یکی از معروف ترین طرح های سال های اخیر در آموزش و پرورش است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن پرداخته شده است.

چندین سال از ارائه طرح رتبه بندی فرهنگیان مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می گذرد، طرحی که پس از کش و قوس های فراوان و با تصویب هیئت امنا، دولت سیزدهم از مهرماه 1300 به اجرا درآمد. و جلسه شورای اسلامی.

تهيه آيين نامه اين قانون و اجراي آن نيز بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

بر اساس این آیین نامه آموزش و پرورش معیارهای کلی از جمله روحیه جهادی و تحول آفرین، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلم، تعهد سازمانی بالاترین امتیاز و پس از آن مدارک تخصصی از قبیل مدرک، تحقیق بهبود عملکرد، تالیف کتاب و مقاله در رتبه های بعدی قرار دارند. واقع شده.

بر اساس این معیارها معلمان در نهایت به 5 گروه کمک معلم، معلم معلم، کمک معلم، کمک معلم و معلم معلم طبقه بندی می شوند که 600، 750 و 900 امتیاز مورد نیاز است.

آیین نامه های اجرایی نیز هر سه سال یکبار بازنگری می شود و در صورتی که معلمان امتیاز لازم برای حفظ رتبه خود را کسب نکنند، تنزل رتبه می کنند و باید در دانشگاه های مرتبط با آموزش و پرورش بازآموزی کنند. اگر برای بار دوم تکرار شود، معلم از حوزه آموزشی و فرهنگی خارج می شود.

طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی بود که به ویژه در سال های اخیر با واکنش های منفی معلمان مواجه شد و بسیاری از معلمان نسبت به این طرح و اجرای آن انتقاد داشتند و اظهار نظر کردند و چندان به آن خوش بین نبودند.

در همین رابطه علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: تاکنون در مورد تمامی مسائل و مشکلاتی که معلمان در قوانین رتبه بندی به آن پرداخته اند، تذکرات لازم را داده ایم و بیشتر این مشکلات است. حل شده است «یکی از مواردی که در آخرین اصلاحیه آیین نامه طبقه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت این بود که الزام دکتری برای معلم لغو شود. آخرین اصلاح آیین نامه نیز باید شامل آخرین مدرک تحصیلی معلمان و … شود. حقوق آنها را پرداخت کند.

منادی سفیدان با اشاره به درخواست دریافتی از نمایندگان قوانین مجلس گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تاکید کرد که این اسناد جدید برای معلمان اجرایی شود.

وی یادآور شد: در این آیین نامه به بسیاری از مسائل جزئی نیز پرداخته شده بود که معلمان به آن پرداختند و انتظار داریم با رعایت کامل مصالح معلمان، آیین نامه ای کامل و جامع تهیه و به هیئت دولت ارائه شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: تلاش ما بر این بود که در زمان تدوین آئین نامه، دیدگاه معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه های خوبی به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه اجرایی شود. مصوبه دولت در اسرع وقت «و قانون رتبه بندی معلمان وارد مرحله اجرا می شود.

همچنین حجه الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار با جمعی از فرهنگیان از لزوم اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: دولت مصمم است به همه جوانب قانون رتبه بندی معلمان برای ارتقاء سطح توجه کند. از این رو باید در جهت ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام برداشت.

رئیس جمهور افزود: متأسفانه تنها بخش مالی در رتبه بندی معلمان برجسته شده است، اما جنبه های مختلف دیگری مغفول مانده است که می تواند جایگاه فرهنگیان را در جامعه بهبود بخشد که نوعی ظلم به این قشر فرهیخته است.

رئیسی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: این سند یکی از اسناد زنجیره ای است و دولت قطعاً آن را پیگیری و به عنوان مهم ترین سند اجرا خواهد کرد.

صادق ستاری فرد، سخنگوی آموزش و پرورش درباره طرح رتبه بندی گفت: در رتبه بندی معلمان با احراز شرایط در ردیف آنها قرار می گیرند و سپس به مدت 5 سال در آن رتبه خواهند بود و پس از آن کمیته حسابرسی تصمیم گیری می کند. برای تربیت معلمان

ستاری فرد گفت: این رتبه بندی شامل تمامی افرادی است که از ابتدا به عنوان معلم استخدام شده اند و نیروهای اداری که در حوزه آموزش و پرورش نیستند و رشته آنها اداری است در صورت حضور در مدارس در رتبه بندی قرار می گیرند. در قلب این رتبه بندی، اصلاح نظام پرداخت معلمان خواهد بود و این سیستم باید به بهبود شرایط زندگی معلمان منجر شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر معلمی به عنوان خود اعتراض داشته باشد می تواند به شوراهای حسابرسی شکایت کند و در آنجا به این موضوع رسیدگی می شود.

وی با اشاره به بخش تجربه قوانین رتبه بندی معلمان گفت: تجربه تنها ملاک تجربه نیست و مجموعه توانایی هایی است که معلم در طول سالیان به دست آورده است.

طرح رتبه بندی معلمان هم اکنون به مرحله نهایی خود رسیده است و باید دید اجرای آن باعث بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان می شود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید