تعیین قاضی تعیین شده برای شرکت در کمیسیون حل و فصل مداخلات در اراضی کشاورزی


ساعت: 09:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896758

قائم مقام قوه قضائیه با اشاره به اهمیت تعیین حریم اراضی کشاورزی گفت: برای تسریع و سامان بخشیدن به امور، لازم است روسای کل کل استان ها قاضی ویژه برای حضور در کمیسیون رفع تجاوزات به اراضی کشاورزی تعیین کنند. تعیین تکلیف پرونده در اسرع وقت.» در این زمینه اقدام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای توسعه و تعالی سازمان ثبت، اعلام کرد: وسعت مرزهای اراضی کشاورزی از ابتدای فعالیت تا آغاز خردادماه امسال 700 هزار هکتار بوده و امروز به مرز یک میلیون و 250 هزار هکتار رسیده است.

در این جلسه که با حضور روسای قضات استان های ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و خراسان شمالی و مدیران کل استانی سازمان ثبت احوال برگزار شد، دکتر بابایی به اهمیت تعیین حریم اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: لازم است رؤسای قضات استان ها بله برای تسریع و تصحیح کار قاضی ویژه با حضور در کمیسیون رفع تعرض به اراضی کشاورزی تعیین شود تا در اسرع وقت توزیع پرونده ها در این حوزه مشخص شود.

قائم مقام قوه قضائیه با بیان اینکه در جلسات آتی سایر روسای کل دادگستری استان ها در جلسات شورای تحول و تعالی این سازمان به عنوان تبادل و انتقال تجربیات در اجرای ثبت اراضی یا کاداستر شرکت خواهند کرد. بخش مهمی از این روند است، استان ها خواستار تشکیل کمیته های حل اختلاف اراضی در ادارات قضایی شهرستان ها شدند.

بابایی با اشاره به اینکه منعی برای صدور سند اراضی کشاورزی وجود ندارد، افزود: در ادبیات حقوقی در خصوص قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی چیزی به نام تقسیم بندی نداریم و این موضوع به بحث سند مربوط می شود، بنابراین معتقدیم که همه زمین ها حتی زمین های تکه تکه شده باید قبل از بدتر شدن آنها مستند شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: یکی از مشکلات مهمی که در چند سال گذشته مانع از اجرای سریع حریم اراضی کشاورزی شده است، تفسیر مکرر قانون برای جلوگیری از تکه تکه شدن اراضی کشاورزی است. که نیازمند بازنگری در آیین نامه هنجاری است که با برگزاری جلسات تخصصی راهکارهای موثری برای آن اندیشیده شده است.

بابایی با اشاره به اینکه این تفاسیر موهن باعث تحریک برخی از مدیران دستگاه ها و عدم همکاری لازم در صدور اسناد اراضی کشاورزی شده است، از تعیین سازوکار مناسب در این زمینه در دستگاه قضایی خبر داد و افزود: در آینده نزدیک در آینده این موضوع با دستور تعیین می شود.» رئیس قوه قضائیه تصمیم گیری می کند و شاهد حرکت سریع با زور و هوشمندی و استفاده از همه ظرفیت ها در کاداستر کشاورزی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: باید به صاحبان زمین های کشاورزی اطمینان داده و دلیل بیاوریم تا آنها را متقاعد کنیم که خط کشی زمین های کشاورزی را انجام دهند و حتی اگر باید مستقیماً به سراغ آنها برویم تا این قانون را به خوبی اجرا کنند.

معاون قوه قضائیه افزود: خط کشی اراضی کشاورزی یک طرح ملی است و همه مسئولان استانی باید برای اجرای سریع و دقیق آن تلاش کنند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های استانی در اداره کل کاداستر سازمان ثبت احوال، ادامه داد: مسئولان این کارگروه ها وظیفه دارند تمامی فعالیت های استان ها را تحلیل و مشکلات و موانع را برطرف و راهکارهای لازم را ارائه کنند. برای اجرای سریعتر این طرح

همچنین روسای کل دادگستری استان های ایلام، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی و مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان های مذکور که در این وبینار شرکت کردند ضمن اعلام آخرین گزارش از وضعیت تخصیص اراضی کشاورزی، نظر و پیشنهادات خود را برای اجرای هرچه بهتر این طرح ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید