تغییرات در سبک احمدی نژاد! | روز جدید

تغییرات در سبک احمدی نژاد!

محسن رضایی که زمانی رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات بود و از زمان تصدی معاونت اقتصادی دولت سیزدهم تا امروز که از سمت خود کناره گیری کرد، بارها مدعی نجات اقتصاد ایران شده است، بیشتر در این سمت حضور داشته است. برخی حاشیه سازی محسن رضایی را حضور دو فرمانده در یک ملک می دانند و برخی معتقدند یکی از دلایل ناکامی و عدم انسجام دولت رئیسی در عرصه اقتصادی، جایی که همیشه – افزایش قیمت یکی از چالش برانگیزترین پیامدهای آن تفاوت رویکردها و تصمیمات وی با محمد محبر معاون اول رئیس جمهور بود. البته برخی از افراد از ابتدا نقش او را در دولت جدی نگرفتند.

حالا محسن رضایی پس از ماه ها غیبت از معاونت اقتصادی دولت استعفا کرده تا به فعالیت خود در سمت دبیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه دهد. البته رفتن او تنها تغییر ترکیب اقتصادی دولت سیزدهم نیست و قطعا آخرین هم نخواهد بود. ابراهیم رئیسی از سال 1400 تا امروز که در آستانه دومین سالگرد پیروزی در انتخابات است، تغییرات زیادی در کابینه انجام داده است. اما از دی ماه سال گذشته این تغییرات شدت گرفت و چهار وزیر کشاورزی، راه و شهرسازی، کار، تعاون و مراقبت های اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت با دولت خداحافظی کردند. معاون اقتصادی رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه بودجه و رئیس کل بانک مرکزی از دیگر تغییرات اقتصادی در دولت ابراهیم رئیسی است.

اختاز نیوز در این زمینه می نویسد: با این حال تغییرات مدیریت اقتصادی دولت به همین جا ختم نمی شود و در روزهای آینده وزرای جدید کشاورزی و کشاورزی احتمالا روی کار خواهند آمد و احتمالا در هفته های آینده با جدایی دولت وزارت کشاورزی حضور وزیر را شاهد خواهیم بود یا دیگر وزیران بدنه اقتصادی دولت باشیم. با مقایسه دولت سیزدهم با دولت های اول محمود احمدی نژاد و حسن روحانی می توان دریافت که تنها دولت رئیس جمهور نبود که بیشترین تغییرات را در تیم اقتصادی خود داشته است.

دولت اول حسن روحانی به جز دو تغییر رئیس سازمان بورس، تغییر دیگری در مدیریت اقتصادی خود ایجاد نکرد. محمود احمدی نژاد بیشترین تغییرات را در تیم اقتصادی خود داشت. تغییراتی که محدود به تردد مردم و افراد نبود و انحلال سازمان مدیریت برنامه ریزی و نفوذ و تصمیمات شخصی رئیس جمهور در نهادهای تصمیم گیری اقتصادی نیز دو ویژگی بارز دوران تاریک اقتصادی دولت قرن نهم بود. .

تغییر سه رئیس کل بانک مرکزی، خروج وزرای تعاون، راه، رفاه اجتماعی، صنعت و نفت از دولت و دو تغییر در رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استقرار معاون رئیس جمهور. مدیریت و توسعه سرمایه انسانی از جمله تغییرات مهم این دوره است. مقامات فعلی دولت اصرار دارند که تغییرات صورت گرفته در ماه های اخیر با هدف حل مشکلات اقتصادی کشور صورت گرفته است، اما برخی از سیاستمداران نسبت به این تغییرات ابراز نگرانی کرده و معتقدند این اقدام مغایر با اصل ثبات حاکمیتی است.

از سوی دیگر، با وجود این ادعا و اصرار دولت سیزدهم، در شش ماه گذشته که این تغییرات به اوج خود رسید، نتیجه مثبت چندانی حاصل نشد تا اینکه نقطه تورم فروردین ماه به 70 درصد رسید. با این حال، دولت همچنان وعده داده است که حداکثر نرخ تورم را تا پایان امسال 30 درصد تعیین کرده و می‌گوید تحولات مثبتی در پیش است.

وضعیت کابینه اقتصادی دولت

احمد مرادی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار داشت: در شرایط بد اقتصادی به سر می بریم و مردم از ما مطالبات متعددی دارند. یکی از مطالبات مردم بحث اشتغال و معیشت است. چون بحث اقتصاد و معیشت مبنای اصلی زندگی آرام و بی دردسر مردم است، شعار آقای رئیسی وقتی سر کار آمد این بود که می تواند مشکلات مردم را حل کند، اما با موفقیت این کار از راه حل استفاده می کرد. تیم متخصص نیاز به مدیران برجسته، توانمند و جهادگر داشت و هدف آقای رئیسی این بود که بتواند از این توانایی ها استفاده کند. آقای رایضی در مبارزه با فساد گامی به جلو برداشت و دستورات لازم را صادر و برای رفع موانع و مشکلات موجود در زمینه اشتغال به ویژه کارخانه های تعطیل شده اقدام کرد.

سوال ما و مردم این است که چرا بعد از انجام این اقدامات هنوز گره های اقتصادی جامعه باز نشده است؟ به نظر من اولین دلیل این وضعیت ناتوانی روسای قوه مجریه و برخی وزرا به ویژه کابینه اقتصادی دولت است و دوم اینکه باید جهان بینی خود را تغییر دهیم و بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم. با حفظ استقلال و مواضع خود، به جهان اطمینان دهیم که برای برقراری امنیت، صلح و صمیمیت بین همه تلاش می کنیم و از هر گونه حرف و عمل نامناسبی که به روابط آسیب می زند اجتناب کنیم.

آقای مرادی افزود: کشور ما 85 میلیون نفر جمعیت دارد. من همیشه ایران را با چین 1.4 میلیاردی مقایسه می کنم که اسلام را قبول ندارند و خدا را قبول ندارند اما در ارائه خدمات عمومی به مردم موفق هستند. آنها بودند. دولت و همه دولت ها در سرتاسر دنیا دو وظیفه اساسی دارند، یکی از این وظایف ایجاد نظم و امنیت برای مردم و وظیفه دوم ارائه خدمات عمومی به مردم است که در هر حکومت و دولتی در صورت بی توجهی به شکست منجر می شود. اراده دولت باید بتوانیم از تجربیات کشورهای دنیا در زمینه های مختلف استفاده کنیم، مثلاً در صنعت خودرو ضعیف هستیم و علیرغم وعده هایی که دادند نتوانستند خودروهای ایمن، باکیفیت و ارزان را در اختیار مردم قرار دهند. مردم که نقطه ضعف این دولت محسوب می شود.

وی در خصوص میزان صادرات نفت و گاز به کشورهای دنیا گفت: زیرساخت های صادرات نفت و گاز مشکل داریم و اگر زیرساخت های ما آماده می شد و پالایشگاه ها توسعه می یافت، ظرفیت تولید 5 دستگاه را داشتیم. -6 میلیون بشکه و همین مقدار می توانستیم صادر کنیم، اما در بهترین حالت ممکن است بتوانیم 2.5 میلیون بشکه صادر کنیم، در حالی که عراق بیش از 6 میلیون بشکه تولید و صادر می کند.

یکی از زیرساخت هایی که باید توسعه یابد مکانی برای ذخیره این سرمایه خدادادی است و دوم ایجاد پالایشگاه ها. در حال حاضر تعدادی مینی پالایشگاه داریم اما متأسفانه دولت نمی تواند برق این پالایشگاه ها را تامین کند زیرا در صورت استفاده دولت از ریل و مخازن برای پالایشگاه ها، انتقال این نیرو توسط نفتکش ها و تانکرهای نفتی در سراسر کشور باعث ترافیک، آلودگی و آسیب جاده می شود. خط لوله می تواند آن را تسهیل کند، و من عموماً عملکرد دولت را در این موارد موفق نمی بینم. آقای مرادی در خصوص احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: در دولت آقای روحانی افزایش قیمت حامل های انرژی بدون هماهنگی مجلس اتفاق افتاد و در بودجه ذکر نشد. بنابراین تاکید ما به آقای رئیسی این است که جامعه تحمل افزایش قیمت حامل های انرژی را ندارد و باید فرهنگ سازی کنیم تا میزان مصرف مدیریت شود؛ بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم که این افزایش قیمت انرژی را کاهش دهد. همچنین باید مردم را توانمند کنیم تا اگر درصدی قیمت را افزایش دهیم، مردم بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند».

دیدگاهتان را بنویسید