آیا میراث احمدی نژاد فرو می ریزد؟ | روز جدید

آیا میراث احمدی نژاد فرو می ریزد؟  |  روز جدید

بیش از 10 سال از دولت دهم به ریاست محمود احمدی نژاد می گذرد، اما میراث او همچنان باقی است. ادغام وزارتخانه ها در دوره های دولت نهم و دهم کلید خورد و در همان سال ها به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شد. دولت دهم چهار وزارتخانه را ادغام کرد و سپس «وزارت راه و ترابری» با «وزارت مسکن و شهرسازی» و «وزارت صنایع و معادن» با «وزارت بازرگانی» و دو وزارتخانه جدید ادغام شدند. به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و فواید عمومی. هدف از این کار کوچک کردن دولت بود. هدفی که به گفته کارشناسان پس از پایان دولت دهم نشان داد که دولت نه تنها کوچک نشد، بلکه چاق شد. در روزهای ابتدایی ادغام به رهبری مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد، به عنوان اولین وزیر وزارتخانه تازه ادغام شده، با تجمع لبنیات و صنایع لبنی مواجه شد و کار به حدی بالا گرفت که اتاق جلسات وزارت بازرگانی که قرار بود به یکی از ساختمان های وزارتخانه تازه ادغام شده تبدیل شود، به محلی برای پاسخگویی به معترضان تبدیل شد و از سوی دیگر، آن طرف تهران، در خیابان آفریقا، در ساختمان وزارت راه و ترابری که قرار بود به وزارت راه و شهرسازی تغییر نام دهد، کارمندان دو وزارتخانه در حال چانه زنی برای ساخت دفتر و محل جدید بودند. دولت محمود احمدی نژاد بر اساس برنامه پنجم توسعه تلاش کرد از ادغام هشت وزارتخانه چهار وزارتخانه جدید ایجاد کند. این موضوع زمانی بحث برانگیز شد که دولت می خواست بدون دخالت مجلس این تغییرات را انجام دهد. دولت بالاخره جنجالی ترین ادغام وزارت نفت و نیرو را کنار گذاشت. اعلام ادغام وزارتخانه ها باعث شد سه وزیر دولت وقت از کابینه برکنار شوند. از سوی دیگر مجلس به این اقدام دولت واکنش نشان داد و «علی لاریجانی» رئیس مجلس اعلام کرد که این ادغام ها غیرقانونی است و وزرا باید به کار خود ادامه دهند. در واقع دولت قبل فضای تقابل و تقابل مراکز قدرت را بدون کسب مجوز از مجلس در موضوع ادغام ایجاد کرد که از قضا موضوعی بحث برانگیز بود. بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان، هدف از این اقدام هر چه بود، به حداقل رساندن حکومت یا نوعی قدرت نمایی بود، پیامدهای زیادی برای جامعه داشت.

اکنون در جلسات علنی هفته جاری مجلس، نمایندگان شورای اسلامی در حال بررسی لایحه ایجاد وزارت بازرگانی و همچنین بررسی دو فوریت درخواست تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستند.

«بهروز محبی نعیم آبادی» در خصوص بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس گفت: بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد و به زودی انجام می شود. ایجاد وزارت بازرگانی به شرط اجرای صحیح قوانین و حمایت از این صنعت می تواند گام بزرگی برای تحقق شعار سال باشد.

«جبار کوچکی نژاد» در تذکر شفاهی در جلسه علنی شورای اسلامی گفت: اکنون دو وزارتخانه داریم که تصمیمی نگرفته اند و دولت نیز لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به شورای اسلامی ارائه کرده است. تشکیل وزارت بازرگانی هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم به وزارت جهاد کشاورزی بستگی دارد.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید