تغییر برنامه های جهاد کشاورزی در تامین مواد غذایی ارزان و با کیفیت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز باید تلاش شود تا ظرف سه ماه گاوها به وزن ایده آل برسند تا شاهد تولید خوراک ارزان در این بخش باشیم.

ساداتی نژاد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، وزارت جهاد کشاورزی طرح تحول دارد و در این راستا باید تلاش شود تا به حاکمیت غذایی در منطقه غرب آسیا دست یابد.


باید در صدور اسناد کشاورزی به بالاترین سطح برسیم

وی گفت: در زمینه صدور اسناد کشاورزی باید به اسناد 100 درصدی برسیم و رفع موانع نیز تا سال 1402 به پایان برسد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی که منجر به هدر رفتن منابع ملی می شود جلوگیری کرد و در این سال ها شاهد تخریب باغات هستیم و در این راستا زمین ها باید مورد نیاز باشد. به گونه ای فعال می شوند که برای نسل های آینده حفظ شوند و در غیر این صورت دگرگون می شوند.زمین کشاورزی باغ ویلا خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، گفت: 25 درصد افزایش تولید برنج، 30 درصد افزایش تولید جو و 55 درصد افزایش خرید تضمینی گندم داشته ایم. .

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این مدت در تولید صیفی جات رشد داشتیم و صادرات در این بخش به 1.2 میلیارد دلار رسید.


رشد 110 درصدی کشت دیم در کشور

وی همچنین بیان کرد: سطح زیرکشت دیم در کشور 110 درصد افزایش یافته و عرضه تراکتور به کشاورزان نیز 25 درصد افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در محصولات باغی 7 درصد افزایش داریم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی به 280 هزار هکتار رسیده است و راه اندازی گلخانه نیز از 2 هزار هکتار به 2 هزار و 300 هکتار رسیده است.


افزایش ۴۰ درصدی ذخایر گندم

وی با بیان اینکه ذخایر گندم در کشور 40 درصد افزایش یافته است، افزود: ذخایر برخی محصولات کشاورزی نیز 160 درصد افزایش یافته است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در اداره بازرسی بازار در حوزه محصولات کشاورزی بیش از یک میلیون و صد هزار بازرسی داشتیم افزود: در دولت قبل این بازرسی ها بر عهده وزارت کشور نبوده و همچنان با آن مواجه هستیم. کمبود نیروی انسانی، نیرو و اعتبار در این بخش، البته با وجود این کمبودها، آرامش خوبی در بازار وجود دارد.

وی با استناد به آمار افزایش جوجه ریزی گفت: در دولت سیزدهم ماهانه 135 میلیون جوجه جوجه ریزی می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه صنایع در حال گذار 20 درصد رشد داشته ایم و امروز ظرفیت صنایع در حال گذار به 6 میلیون تن رسیده است.

وی همچنین به افزایش تولید در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: در تولید محصولات آبزی پروری 25 درصد، در تولید ماهی در قفس 25 درصد و در تولید میگو 27 درصد رشد داریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات برخی محصولات از جمله سیب و مرغ به برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق و پاکستان ممنوع شد اما این مشکل حل شد و بیشتر محصولات به روسیه صادر می شود، هرچند در در ابتدای دولت صادرات فلفل دلمه ای برای این کشور اتفاق نیفتاد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: از تبصره 18 50 میلیارد ریال در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت که در ابتدای فعالیت دولت 40 هزار میلیارد ریال بود.

دیدگاهتان را بنویسید