تغییر ماهیت برجام به یک توافق جدید، از توهم به واقعیت

تغییر ماهیت برجام به یک توافق جدید، از توهم به واقعیت

دنیس راس، نماینده ویژه اوباما در خاورمیانه، اخیراً گفته است که احیای برجام برای دولت بایدن گران تمام خواهد شد و جانشین وی تاکید کرد که واشنگتن در حال حاضر به دنبال یک توافق جدید با تهران است.

دنیس راس، نماینده ویژه اوباما در خاورمیانه، اخیراً گفته است که احیای برجام برای دولت بایدن گران تمام خواهد شد و جانشین وی تاکید کرد که واشنگتن در حال حاضر به دنبال یک توافق جدید با تهران است. در همین راستا، شارک پیش از این در سلسله گزارش‌ها و تحلیل‌های خود چندین بار به این موضوع اشاره کرده بود که فضای سیاست خارجی با اقدام خصمانه پارلمان اروپا در فهرست کردن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی وارد دوره جدیدی شده است و تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای این سازمان را با مشکل مواجه کرده است. برجام کار را دشوار می کند بنابراین به نظر می رسد غرب به دنبال حرکت در مسیر دستیابی به یک توافق جدید احتمالی است و با این نگرش به نظر می رسد اقدام شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای خروج از برجام آغاز روند قانونی و اجرایی قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی و همچنین تاکید بر ادامه مذاکرات هسته ای با ایران نشان می دهد که غرب اکنون به دنبال ترسیم راهی است که ضمن اعمال فشار هدفمند بر برخی نهادها افراد، بستری را برای ادامه گفتگوها فراهم خواهند کرد، البته به منظور تعریف توافق جدید. به همین دلیل پارلمان اروپا در قطعنامه خود مبنی بر تعلیق مذاکرات هسته ای با ایران رای نداد. اینکه اروپا و آمریکا در فضای جدید وقایع چهار ماه اخیر، با فشار، تحریم، اجماع و انزوای تهران، به دنبال کاهش قدرت چانه زنی دیپلماتیک ایران و در نهایت تحمیل توافق جدید خود هستند، تنها یک طرف این است. سکه. از سوی دیگر به واکنش تهران برمی گردد که جای بحث و بررسی و تحلیل دارد. از این منظر «کوسه» در عنوان جدید خود سعی دارد به واکنش تهران در این زمینه بپردازد.

کاهش خرید نفت از ایران

جواد ملکیان در این زمینه ابتدا پیشنهاد محوری «شرق» را محتمل می داند، یعنی. تلاش غرب برای شکل دادن به توافقی جدید و سپس تمرکز بر چند تحول مهم در حوزه سیاست خارجی و پیروان وی معتقد است که با بررسی و تحلیل این سه موضوع باید کالبد شکافی و تحلیلی از رفتار نهایی تهران در مورد تحمیل انجام شود. توافق جدیدی حاصل شد. اولین موضوعی که این تحلیلگر سیاست خارجی بر آن تمرکز می کند، تلاش های اخیر ایالات متحده آمریکا برای تحت فشار قرار دادن دولت چین برای کاهش یا حتی توقف کامل خرید نفت از ایران است. از این منظر، مفسر حوزه بین‌الملل خاطرنشان می‌کند که با توجه به فشارهای اقتصادی و معیشتی کنونی بر دولت سیزدهم، اگر آمریکا موفق شود چین را با خود همراه کند، فشار بیشتری بر دولت رئیس‌جمهور وارد خواهد شد. ملکیان با این ارزیابی یادآور می شود که کسری بودجه سال 1402 به دلیل کمبود درآمدهای نفتی، روند مذاکرات برجام را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل، این کارشناس برجام معتقد است که ایران می تواند از تمام ابزارهای خود حداکثر استفاده را برای جلوگیری از کاهش خرید نفت از چینی ها به کار گیرد. البته نکته فوق مورد تردید بهزاد نیک منش به عنوان یکی دیگر از کارشناسان ذیربط است، زیرا به گفته این تحلیلگر مسائل شرق آسیا، چین اکنون دست به بازتعریف سیاست خارجی خود در منطقه خاورمیانه زده است که مهمترین نمود آن از دیدگاه آن سفر اخیر شی جین پینگ به عربستان سعودی است. اما نیک منش همچنین یادآور می‌شود که عمدتاً این شرایط در سیاست خارجی ایران است که در ماه‌های اخیر آنقدر حساس شده است که خطر ادامه روابط تجاری را به حدی افزایش داده است که ممکن است چینی‌ها نگاه جدیدی به خرید نفت از ایران داشته باشند. اما قاسم مولایی، دیگر کارشناس این مناظره، اظهارات نیک منش را از زاویه ای دیگر تحلیل کرد و به «شرق» گفت: چین از چنان هوش سیاسی و انعطاف دیپلماتیک برخوردار است که تلاش می کند از دو دست ایران و آمریکا برای تحقق منافع استفاده کند. همزمان. از این حیث، تحلیلگر سیاست خارجی بر فرصت طلبی چشمادامیس تمرکز می کند و در این زمینه درباره بازی دوگانه پکن می گوید، از این نظر تقاضای آمریکا از چین، زمینه را برای دولت در پکن فراهم می کند تا همچنان تقاضای نفت ارزان تر از تهران را ادامه دهد. یک طرف خود را مشتری انرژی ایران نشان می دهد که سود سرشاری برای چین به همراه خواهد داشت و از این سو، به گفته مولای، چینی ها سعی می کنند از اهرم تهران و برگ برنده های ایران به ویژه در حوزه معادلات انرژی استفاده کنند. اعمال فشار بیشتر بر واشنگتن در مورد مسائل دیگر، به ویژه تایوان

فشار روانی جنگ

نکته دومی که جواد ملکیان در گفتگو با «کوسه» روی آن مانور داد، مربوط به رزمایش اخیر آمریکا و اسرائیل است که بزرگترین رزمایش آمریکا با متحد خارجی است. مفسر سیاست خارجی این رزمایش را به موازات تلاش های دولت بایدن برای فشار بر چین به عنوان اقدامی اضافی با هدف تشدید دایره اقتصادی و فشار بر ایران برای معیشت و ایجاد فشار روانی به دلیل احتمال جنگ توسط اسرائیل می داند. یا کشور دیگری

ملکیان البته احتمال جنگ و حتی حمله نظامی را دور از ذهن می‌داند، اما هدف نهایی ایالات متحده آمریکا در سایه این رزمایش‌ها، انجام جزئی یا فرسایشی نیست. جنگ و حتی حمله نظامی به ایران اما ضربه اقتصادی ناشی از فشار روانی است زیرا این مفسر در عرصه بین المللی تاکید می کند که سایه احتمال جنگ می تواند پارامترهای اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهد و این نکته کلیدی بود که ملکیان در تحلیل خود از وضعیت به آن توجه می کند. البته در ادامه سخنان ملکیان، قاسم مولایی دیدگاه جدیدی به بحث اضافه می کند و به شارک یادآوری می کند که در حالی که احتمال جنگ با ایران از سوی اسرائیل یا هیچ کشور دیگری وجود ندارد، این کارشناس مسائل منطقه احتمالاً اقداماتی مانند این را انجام می دهد. ترور، جاسوسی، خرابکاری و امثال آن توسط اسرائیل را دور از ذهن نمی داند. با این حال، اصغر مهتادی، کارشناس دیگری که به مشکلات اسرائیل می پردازد، توسعه داخلی سرزمین های اشغالی را با جزییات بیشتری مورد توجه قرار می دهد و سپس هشدار می دهد که بنیامین نتانیاهو از یک سو با مرحله گسترده ای از اعتراضات ملی و اعتصابات در مقابل. از سوی دیگر جدی با هدف سرنگونی دولتش ایجاد شده است، بعید نیست که این دولت بخواهد تاکتیک ها و سیاست های نظامی را برای حفظ امنیت و بقا دنبال کند، اما مهتدی با اقدامات اسرائیلی ها این ادعا را تایید می کند. چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در حمله به اردوگاه جنین و حمله روز جمعه به نوار غزه. مهتدی در این قرائت معتقد است که رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا انجام می شود، هرچند نامی از ایران در این رزمایش برده نشده است، اما به نظر می رسد تمرکز این رزمایش بر روی آموزش برای حمله به تاسیسات و مراکز حساس ایران باشد. با چنین دیدگاهی، تحلیلگر مسائل اسرائیل، کارآمدی دولت جدید نتانیاهو و هماهنگی تل آویو و واشنگتن را به ویژه در زمینه دیپلماتیک، نظامی و امنیتی مهم می داند که می تواند زمینه را برای فشار روانی بر ایران فراهم کند.

اگرچه فشارهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و فشارهای ناشی از احتمال جنگ با ایران توسط اسرائیل یا هر کشور دیگری در سال‌های اخیر، ایران را به پذیرش توافق جدیدی به جز برجام در سال 2015 سوق نداده است. تلاش‌های دولت دونالد در ماه‌های اول دولت ترامپ و بایدن برای دستیابی به توافق جدید با تهران شکست خورده است، اما بسیاری معتقدند که روند توسعه سیاست خارجی و به ویژه حل نشدن مناقشه پادمان تا نشست آتی شورای حکام، پارامتری است که قطعا می تواند بر تغییر رفتار ایران تاثیر بگذارد. به همین دلیل کارشناسان (مالکیان، نیک منش، مولای و مهتدی) که در این باره با «کوسه» گفت و گو کرده اند، تاکید می کنند که نه توافق نهایی چین با آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران و نه حتی رزمایش مشترک اسرائیل. و ایالات متحده می تواند آن را تغییر دهد. رفتاری در ایران برای پذیرش توافق جدید داشته باشند، اما اگر اختلافات پادمان در شرایط فعلی حل نشود و گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست آتی شورای حکام ارائه شود که تقریباً قطعی است، وضعیت با سال های 97 تا 1400 در دوره روحانی و 17 ماه گذشته ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود، زیرا سناریوی احتمالی این است که پرونده ایران از شورای حکومتی به شورای امنیت ارجاع داده شود یا اروپایی ها رسماً این پرونده را آغاز کنند. ماشه. در این صورت از دیدگاه طرف مقابل، یا ایران برای توافق جدید پای میز مذاکره می نشیند یا مانند دوره احمدی نژاد با فشار خود مبارزه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید