تغییر چهره توسعه صنعتی با رشد صنعت پتروشیمی/ سهم مردم چابهار از این صنعت جدید چقدر است؟


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1920939

صنعت پتروشیمی چابهار همچنان ظرفیت های خالی زیادی برای توسعه دارد و ادامه توسعه این صنعت چهره ساحل مکران را با مختصاتی متفاوت از امروز ترسیم خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایفا می کند. تولید – محصول.


موج توسعه در صنعت پتروشیمی علاوه بر کاهش فروش نفت خام، به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی دوگانه، تولید ثروت و اشتغال زایی منجر شده است و نمونه علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در کشور را به تصویر می کشد. مطابق با اقتصاد مقاومتی .


چابهار ظرفیت سرمایه گذاری زیادی در حوزه های تجاری، شیلاتی، کشاورزی و گردشگری دارد و تکمیل تاسیسات پتروشیمی و فولاد چابهار موجب رونق و توسعه سواحل مکران به ویژه سیستان و بلوچستان خواهد شد.


چابهار با این جغرافیای استراتژیک در سال های اخیر به دنبال عنایت ویژه مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران و تلاش دولت ها به جایگاه بین المللی خود نزدیک شده است.


دولت اعتبارات ویژه ای را برای توسعه زیرساخت های سیستان و بلوچستان در نظر گرفته و از تکمیل پروژه های مهم زیربنایی مانند راه آهن، جاده، پتروشیمی و فولاد دریغ نمی کند و همه سرمایه گذاران را تشویق و حمایت می کند.


ساخت شهرک پتروشیمی مکران اواخر سال 1397 در پی تصویب شورای دولت برای انتخاب سومین مرکز پتروشیمی کشور (پس از ماهشهر و عسلویه) و انتخاب منطقه آزاد چابهار از میان مناطق مستعد آغاز شد.


پتروشیمی نگین ماکوران وظیفه تامین زیرساخت ها، تامین خوراک و ساخت کریدورهای انتقال محصول به پایانه های صادراتی واقع در پاسکاران و بندر شهید بهشتی را بر عهده دارد.


هلدینگ خلیج فارس، صندوق فرهنگیان، صنایع پتروشیمی سینا، صنایع اردیبهشت، صنایع لیپار، کیمیا صنعت مبنا و بدر شرق شستان از جمله سرمایه گذاران پتروشیمی مکران هستند.



سیستان و بلوچستان می تواند استان نمونه توسعه پایدار باشد


کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما سرووس کیانی گیل سرد گفت: صنعت پتروشیمی با توجه به مزیت هایی که کشور در رابطه با صنعت نفت دارد از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و باید بهینه و بهینه باشد. واقع در مناطقی با ظرفیت کافی.» برای توسعه


وی افزود: این توسعه باید مبتنی بر پایداری باشد نه به گونه ای که منافع و مزایای آن در میان مدت و بلندمدت کم باشد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان هایی که از مزیت توسعه ناپایدار برخوردار است باید به گونه ای توسعه یابد که اصل پایداری در بلندمدت رعایت شود.


وی ادامه داد: اصولاً توسعه مبتنی بر اقتصاد سبز با توجه به فرصت های مختلفی که سیستان و بلوچستان در زمینه های گردشگری، تجاری، ترانزیت، فناوری، انرژی های نو، برخورد با صنایعی مانند پتروشیمی، فولاد و … دارد، نشان دهنده کمبود تغییر رویه از دید سیاستمداران و مدیران است.


کیانی با اشاره به تغییر نگاه سنتی در رویه و توسعه اذعان داشت: به دلیل فرصت های متنوعی که این امر برای توسعه پایدار دارد. بهتر است نگاه سیاسیون و مدیران ملی و استانی این استان تک بعدی و متنوع نباشد.


این کارشناس اقتصادی گفت: سیستان و بلوچستان می تواند استان نمونه توسعه پایدار باشد.



پتروشیمی چابهار زنجیره کامل تولید محصولات را محقق خواهد کرد

علیرضا منیری ابیانه مدیرعامل شهرک توسعه پتروشیمی نگین مکران گفت: پس از تبدیل شدن چابهار به سومین مرکز پتروشیمی کشور در اوایل دهه 90، پتروشیمی مکران در زمینی به مساحت حدود 1200 هکتار در 20 کیلومتری شهر چابهار توسط شرکت شستان احداث شد. .

وی افزود: برای اولین بار در پتروشیمی چابهار زنجیره کامل تولید محصولات اجرا می شود.

وی افزود: پتروشیمی ماهشهر قبل از انقلاب و عسلویه بعد از انقلاب تاسیس شده است و مشکلاتی از جمله محیط زیست و سایر حوزه ها دارند که همه اینها در پتروشیمی چابهار رعایت شده است و در فاصله 24 کیلومتری مستقر و اجرا شده است. از ساحل اقیانوس و 35 کیلومتری بندر شهید بهشتی.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف پتروشیمی ناگین مکران ایجاد اشتغال و تولید است، گفت: راه اندازی و شروع آموزش های مهارتی در دانشکده پتروشیمی چابهار و بکارگیری 2400 نیروی فعال در شهرستان پتروشیمی که 60 درصد آنها بومی یا شهرستان چابهار هستند. روستاها و تمامی شهرهای همجوار در راستای اشتغال زایی و تولیدی هستند.

وی بیان کرد: با تکمیل فاز اول تا 10 سال آینده که شامل پنج GTX، یک آمونیاک اوره، یک مینی LNG و یوتیلیتی است که همگی با گاز متان تغذیه می شود و خط انتقال آن از ایرانشهر به چابهار به بهره برداری می رسد. بیش از 12000 شغل جدید ایجاد خواهد شد.

نگین مکران مدیرعامل شهرک توسعه پتروشیمی گفت: جامعه محلی باید برای مهارت هایی مانند میلگرد، جوش پلی اتیلن و سنگ تراشی بهره برد زیرا این منطقه دور افتاده محروم است و نمی توانند در دانشگاه های مختلف برای مشاغل بالا رقابت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید