تقابل علمی شیخ کلینی با فرقه کرمتک از کجا شروع شد؟


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837392

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به درخشش شیخ کلینی در جمع آوری 16 هزار و 199 حدیث گفت: ایشان با فرقه کرامته نیز مخالفت علمی داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : امروز روز بزرگداشت شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق ورامینی است.

شیخ کلینی در زمانی به دنیا آمد که اکثر مردم شهرهای شافعی و حنفی و برخی از روستاهای اطراف از جمله علی آباد و حسن آباد شیعه بودند، از این رو ری به شهر شیعه نشین معروف شد.

همچنین دوره مرحوم کلینی شدید و متفق القول بود، به طوری که در این دوره فرقه کرامته (گروه انحرافی و گالی) در پای اسماعیلیان شیعه توسعه یافت.

این فرقه دست به قتل و سرقت می زد و احکام و عقاید شیعه را تغییر می داد، از این رو شیخ کلینی برای مقابله با این افکار شیطانی کتاب «اصول کافی» را نوشت.

برخورد آراء و اندیشه های اسماعیلیه، حنفی، شافعی و شیعه در زمان شیخ کلینی رخ داد، به همین دلیل کتابخانه ای به نام کتابخانه شیخ کلینی شهرری مورد بازدید و مطالعه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفت.

مهم ترین اثر شیخ کلینی کتاب معروف «کافی» است. این کتاب یکی از مشهورترین منابع احادیث شیعه و مهمترین و معتبرترین منبع کتب اربعه است.

برای شناخت بهتر این عالم برجسته با حجت الاسلام سیدحسن شفیعی، مدرس حوزه و کارشناس حوزه های علمیه گفت و گو کرده ایم.


حجت یعنی چه؟

شافعیان با اشاره به این حدیث می فرمایند: «امّا وقایع الحقیقة رجوعوا الی الحادیثنا ما حجّت علیک و هذا حجّت الله علیهم» حدیث این است که در حوادث و بلاها و حوادث هر از گاهی به راویان حدیث ما رجوع کنید که حجت من بر شما و من حجت خدا بر شما هستم.

وی با بیان اینکه این حدیث و تعریف تکلیف شیعه در زمان غیبت است، اضافه کرد: نتیجه این حدیث این است که وقتی واقعه ای در عصر غیبت رخ می دهد، وظیفه شیعیان است که به منازعین مراجعه کنند.

این استاد حوزه با طرح این سوال که اهمیت خوجه چیست؟ وی افزود: وقتی به امری عمل می کنید، چه آن حکم مطابق واقعه باشد و چه نباشد، خداوند شما را رها می کند، لذا روایات و احادیث مختلف می گوید که ائمه معصومین (علیهم السلام) حجت هستند. خدا در زمین و اگر قدرت اهل بیت. اگر انجام شود مورد قبول خداوند خواهد بود.

شافعی یادآور شد: طبق روایات در زمان غیبت حق تعالی که عصمت وجود ندارد باید به راویان حدیث مراجعه کرد زیرا این راویان تسلط و دانش لازم را در زمینه حدیث (فقه کلام، عقاید و…) که راویان حدیث حجت بر مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: راویان حدیث واسطه فیض هستند که پس از معصوم نور و علم اهل بیت را به ما منتقل می کنند و هرگاه در ظلمت و جهل هستیم باید به راویان احادیث مراجعه کنیم. از جمله کسانی که حجت خدا و اهل بیت هستند، این بر ماست، امانت اسلام این است.

این استاد حوزه علمیه گفت: شیخ کلینی از مفاخر شیعه است که ایرانی است و در شهریری و واحدهای او به دنیا آمد و در خانواده ای علمی و حدیثی پرورش یافت، از این رو پدر شیخ کلینی، شیخ یعقوب اسحاق کلینی رازی و عموی وی از دانشمندان منطقه


راز مهاجرت شیخ کلینی به کشورهای اسلامی

شافعی در ادامه با بیان اینکه ری منطقه ای شیعه نشین بود که سنی ها آن را احاطه کرده بودند، ادامه داد: اختلافات اسماعیلیان و شیعیان متفاوت بود.

وی تصریح کرد: این مشکلات باعث شد که علما علم حدیث داشته باشند و در زمان شیخ کلینی آن را تألیف کنند. البته در زمان شیخ کلینی علم حدیث غالب بود و فقها و علمای شیخ کلینی حتی به اهل سنت افتخار می کردند. مرکب از ائمه اطهار علیهم السلام.

این کارشناس حوزه دین و اسلام تاکید می کند: به همین دلیل شیخ کلینی در سن 70 سالگی خود را در راه تعلیم و تربیت انداخت و برای تحصیل در محضر علما به شهریری، کوفه، قم و… هجرت کرد. محدثین بزرگ در قم.

شافعی تصریح کرد: شیخ کلینی از سفر به کوفه در محضر فقهای عظام نیز بهره می برد، از این رو در کتب 40 یا 50 نفر از مشایخ و حقوقدانان و داستان نویسان از استادان شیخ کلینی نام برده شده است و این نشان می دهد که شیخ کلینی در آنجا رنج فراوانی را متحمل شده است. در یادگیری و یادگیری.

وی بیان کرد: شیخ کلینی اساتید بزرگی چون محمدبن اسماعیل نیشابوری، احمدبن ادریس کومی، حسن بن فضل بن زید یمانی، محمدبن حسن صفر کومی و… داشت که در قم، راینس گرافا و… ارزش دارند. مطالعات.

مدرس حوزه علمیه افزود: علت سختی های شیخ کلینی این بود که ایشان در زمان خود معیار مردم بودند و شیخ کلینی در چند زمینه احساس تکلیف می کرد; اول حفظ احادیث و پاسداری از عقاید کهن. شیخ کلینی در این زمینه به تألیف و جمع آوری احادیث می پردازد و مهمترین اقدام مرحوم کلینی تألیف آثار ماندگار شیعه و معتبرترین کتب شیعه است که کتابی هشت جلدی در اصول و فروع الکافی است.

شفیع افزود: در این کتاب کافی 16 هزار حدیث گردآوری شده است. البته باید در نظر داشت که در شرایط و موقعیت این احادیث جمع آوری شد که شیوخ برای یافتن حدیث از شهرها و مرزها سیر می کردند تا از علما درس بگیرند و احادیث جمع کنند.

وی گفت: در واقع جمع آوری احادیث از جمع آوری در و گوه و جواهر دشوارتر بود زیرا شیخ کلینی به اقصی نقاط کشور اسلامی سفر کرد و در محضر علما و اساتید کسب فیض کرد تا بتوانند احادیث را جمع آوری کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه با این همه تجهیزات، سیستم های کامپیوتری و فضای مجازی نمی توان 16199 حدیث را به اشتراک گذاشت، زیرا این کار بسیار طاقت فرسا است و امروز به راحتی می توانیم پای سفره علما بنشینیم و از احادیث نقل شده استفاده کنیم. “

شفیعی بیان کرد: باید از زحمات و رنج طلاقی که شیخ کلینی برای جمع آوری احادیث متحمل شد، قدردانی کرد و شیخ کلینی با نگارش احادیث و جمع آوری کتب حدیث از عقاید و عقاید شیعه دفاع کرد و این وظیفه بر عهده خود ایشان بود. شیخ کلینی . .


ابن عطیر درباره شیخ کلینی چه گفته است؟

وی در ادامه توضیح داد: در زمان شیخ کلینی تضادهای زیادی وجود داشت و علمای شیعه وظیفه داشتند از عقاید شیعه دفاع کنند و آثار شیخ کلینی به دلیل جامع و آشنا بودن در مسائل کلامی، اخلاقی و فقهی قابل پرداختن است. و غالب او به تکه الاسلام معروف شد که مورد اعتماد شیعه و سنی است.

این استاد حوزه علمیه گفت: جد بزرگوار تهرانی می گوید: «کافی» کتابی است که در کتب اربعه یا ابن عطیر از علمای اهل سنت و مؤلف کتاب «جیامس الاصول من حدیث نبوی» نوشته نشده است. اشاره می کند که شیخ کلینی مذهب تشیع را در قرن سوم احیا کرد.

شافعی خاطرنشان کرد: قرن سوم مدرن با آغاز غیبت کبری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و مرحوم کلینی نیز عصر نواب اربعه و فقهای بزرگ زمان خود و ایشان است. درخشش خاص به این دلیل است که او در رهبری جامعه با مشکلات زیادی روبرو بود.

وی افزود: شیخ راوی حدیث، حجت خدا و حجت ائمه اطهار علیهم السلام بر مردم و بزرگ ترین آثار و میراث او علاوه بر کتاب بود و شاگردان بزرگی چون ابن ابی رفیع سیمری، احمد بن را تدریس می کرد. محمد بن عاصم کوفی، ابوغالب احمد بن زراری و … از خدمت شیخ کلینی آموختند.

این استاد حوزه درباره رشد و توسعه فرقه کرامته در زمان شیخ کلینی و انحرافات مختلف آن زمان بیان کرد: پرداخت اسلامی.

شافعی تصریح کرد: شیخ کلینی و علمای قرن سوم کتاب الرد علی الکرامطه را برای حفظ گوهر دین و حفظ مبانی فکری و کلامی اسلام و جلوگیری از انحرافات دینی نوشتند. با نگاه کینه توزانه و یک جانبه گرایی نسبت به دین، مهم ترین اهداف او را این می داند که شیخ کلینی علاوه بر نویسنده کتاب «اصول کافی» برای اثبات حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام تألیف کرده است. اثری «الرد علی الکرامته».

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید