تمام مرزهای منتهی به عراق بسته شد/ زائران باید برگردند

تمام مرزهای منتهی به عراق بسته شد/ زائران باید برگردند

سید مجید میراحمدی اظهار داشت: با توجه به حوادث نگران کننده ای که در مرزهای شلمچه و مهران رخ داد و خطرات جدی برای ایمنی و سلامت زائران، جلسه اضطراری ستاد مرکزی اربعین با حضور ستاد مرکزی اربعین برگزار شد. وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و گردهمایی دیگری از مسئولان ذیربط در مرز مهران برگزار و وضعیت مرزها بررسی و رویدادها مورد تحلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این دیدار سفری که به عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا انجام شد و همچنین مطالبات مقامات عراقی برای کاهش تعداد زائران ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی با بیان اینکه ادامه وضعیت موجود قطعاً سلامت زائران را با خطرات جدی مواجه می کند، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه بر این موضوع اتفاق نظر داشتند و به شدت نگران بودند. اساس نگرانی، نبود آمادگی و اماکن و سکوهای موجود در طرف عراقی از نظر سرعت پذیرش زائران، سرعت عملیات انتقال و امکانات ناکافی در آن سوی مرز، جمعیت زیاد و گرمای هوا است. .

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه اینها دست به دست هم داد و برخلاف میل ما و حاضران در جلسه بود و پس از 5 ساعت بحث و گفتگو به این نتیجه رسیدیم که از آنجایی که امنیت و سلامت زائران عزیز خط قرمز است. ما تمامی مرزها راههای خروج زائران ما به عراق تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.

میراحمدی تاکید کرد: این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که امنیت و سلامت زائران ما در خطر جدی است.

وی افزود: پس از تخلیه پایانه های مرزی ما، وضعیت داخلی عراق و نحوه انجام هماهنگی هایی که با مقامات عراقی برای ایجاد امکانات لازم و سایر شرایط داشتیم را بررسی خواهیم کرد و در مورد نحوه باز شدن مرزها در آینده تصمیم گیری خواهیم کرد. در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی بیان کرد: به منظور آگاهی زائران از برنامه های سفر خود به تمامی پایانه های مسافربری اعلام شده است که از فردا تمامی برنامه های سفر با اتوبوس به مرزهای عراق لغو و به تمامی مسافران اطلاع رسانی می شود و وجه بلیت عودت داده می شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی که در راه هستند سعی کنید برنامه های خود را تغییر دهید. فقط کسانی که در پاسگاه های مرزی حضور دارند در ساعات آینده با راهنمایی و کنترل محاکمه می شوند تا یا برای بازگشت یا عبور از مرز با شرایط مماشات کننده توجیه شوند.

وی افزود: این تصمیم قطعا برای حفظ سلامت و امنیت زائران ضروری بود و باید این تصمیم گرفته می شد.

میرا احمدی افزود: مقرر شد صدور گذرنامه ویژه اربعین متوقف شود و برای متقاضیان گذرنامه صادر و از طریق پست برای آنها ارسال شود.

وی افزود: انشاءالله پس از ارزیابی شرایط، در صورت اتخاذ تصمیم جدیدی از ملت شریف ایران خواهشمندیم.

دیدگاهتان را بنویسید