تمایل به واردات شناور منجر به رکود صنعت دریایی شد


ساعت: 17:38
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894216

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به اینکه می‌توانیم اکثر کشتی‌های مورد نیاز را بسازیم، گفت: ۵۳ شرکت کشتی‌سازی در کشور وجود دارد که می‌توانند کشتی‌های ۲ هزار تنی تا بالای ۱۰۰ هزار تنی را بسازند و تعمیر کنند، اما اقبال واردات باعث رکود این کشتی شده است. صنعت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امید قالیباف تصریح کرد: صنعت دریایی ما ظرفیت ساخت 150 هزار تن شناور و 235 هزار تن سازه دریایی را دارد اما چون سفارش خرید به جای تولید داخلی وارداتی است، شاهدیم که تنها 10 درصد ظرفیت این صنعت است. استفاده می شود. .

وی نامزدهای اصلی تولیدات صنعت دریایی کشور را فعالان بخش خصوصی، شرکت های کشتیرانی و صنعت نفت عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه شرکت های نفتی در حال حاضر از 120 فروند کشتی برای سرویس دهی به سکوها و تاسیسات نفت و گاز در دریا استفاده می کنند. جزایری که از آن 70 شناور وارد می شود و به راحتی می توان داخل آن ساخت.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: یکی از بهانه هایی که برای نخریدن محصولات صنایع دریایی کشور می آورند، عدم عرضه فوری است، یعنی با علم به اینکه ساخت تجهیزات و شناورهای دریایی زمان بر است، سفارش را با طولانی مدت انجام می دهند. تاخیر به تولید کننده داخلی با شرط تحویل فوری در نهایت وارد می کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر می توانیم اکثر کشتی های مورد نیاز را بسازیم، گفت: 53 شرکت کشتی سازی در کشور وجود دارد که می توانند کشتی هایی با ظرفیت 2000 تن تا بیش از 100 هزار تن بسازند و تعمیر کنند اما تمایل به واردات این صنعت باعث شده است. در رکود

وی نقش مهم بانک ها را در خروج صنعت دریایی از رکود برشمرد و گفت: یکی دیگر از انگیزه های واردات شناور این است که در کشورهای دیگر بانک ها تا 95 درصد از مبلغ سفارش را به خریدار یا تولیدکننده وام می دهند، اما در اینجا خریدار این موضوع را دارد. برای پرداخت مبلغ سفارش را با سرمایه شخصی خود پرداخت کنید که به دلیل قیمت بالای شناور فشار زیادی به مشتری وارد می کند.

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به 5800 کیلومتر خط ساحلی ایران و موقعیت ویژه ایران از نظر دسترسی به شریان های حیاتی تجارت جهانی گفت: صنعت دریایی یکی از استراتژیک ترین صنایع جمهوری اسلامی ایران است که باید به آن توجه شود. در نگاهی جدید نه تنها از این ظرفیت برای رفع نیازهای کشور، بلکه از ورود به بازارهای منطقه نیز استفاده شد.

کلیباف گفت: قرار است در اولین جلسه شورای عالی صنعت دریایی به ریاست رئیس جمهور درباره سازوکارهایی برای خروج صنعت دریایی از رکود تصمیم گیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید