تنهاتر از مسیح حرم هنری واقعه عاشورا است/بدون مرز بین تماشاگر و اجرا


ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893333

کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» در گفت و گو با دانا:

علی اسماعیلی تهیه کننده و کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر مسیح» گفت: یکی از جذابیت های کار این است که نمایش با همه اتفاقاتش مخاطب را در آغوش می گیرد و مرزی بین تماشاگر و نمایش وجود ندارد. وجه تمایز و تمایز این اجرا با آثار دیگر همین است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایش میدانیتنهاتر از مسیحبه تهیه کنندگی و کارگردانی علی اسماعیلی و به همت حوزه هنری و رسانه ای اوج، روزهای 20 و 22 هر شب به صورت رایگان در بوستان ولایت برای عموم اجرا می شود و این کار تا اربعین ادامه دارد. به مناسبت این اجرا که با استقبال مخاطبان مواجه شد، با کارگردان آن به گفت و گو نشستیم؛ علی اسماعیلی در این گفت‌وگوی بی‌سابقه درباره سختی‌ها، استقبال بی‌نظیر مخاطبان و عشق و علاقه‌ای که باعث آن شده است. نمایش او گفت که برآورده شود.

علی اسماعیلی تهیه کننده و کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر مسیح» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی راه دانا درباره نحوه شکل گیری این نمایش و ایده اولیه طراحی و اجرای آن گفت: به گذشته برگردیم. کمی و کمی در مورد تاریخ صحبت کنیم بیایید در مورد این نمایش ها صحبت کنیم. در سال 1363 نمایشی با عنوان “شب آفتابی” به سرپرستی بهزاد بهزادپور و تهیه کنندگی احسان محمد حسنی ساخته شد و بسیاری از دوستانی که در حال حاضر مشغول طراحی و تولید این نمایش هستند به نوعی توسط همین گروه اصلی آموزش دیده اند. آنها محتوا را به شکلی متفاوت به مخاطب ارائه می کنند.

تنهاتر از مسیح رزا حناری واقعه عاشورا است


9edbc887 c895 4a4e 9506 c33a034331f2 خبر خاکستری

و ادامه داد: همانطور که نمایش «شب آفتابی» سال به سال متحول و تغییر می کند، در کنار آن نمایش های دیگری نیز به مرور شکل می گیرد که روی صحنه می روند.تنهاتر از مسیحاین یکی از آن نمایش هاست. در سال 1376 در ایام اربعین و در مسیر نجف به کربلا نمایشی با عنوان قاتل العبرات کشت اشک را آماده کردیم که این نمایش روزانه 10 بار (5 بار فارسی و 5 بار به زبان عربی) اجرا می شد. به یاد داشته باشید در آن سال اوضاع اقتصادی تا حدودی متشنج بود و با چند برابر شدن قیمت ارز ترجیح دادیم این نمایش را برای بازماندگان مراسم اربعین به ایران ببریم.تغییر محتوا و نام نمایش به «تنهاتر از مسیح» این اثر را در یکی از بوستان های تهران به تماشاگران نشان دادیم، پخشی که در واقع بازتاب واقعه عاشورا تا به امروز است.

کارگردان تنهاتر از مسیح در ادامه به استقبال چشمگیر مخاطبان از این نمایش پرداخت و افزود: 30 شب این نمایش را پخش کردیم و در همان شب افتتاحیه با وجود سخت کوشی و خستگی در ادامه شاهد استقبال بی نظیر مخاطبان بودیم. به ما تصمیم گرفتیم این اجرا را هر شب در دو سانس اجرا کنیم و در مجموع 300000 نفر از این اثر دیدن کردند. یعنی هر شب حدود 10 هزار مخاطب داشتیم.


علی اسماعیلی وی در ادامه فصل دوم این برنامه که در سال 1377 ارائه شد، به ما گفت: استقبال چشمگیر مخاطبان در فصل اول ما را به هیجان آورد و سال بعد با تغییراتی در محتوا، فصل دوم این برنامه را انجام دادیم. این بار نیز به لطف خدا و مردم با استقبال 350 هزار بیننده مواجه شدیم اما با شروع کرونا این برنامه با وقفه دو ساله مواجه شد و امسال نیز تصمیم گرفتیم فصل سوم سریال «تنهاتر از مسیح» را اجرا کنیم.

برای اجرا پایمان را به سوریه باز کردیم


b5320596 12ef 4ff9 8fd8 b3eb36343a0b خبر خاکستری

وی افزود: البته در این وقفه دو ساله به دعوت سوریه نمایش «ارض الشمس» را در شهرهای مختلف این کشور اجرا کردیم که در آنجا نیز مورد استقبال مخاطبان سوری قرار گرفتیم چرا که این نمایش جنسیت به دلیل شکل متفاوت کاری که دارد مخاطب را جذب می کند و به گفته مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران نمایش «شب آفتابی» این اثر را متفاوت از تئاتر و سینما و اثری جدید و بومی نامیدند.

اسماعیلی حضور حاج قاسم و تغییرات محتوایی برنامه عاشورایی را از اصلی ترین تغییرات فصل سوم این برنامه برشمرد و افزود: در فروردین ماه امسال و با کاهش شیوع کرونا و شروع مجدد فعالیت های هنری، اوج مدیا. سازمان هنری که سابقه درخشانی در انجام چنین فعالیت هایی دارد، می خواست این وقفه دو ساله را با برگزاری سه نمایشگاه میدانی به نحوی جبران کند. پیش تولید این سه اثر را به طور همزمان از ابتدای اردیبهشت آغاز کردیم. نمایشتنهاتر از مسیحاز ولایت بستان شروع کردیم که تا اربعین ادامه دارد و برای ماه ربیع سومین اجرای ما با عنوان «زنان بهشتی» با موضوع تاریخ سازی زنان در جهان از آغاز خلقت اجرا می شود. .. و تا آخر زمان ادامه خواهد داشت.

هیچ مرزی بین تماشاگر و نمایش وجود ندارد


53c6a528 39cf 452b ba23 f102fb3e6a01 خبر خاکستری

تهیه کننده و کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» درباره تفاوت فرم و ژانر این اجرا و ارتباط عاطفی مخاطب با این نوع نمایش ها گفت: ویژگی بارز این اثر مرزبندی بین مخاطب است. و صحنه و واقعه و واقعه حذف شده است. معمولاً در تئاترهای معمولی به دلیل فرم کار، تماشاگر روی صحنه است و حتی در مراسم تعزیه تماشاگران دور یک میدان می نشینند و در وسط آن اجرا برایشان پخش می شود. اما در این شکل از اجرای تئاتری، مخاطب در قلب اجرا قرار می گیرد و در اطراف آن، گاهی با فاصله کمتر از یک متر، نمایش با جزئیات آن پخش می شود و یکی از جذابیت های این اثر این است که اجرا با تمام اتفاقاتش مخاطب را در بر می گیرد و مرزی بین مخاطب و اجرا وجود ندارد و این وجه تمایز و تمایز این اجرا با سایر آثار است.


a9561f96 ad3f 4d75 80fc a0f5cb323a37 خبر خاکستری

اسماعیلی روند این نمایش را به اختصار اینگونه توضیح می دهد: نمایش «تنهاتر از مسیح» با حرکت سیدالشهداء (علیه السلام) به مکه و دعوت ایشان به کوفه آغاز می شود، داستان سفر حضرت مسلم به کوفه. خلوت او تا شهادتش.در نیمه دارالمره و سپس ماجرای کربلا آغاز می شود، از وداع حضرت زینب(س) با سیدالشهدا(ع) تا شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع) داستان حضرت علی اصغر و جنگ حضرت عباس، ماجرای الکاما و گودال کشتار و شهادت سیدالشهداء و بعداً آتش زدن خیمه ها و سپس اسیر شدن کاروان کربلا و شهادت حضرت رقیه در شام و خطبه حضرت زینب و ادامه کاروان اسرا که به کاروان اسرا در سوریه و زمان حال وصل می شود و سپس با داستان تکرار تاریخ داعش مواجه می شویم. و ورود مدافعان حرم به تاریخ و پیروزی در جبهه مقاومت را داریم و در آخرین سری ظهور حضرت خوجت (عج) را داریم.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید