شاعران آیینی باید واقعه عاشورا را بر اساس مستندات روایت کنند

به همین مناسبت گفتگویی با علی اکبر نازکار دبیر انجمن شاعران آیینی قزوین «کمیت» انجام شده است که در ادامه می خوانید.

علی اکبر نازکار با اشاره به تعریف شعر آیینی بیان می کند: شعر آیینی گستره بسیار وسیعی دارد و منحصر به مدح و مرثیه اهل بیت (علیهم السلام) نیست، بلکه در واقع هر شعری است که بتواند مرد را به تفکر و اندیشه یاری رساند. عبادت و انسان سازی شعری آیینی تلقی می شود که به ماهیت خداجویانه آن پی می برد.

وی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد شاعران آیینی گفت: ویژگی مشترک همه شاعران داشتن دانش ادبی و مطالعه بسیاری از ابیات شاعران دیگر است. اما آنچه شاعر آئینی را از دیگر شاعران متمایز می کند، مضامین معنوی است.

دبیر انجمن شاعران آیینی قزوین تصریح کرد: شاعران آیینی باید برای تزکیه نفس تلاش کنند و به ائمه عطار (علیهم السلام) روی آورند و در واقع مراقب اعمال و رفتار خود باشند تا بتوانند به نوشتن بهترین شعر برای بهترین مخلوقات جهان باید به دانش و معنویت ادبی بالا مجهز شد.

شاعران می توانند بهترین مبلغان باشند

وی در ادامه به رسالت شاعران آیینی اشاره کرد و گفت: شعر ارتباط مستقیم با روح و روان مردم دارد و در انتقال مفاهیم و رویدادهای دینی و تاریخی بسیار حائز اهمیت است.

نازکاکار بیان کرد: شاعران می توانند با بهره گیری از هنر شعر، وقایع، اتفاقات و اعمال افراد بزرگ و تأثیرگذار را برای شنوندگان زیباتر جلوه دهند و برای همیشه در ذهن انسان بسازند.

وی خاطرنشان کرد: شاعران می توانند بهترین مبلغ باشند و یکی از آرزوهای بسیاری از علمای بزرگ تاریخ کشور این است که بتوانند اثری در مدح اهل بیت (علیهم السلام) از خود به جای بگذارند چرا که گاهی دیده می شود. که تأثیر و تأثیر یک بیت شعر حتی از یک سکوی سخنرانی.

این مقام مسئول با اشاره به چالش های موجود در شعر آیینی تصریح کرد: شاعران آیینی از بهترین و کامل ترین مردم دنیا می نویسند. از این رو لازم است سطح فهم و معرفت خود را نسبت به ائمه عطار (علیهم السلام) افزایش دهند و برای این منظور به روایات و احادیث صحیحی که از بزرگان دین نقل شده است، مراجعه کرده و به شعر سرایی قوی مبادرت ورزند. و مستندات محکم


شاعران آیینی باید بر اساس مستندات قوی و محکم شروع به نوشتن شعر کنند

وی تاکید کرد: شاعران آیینی باید به مرجعی مستند و مبارک مراجعه کنند; زیرا گاهی انسان دچار شکنجه نفس می شود و ناخواسته نتیجه گیری ها و برداشت های شخصی خود را در مورد موضوعات مهم دینی در آیات می گنجاند; بنابراین باید در این بخش دقت زیادی کرد و به دور از تحریف واقعیات، تنها اصل موضوع را با هنر شاعرانه بیان کرد.

نازکار با اشاره به لزوم توجه به شاعران آیینی گفت: متأسفانه از زمان گذشته شاعران همواره گلایه هایی از مسئولان داشته اند و امیدواریم هر روز که می گذرد توجه مسئولان به حوزه ادبیات و ادبیات بیشتر شود. شعر آیینی.»

وی با بیان اینکه عموماً شعر عیانی را با شعر عاشورایی یکی می دانستند، اظهار داشت: «شعر عیانی را با شعر عاشورایی یکی می دانند. وی بیان کرد: اگر به جامعه پیرامون خود دقت کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از مردم به دلیل ارادت و شیفتگی به امام حسین (ع) به انجام امور دینی علاقه مند شده اند.

دبیر مجمع شعرای آئینی قزوین «کمیت» بیان کرد: ممکن است برخی از افراد اعتقادات مذهبی چندان قوی نداشته باشند، اما ارادت فراوان به اهل بیت (ع) باعث شده است که به شئونات دینی و ارزش های اسلامی توجه بیشتری داشته باشند و این یک امر است. ویژگی منحصر بفرد این است که در مورد شخصیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری آن حضرت است که در ایام محرم و در دستان عزادار و روضه ها شاهد آن هستیم.


ما موضوع مهم استعدادیابی را در برنامه های خود جدی می گیریم

وی درباره جایگاه شعر در تمدن سازی گفت: وقتی مردم خط فکری درستی داشته باشند و در مسیر درست حرکت کنند، تمدن سازی اتفاق می افتد.

نازکار افزود: انقلاب های بزرگی که در دنیا رخ داد نتیجه اعتقادات راسخ مردم این جامعه بود.

دبیر کانون شاعران آیینی قزوین «کمیت» تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی ایران غالباً مبارزان انقلابی در مجالس عزاداری و اهل بیت گرد هم می آمدند و یا در دوران پاسداشت سیدالشهدا(ع) به تکیه می پرداختند و به محضر اهل بیت متوسل می شدند. اهل بیت در میدان جنگ حق بدل حضور یافتند و دست به اقدام بزرگی زدند.

وی در ادامه به فعالیت های انجمن شعر قزوین اشاره کرد و گفت: در 7 سال گذشته تلاش زیادی برای انجمن شعر آیینی قزوین انجام شده و کارگاه های یک روزه زیادی با حضور اساتید بزرگ برگزار شده است.


شعر آیینی می تواند به غنای محتوای نوحه های عزاداران در مجالس عزاداری کمک کند


نازکاکار افزود: اردوهای فرهنگی، تفریحی و ادبی نیز در این سال ها برگزار شد و در ادامه برنامه های متنوعی در جریان است و در خدمت شاعران آیینی استان خواهیم بود.

وی بیان کرد: تلاش های زیادی برای تربیت شاعران توانمند انجام شده است و موضوع مهم استعدادیابی را نیز به طور جدی در برنامه های خود داریم که بعد از ایام محرم صفر دعوت نامه را اعلام خواهیم کرد.

دبیر انجمن شاعران آیینی قزوین «کمیت» با تاکید بر اینکه شعر آیینی می تواند به غنای محتوایی مداحی های داغ دیدگان در مجالس عزاداری کمک کند. وی بیان کرد: برای تهیه مطلوبی که مورد پسند همگان باشد، همیشه به ابزار و مواد اولیه خاصی نیاز است، مانند شعر.

وی بیان کرد: شعر ماده اصلی مدا است که می تواند با تکیه بر آن محتوای معنوی مناسبی برای حاضران تهیه کند و جلسات را به خوبی مدیریت کند.


مضمون ظهور و انتظار بهترین و عالی ترین نوع امید آفرینی است

نازکار خاطرنشان کرد: اشعار آیینی در پربارتر شدن محتوای سرودها در مجالس عزاداری یا دیگر مناسبت های مذهبی نقش بسزایی دارد.

وی در خصوص تعداد شاعران آیینی استان قزوین بیان کرد: نمی توان تعداد شاعران آیینی استان را به طور دقیق اعلام کرد زیرا شاعران آیینی زیادی هستند که گمنام هستند و هنوز نامی از آنها برده نشده است. با این حال، نزدیک به 70 نام از شاعرانی که به انجمن راه یافتند را یادداشت کرده ایم.

دبیر مجمع شعرای آئینی قزوین «کمیت» تصریح کرد: امسال موضوع امید آفرینی و جهاد تبیین در هیئات مذهبی برجسته شده است و معتقدم کلمه امید ما را مجبور می کند بیشتر به موضوع ظهور بپردازیم چرا که تنها وجود دارد. راهی برای اصلاح انسان و جامعه اسلامی و این ظهور منجی بشریت است.

وی گفت: شاعران باید در قالب اشعار خود مردم را به این اصل مهم تشویق کنند تا زمینه ساز ظهور باشد که بهترین و عالی ترین نوع ایجاد امید است. ارائه شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید