تنها شترمرغ باقی مانده از «ایران» ۲ ماهه شد

تنها شترمرغ باقی مانده از «ایران» ۲ ماهه شد

روز جدید حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش وزن سومین توله یوز و ثبات وضعیت او خبر داد. وی گفت: از زمانی که کنسروها و پیش غذاها را شروع کردیم، وضعیت بچه ها خیلی بهتر شده است. در حال حاضر پیش غذاها به تدریج جایگزین مرغ شده است.

نماینده محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش وزن و پایداری کوچولوی سوم همزمان با دو ماهگی خبر داد.

در 20 اردیبهشت 1401 «ایران» و «فیروز» صاحب سه توله شدند، اما دو توله از دست رفت. اکنون پس از گذراندن مراحل حساس یکی پس از دیگری و طی مراحل درمانی، توله سگ باقیمانده در وضعیت نسبتاً پایداری به دو ماهگی رسیده است.

حسن اکبری به آخرین وضعیت جوجه سوم اشاره کرد و گفت: از زمانی که کنسرو و پیش غذاها را شروع کردیم، وضعیت جوجه خیلی بهتر شده است.در حال حاضر استارترها کم کم جایگزین گوشت مرغ شده اند. عملکرد دستگاه گوارش و کاهش وزن شدید و فاصله از وزن استاندارد کمی بهتر شده و وضعیت پایدارتری نسبت به قبل دارد.

وی افزود: فاصله وزنی استاندارد همچنان وجود دارد. به گفته دکتر کالدول – دامپزشک یوزپلنگ آفریقایی – شیرخشک مناسبی برای یوزپلنگ وجود ندارد، بنابراین احتمال زنده ماندن سومین توله یوزپلنگ را حداکثر 60 درصد تخمین می زند اما طبق پروتکل های ویژه توصیه شده، شیرخشک در یوزپلنگ رژیمی توله به حدی کاهش یافت که فقط توانست زنده بماند و این باعث شد وزن آن نسبت به وزن استاندارد به نصف کاهش یابد.

اکبری این مشکل را سخت ترین مشکل برای زنده ماندن توله سوم دانست و گفت: توله با این روش زنده ماند و توانست از مرحله کنسرو رد شده و به مرحله گوشت خواری برسد.

توله سوم به مرحله گوشتخواری رسید

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که مدت زمان مصرف گوشت در رژیم غذایی بچه یاک چقدر بوده است، گفت: حدود دو هفته است که کنسرو گوشت و مرغ مصرف می کند و افزایش وزنش خیلی بهتر شده است. شترمرغ قبلاً برای مدت قابل توجهی حدود یک کیلوگرم وزن داشت و وزنش اضافه نشده بود، اما در این دو هفته وزن خوبی پیدا کرد و تقریباً به یک کیلوگرم و 300 گرم رسید.

اکبری استفاده از مکمل های تغذیه ای را که توله سگ علاوه بر غذا به آنها تغذیه می کند برای به دست آوردن کلسیم و سایر عناصر مورد نیاز بدن ذکر کرد. وی همچنین به بهبود وضعیت تحرک و جدایی توله سگ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

اکبری علت استفاده از گوشت مرغ برای یوزپلنگ را هضم راحت آن نسبت به گوشت قرمز عنوان کرد و تصریح کرد: رژیم غذایی اصلی یوزپلنگ ها گوشت قرمز است که به توصیه دامپزشک وی برای هضم آسانتر غذا دادن به مرغ را آغاز کردیم. اگرچه هنوز گوشتخوار کامل نیست، اما در مرحله بعد باید ابتدا خون مصرف کند، سپس دوباره گوشت مرغ مصرف کند و سپس به رژیم غذایی اصلی خود یعنی گوشت قرمز برسد.

او دریافت که گذراندن این مرحله آسان تر از گذراندن مرحله شیرخشک به کنسرو است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست به ضعف سیستم ایمنی توله سوم اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت توله سگ، دوره بین 3 تا 4 ماهگی برای او مرحله بحرانی است.

محل زندگی تولئوس سوم چه شد؟

اکبری درباره محل سکونت تولیوز توضیح داد: وی باید تا گذراندن مراحل حساس در پردیزان بماند و در حالی که نگران نیاز وی به دامپزشک و درمان هستیم، تقریباً حداقل چهار ماه برای رسیدن به وضعیت پایدارتر است. نظارت مستقیم از طریق معاونت محیط طبیعی با حضور وی در پردیس انجام می شود.

وی افزود: در نهایت در صورت گذراندن مراحل حساس به سایت توران منتقل می شود. ما در مجموعه توران جایی برای این توله سگ تضمین می کنیم. توران زیستگاه طبیعی است، آلودگی کمتر و شرایط زندگی بسیار بهتر است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ارائه امکانات در طرح تکثیر توضیح داد: باید بتوانیم سایت را به عنوان بیمارستان صحرایی تجهیز کنیم.

اکبری افزود: بر اساس منابع موجود اقدام کرده ایم. ما مجدداً طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را با استفاده از اطلاعات قبلی که شامل پروژه تکثیر بود، به روز کرده ایم و در حال حاضر به دنبال بودجه هستیم. اگر سازمان از برنامه و بودجه حمایت کند می‌توانیم بخش قابل توجهی از برنامه را پیش ببریم، در غیر این صورت با اعتبارات موجود اقدامات را آغاز خواهیم کرد.

وی سایت توران را برای این کار مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: محل پرورش نیاز به مداخله انسانی برای درمان، معاینه و بررسی های پیگیری دارد و با توجه به مسافت زیاد این سایت حمل و نقل دامپزشکان سخت و پرهزینه است. اما به دلیل هزینه های نسبتاً بالای سایت در گذشته امکان جابجایی آن وجود ندارد و فعلاً باید از آن استفاده کنیم.

اکبری در پایان درباره نام تولوز سوم گفت: وی هنوز نام رسمی ندارد اما با بررسی های روابط عمومی احتمالا به زودی نام رسمی اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید