نمکدان زنجان تنها مومیایی نمکی باقی مانده در جهان است


ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817121

مرموزترین جاذبه گردشگری ایران در زنجان;

نمکدان های کشف شده در معدن نمک روستای چهرآباد زنجان، سنگ قیمتی بی نظیری در خاورمیانه و جهان است که هر گردشگر و باستان شناس را در گنجینه تاریخی خود ناپدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مکان های کمی در دنیا وجود دارد که دارای جاذبه های عجیب و منحصر به فرد باشد، اما استان زنجان یکی از معدود مناطقی است که جاذبه های شگفت انگیز و منحصر به فردی دارد، زیرا این استان از لحاظ تاریخی قدمتی چند هزار ساله دارد و یکی از عجیب ترین جاذبه هاست. مردم نمک در استان وجود دارند که تاکنون 6 نمکدان از معدن چهرآباد زنجان شناسایی شده و تعدادی از این نمکدان ها در معدن شنای باستانی این شهر در معرض دید عموم قرار گرفته است. از نظر تاریخی موزه باستان شناسی و نمکدان ها یکی از مهم ترین موزه های جهان است.


مرموزترین نمکدان های جهان

نمکدان های موجود در این موزه به قدری ارزشمند هستند که هرگز مورد قدردانی قرار نگرفته اند، مومیایی های این موزه بسیار شگفت انگیز و دیدنی هستند و تنها مومیایی های نمکی باقی مانده در جهان هستند.

کشف تاریخی نمکدان های زنجان در سال 1372 صورت گرفت، از این رو این اجساد در دل معدن نمکی در منطقه چهرآباد استان زنجان در یک کیلومتری روستای حمزه لو و 75 کیلومتری شهر زنجان دفن شده اند. جالب اینجاست که تا سال 1372 نمک این معدن به صورت دستی و سنتی توسط کارگران بهره برداری می شد و برای چندین هزار سال خبری از وجود یا عدم وجود نمکدان در این معدن نبود اما پس از سال 1372 با ورود شرکت جدید به این سایت برای ادامه کار با ابزارهای مکانیکی طراحی شده است.

در این شرایط در همان سال برای اولین بار نیم تنه و مو و ریشه انسان از گذشته های دور در برابر بولدوزرهای شرکت ظاهر شد تا از این پس باستان شناسان دری به وسعت تاریخ بگشایند; کشف یک جسد دیگر در سال 2004 دوباره همه را متقاعد کرد که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.به مرور زمان مردان مدفون در نمک دیگری پیدا و شناسایی شدند.

شش معدن نمک کشف شده توسط این معدن به گفته محققان، آنها در معدن نمک مشغول استخراج معدن بوده اند که بر اثر سقوط زیر آوار نمک باقی مانده و در آنجا مدفون شده است.

دفن در نمک منجر به حفظ عناصر مهم بدن، لباس و متعلقات مومیایی ها شده است، بنابراین آزمایش های کربن سنجی نشان می دهد که سه نمکدان مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود 2300 سال، دو نمکدان مربوط به دوره ساسانی است. از حدود 1500 تا 1700 سال پیش.

طبق شواهد به دست آمده، تونل های معدن چهرآباد حداقل دو بار فروریخته است. اولین بار در حدود 2300 سال پیش بود و سپس چندین قرن بعد حوادث دیگری در معدن نمک رخ داد که در نتیجه مردان دیگری کشته و در آنجا دفن شدند.

همانطور که گفته شد نمکدان های یافت شده در این موزه مربوط به دوران هخامنشیان و ساسانیان است.


چکمه های مرد نمکی

مومیایی شماره یک که مرد چکمه پوش نامیده می شود، آشکارا یکی از ثروتمندترین و نجیب ترین مردان زمان خود بود. زیرا با خود لباس و اشیایی تزیین شده با طلا و نقره و جواهرات دیگر داشت.


99111207 7328 492d b4cf 05e8bf142e93 خبر خاکستری

مومیایی بعدی مردی میانسال است که گفته می شود در اثر ریزش سقف تونل در حالی که مقداری پارچه، میخ، طناب و یک سبد در دست داشت، جان باخت. مومیایی سوم به دلیل بدن تکه تکه شده اش، مرد چند تکه نامیده می شود.


پسر 16 ساله

برخلاف مومیایی سوم، مومیایی چهارم انسان کامل نامیده می شود. کامل ترین جسد پسری 16 ساله با قد 170 سانتی متر پیدا شد که از شواهد دریافتی به نظر می رسد این جوان با موهای قهوه ای را می توان زیباترین مرد نمکی این معدن دانست.


4d7fdd12 4b50 4f3a b009 06472af32544 خبر خاکستری


مومیایی پنجم

تنها یک سر از مومیایی پنجم باقی مانده است و متأسفانه تنش زیر سنگ های بزرگ از بین رفته است. آخرین مومیایی را نیز مرد ساسانی می نامند، مردی متعلق به دوران ساسانی.


a2fbdc85 b87b 47b9 8b30 a4028f8f4c28 خبر خاکستری


عمارت ذوالفقاری


bac73859 f7a1 4088 a8c4 66f5a3bfb94f خبر خاکستری

با وجود چنین جاذبه استثنایی، به گردشگرانی که قصد سفر به استان زنجان را دارند، توصیه می شود که از عجیب ترین جاذبه دیدن کنند. نمکدان ها، تنها مومیایی های نمکی باقی مانده در جهان، به زنجان می آیند و از این شگفتی بی نظیر در موزه باستان شناسی و نمکدان های زنجان در عمارت ذوالفقاری دیدن می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید