گم شدن گربه ها/ تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ در ایران باقی مانده است

گم شدن گربه ها/ تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ در ایران باقی مانده است

روز جدید : سازمان محیط زیست ایران تعداد یوزپلنگ های سرشماری شده در کشور را ۱۲ قلاده اعلام و نسبت به خطر انقراض زودرس این گونه هشدار داد. حسن اکبری معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اعلام این موضوع یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ پنجاه قلاده یوزپلنگ در ایران سرشماری شده است.

سازمان محیط زیست ایران تعداد یوزپلنگ های سرشماری شده در کشور را 12 قلاده اعلام کرد و نسبت به خطر انقراض زودرس این گونه هشدار داد.

حسن اکبری، معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست روز یکشنبه از شمارش ۵۰ قلاده یوزپلنگ در ایران در سال ۱۳۹۶ خبر داد.

وی همچنین وضعیت گربه‌های در حال انقراض در ایران را «بسیار بحرانی» توصیف کرد.

معاون محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، تعداد یوزپلنگ ایرانی در سال 1389 را 100 قلاده دانست و با اشاره به کاهش سریع تعداد این گونه، گفت: در حال حاضر تنها 9 یوزپلنگ نر و 3 یوز ماده وجود دارد. شمرده شده اند.”

وی خاطرنشان کرد: این حیوانات یا قربانی خشکسالی می شوند و توسط شکارچیان شکار می شوند یا در زیستگاه خود در کویر مرکزی توسط وسایل نقلیه زیر گرفته می شوند و تلف می شوند.

زیرگونه یوزپلنگ ایرانی یا یوزپلنگ آسیایی توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت به عنوان گونه های در خطر انقراض طبقه بندی شده است.

حسن اکبری، معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: اقداماتی که برای افزایش حفاظت، تکثیر این گونه و قرار دادن علائم جاده ای انجام داده ایم، برای نجات آنها کافی نبوده است.

در پایان یادآور شد که علاوه بر این اقدامات، برنامه جامع حفاظت از یوزپلنگ ایرانی نیز تدوین شده است که هنوز بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

ایران در سال 2001 با حمایت سازمان ملل برنامه ای را برای حفاظت از این پستاندار در حال انقراض راه اندازی کرد.

در جام جهانی 2014 برزیل، تیم ملی فوتبال ایران برای حمایت از پروژه نجات این گونه نادر گربه، تی شرت هایی برای تیم ملی با تصویر برجسته یوزپلنگ ایرانی طراحی کرد.

ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که این گربه ها را در طبیعت نگهداری می کند. یوزپلنگ، سریع ترین حیوان شناخته شده جهان با سرعت 120 مایل در ساعت (120 کیلومتر در ساعت) قبلا در مناطقی از نوک شرقی هند و سواحل اقیانوس اطلس تا سنگال و جنوب آفریقا یافت شده بود.

اگرچه برخی از این گربه‌های بزرگ هنوز در بخش‌هایی از آفریقای جنوبی یافت می‌شوند، اما این گونه تقریباً در شمال آفریقا و آسیا منقرض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید