تنها مرکز درمانی جانبازان اعصاب و روان فارس در انتظار تحقق وعده هاست


ساعت: 17:52
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1814031

بیمارستان اعصاب و روان جنت شیراز مرکز و تنها مرکز درمانی جانبازان اعصاب و روان در استان فارس است که به حدود پنج هزار نفر خدمات ارائه می دهد، اما سال هاست در دولت های مختلف، مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی در رده های مختلف و متفاوت موقعیت ها در مناسبت های مختلف از این مرکز بازدید می کنند و قول های قلبی می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، امروز چهارم شعبان سالروز ولادت بزرگ مردی از اهل بیت امام و ولایت است. دنیا و آیندگان بفهمند که نباید ظلم پرستی کنند و شاید همین ویژگی های آنهاست که باعث شده امروز را در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز جانباز ثبت کنند.

کسانی که شاید فقط یک روز در سال درباره آنها صحبت و نوشته شده است، مردم مردمی که جنگیدند تا اسیر آزادی و رهایی از ظلم نشوند. تقصیر گروهبان های شماست که رفتند و آمدند نه تنها جسمشان، بلکه روح و روانشان و تمام وجودشان در جبهه ها.

بله، امروز روز جانباز است و در این مقاله کوتاه می خواهیم داستانی متفاوت از جانبازان بگوییم، داستان غم انگیز عشایر گمنامی که سال هاست گمنام زندگی می کنند. کسانی که حتی گاهی شرایط سختی را برای خانواده تحمل می کنند، دردناک و غیرممکن است.

هر ساله در این روز مسئولان و اصحاب رسانه برای شنیدن و انعکاس روزهای جنگ و نحوه مقاومت آن ها در میدان نبرد به سراغ تعداد محدودی از جانبازان می روند، اما در این روز تصمیم گرفتیم داستان های تلخی را از روزهای بعد تعریف کنیم. بیایید میدان جنگ را بشنویم، داستان هایی که حکایت از سال ها مبارزه با درد، رنج و سختی دارد.

داستان چگونگی مقابله با بی رحمی جامعه و سختی هایی که تحمل هر لحظه و هر ساعت بسیار سخت تر از روزهای جنگ است.

این گزارش حکایت افرادی است که شاید فراموش شده باشند، جانبازان اعصاب و روان که هرگز تلفنی برای شنیدن حرف هایشان نداشتند و حالا تنها چیزی که می خواهند «گوش هایشان برای شنیدن» است. گوش کنید و ترتیب دهید، نه گوش دهید و چشم پوشی کنید.

با یکی از این جانبازان اعصاب و روان که باید چند صباحی را در تنها بیمارستان روانپزشکی فارس یعنی بیمارستان جنت شیراز سپری کند، گفت وگو کرده ایم.

مردی که مصیبت تلخ روانپزشکان جانباز را با جان و دل و تک تک سلول هایش لمس کرده و اکنون تنها یک خواسته از کارکنان دارد و آن دیدن و شنیدن مشکلات این قشر است.

شاید کمتر کسی بداند که در این شهر بزرگ، درست در گوشه ای خلوت از باغی بزرگ، آسایشگاهی ساخته شده است که سال ها میزبان غم و درد و دلتنگی جانبازانی بود که بیش از 30 سال ناخودآگاه گرد هم آمدند. او گفت: سال‌ها دور از هیاهوی شهر، این افراد حتی از خانواده‌های خود دور هستند و مدت‌هاست که به دلایل مختلف نمی‌توانند خانواده‌های خود را ببینند.

یکی از افرادی که با بیمارستان جنت شیراز ارتباط مستقیم دارد در گفتگو با خبرنگار شیرازه از مشکلات و معضلات فراوان این افراد می گوید. وی معتقد است: اگرچه مسئولان هر ساله برای عیادت به منازل جانبازان مراجعه می کنند، اما این بستگان از نظر روحی نیازمند توجه بیشتری هستند.

به گفته یکی از جانبازان، «در حالی که می توانستیم حرکت کنیم و حالمان خوب بود، اما اینجا که هستیم، هوا سرد است، حتی احوال ما را هیچکس نمی گوید و حالمان را نمی پرسد». »

بر اساس آمارهای موجود، استان فارس حدود 5000 جانباز اعصاب و روان دارد که برخی از آنها سال ها در بیمارستان جنت واقع در پارک جنت شیراز زندگی می کنند و به دلیل شرایط حاد عصبی حتی به صورت موقت، خانواده آنها را به صورت موقت به این مرکز اعزام کرده است. . به نظر می رسد در چنین روزی به جای گفتن روزهای جنگ، باید از روز آنها صحبت کرد و به فکر چاره بود.

تاکنون بسیاری از کارکنان آمده اند، وضعیت را دیده و مطالعه کرده اند، وعده های عملی نشده و بدون کوچکترین تغییری در وضعیت بیمارستان و بیمارانش رفته اند.

نزدیک به 3 سال است که ساختمانی برای افزایش ظرفیت بیمارستان جنت شیراز برای جابجایی تعدادی از بیماران می گذرد، اما علیرغم وعده ها هنوز نیمه تمام مانده و به صورت سازه فلزی باقی مانده است. در آخرین سفر استاندار فارس مقرر شد یک دستگاه آمبولانس برای این مجموعه اختصاص داده شود اما این وعده پابرجا ماند.

وضعیت این بیمارستان و ساکنان دائمی آن که سال ها در آن زندگی می کنند به گونه ای شده است که تمام درآمد آن از تخت های پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی تامین می شود.

یک منبع آگاه درباره وضعیت ده بیمارستان روانپزشکی گفت: با واگذاری این مراکز به بخش خصوصی و شرکت روش، رسیدگی، پرداخت ها و برخی مطالبات با مشکل مواجه بود، بنابراین ابراهیم عزیزی، نماینده مردم زرگان. وی در سخنان خود در مجلس شورای اسلامی به این سوال پاسخ داد و از قاضی زاده هاشمی خواستار تعیین ده بیمارستان روانپزشکی برای جانبازان شد.

عزیزی در جلسه علنی روز سه شنبه 20 مهرماه 1400 مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آنها نیاز خاصی دارند. به شرکتی به نام روش منصوب می شوند که اقدامی ناپسند است و باعث برخی مشکلات این جانبازان شده است.

نماینده مردم شیراز و زرگان در مجلس افزود: واگذاری اماکن آموزشی و ورزشی بنیاد شهید به مؤسسه ایثارگری از دیگر اقداماتی است که نه تنها مشکل جانبازان را حل نکرد، بلکه انحصار منطقه را ایجاد کرد. .

وی از قاضی زاده هاشمی خواست تا در اسرع وقت مشکلات بیمارستان های اعصاب و روان جانبازان و محل های تعیین شده برای این موسسه را برطرف و جانبازان را از این مراقبت خارج کند.

این نطق عزیزی در مجلس درست یک هفته پس از بازدید از بیمارستان جنت شیراز با حضور استاندار جدید فارس بود.

این دیدار از سوی بسیاری از مقامات قابل توجه تلقی شد، چنانکه محمد هادی ایمانیه در مراسمی رسمی در روز دوشنبه 13 مهر 1400 روز بعد همزمان با سالگرد رحلت پیامبر اکرم (ص) به عنوان استاندار فارس معرفی شد. امام حسن مجتبی (ع) اولین برنامه کاری خود را برای رفع مشکلات این مجموعه انجام داد.

محمدی پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس گفت: استاندار فارس در این جلسه به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری دستور داد تا کارگروه ویژه ای برای نظارت بر این مسائل و رفع مشکلات جامعه تشکیل دهند. شهدای هفته آینده

وی ادامه داد: بر اساس دستور استاندار فارس در چارچوب این کارگروه همه دستگاه های مسئول باید برای رفع مشکلات جامعه ایثارگری و دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد شهید و دستگاه ها تلاش کنند. مسئول بهداشت و تامین دارو و تجهیزات. “خودت را دنبال کن.

به گفته این مقام مسئول، تامین باغی برای تفریح ​​و فرهنگ سازی به جامعه ایثارگری از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه است که باید از سوی استانداری فارس و شهرداری شیراز در این زمینه پیگیری شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز از فرسوده بودن آمبولانس بیمارستان جانبازان جنت شیراز خبر داد و گفت: فرسوده می شود.

مشکلات مهمانان دائمی و موقت مرکز روانپزشکی بهشت ​​شیراز

پیش از این بازدید، مدیر داخلی بیمارستان اعصاب و روان جنت شیراز در اولین بازدید مهرماه خود به رسانه ها گفت: در حال حاضر 44 جانباز اعصاب و روان در تمام سنین به صورت دائم در این مرکز بستری هستند و تعدادی دیگر نیز به صورت موقت در بیمارستان بستری هستند. به این مکان منتقل شده است.

محمدحسین همتی افزود: در این بیمارستان پنج تا 70 درصد جانبازان سال هاست در بیمارستان بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز درمانی طبق استاندارد علوم پزشکی دارای مجوز تنها 50 تخت است که برای خدمات رسانی به بیماران اعصاب و روان جنگ طراحی شده و خدمات به صورت رایگان ارائه می شود.

همتی ادامه داد: یکی از مشکلات این بیمارستان نبود رادیولوژی، آزمایشگاه و آمبولانس مناسب برای بیماران اعصاب و روان است و همچنین نبود ساختار مناسب از دیگر مشکلات این بیمارستان است.

آخرین کلمه:

اگرچه سال هاست در دولت های مختلف مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی در رده ها و سمت های مختلف و به مناسبت های مختلف با خانواده های شهدا و جانبازان و بیمارستان های اعصاب و روان سر می زنند و قول های قلبی می دهند، درست است؟ وقت آن است که با عزم بیشتر، اراده قوی تر و وعده های عملی تر برای رفع مشکلات این بزرگمردان و نام تصادفات گمنام قدم برداریم و بر زخم های کهنه ای که یادآور روزهای استقامت این بزرگان است، رحم کنیم؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید