گزارش میدانی روزنامه از تجمع خارج از مرکز درمانی و اتفاقات کادر درمانی

گزارش میدانی روزنامه از تجمع خارج از مرکز درمانی و اتفاقات کادر درمانی

ساعتی از تجمع روز گذشته مقابل این سازمان نگذشته بود که خبر استعفای محمد رضی معاون درمان سازمان نظام پزشکی تهران رسید. وی در گفت و گو با همه میهن از استعفای موید علویان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران در اعتراض به خشونت ها خبر داد. موید علویان رئیس هیات مدیره این سازمان در متنی خطاب به هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نوشت: هیات مدیره محترم نظام پزشکی تهران بزرگ با تبریک و تشکر از اعتماد شما به من با توجه به اینکه در حال حاضر نمی توانم وظایف قانونی و محوله را انجام دهم، از عضویت در هیات مدیره نیز استعفا می دهم. افتخار و سربلندی پزشکی اجتماعی آرزوی همه است.

قرار بود روز گذشته اعضای نظام پزشکی تهران در یکی از سالن های ساختمان بلندمرتبه خیابان شانزدهم که سازمان نظام پزشکی کشور است با هشت خوانی جلسه ای آرام و بدون تنش برگزار کنند. اما اعضای این سازمان که ساعت 10:30 در مقابل این ساختمان ایستاده بودند با درهای بسته مورد استقبال قرار گرفتند: «دیروز سازمان نظام پزشکی به کارکنان خود اعلام کرد که چهارشنبه تعطیل است و هیچکس نیاید. این را یکی از کارکنان سازمان نظام پزشکی می گوید. به گفته وی، موید علویان که رئیس سازمان نظام پزشکی تهران است پیامی داده و گفته است به دلیل فراهم نبودن شرایط برگزاری تجمع باید لغو شود. هیچ هماهنگی درون سازمانی برای جمع شدن این افراد وجود نداشت. روز چهارشنبه به جز چند نگهبان کسی در ساختمان نبود.

دیروز اما با اعلام قبلی جلسه اعضای سازمان نظام پزشکی بیش از 500 نفر از پزشکان، پرستاران، ماماها، دندانپزشکان، چشم پزشکان و فارغ التحصیلان دانشکده های توانبخشی و … بین خیابان 18 تا 12 تجمع کردند. از امیرآباد وقتی با درهای بسته سازمان روبرو شدند به کوچه های پایین و بالای سازمان رفتند و سعی کردند صدایشان را بلند کنند که با صدای گلوله های پلاستیکی سیاه و تفنگ و گلوله های رنگ آمیزی صدایشان خاموش شد. مشاهدات عینی و پیام تجمع کنندگان نشان می دهد که درهای سازمان نظام پزشکی بسته است، اما رضا لاری پور، سخنگوی این سازمان در گفتگو با هممهان از باز بودن این سازمان و امکان تریبون دادن به برخی از افراد خبر داد. دکترها. حدود 30-40 پزشک وارد سازمان شدند و با همکاران صحبت کردند، اما نیروهای امنیتی در جلوی ساختمان بودند و به افراد دیگر اجازه نمی دادند. وی با این حال تاکید می کند که روز گذشته در محل سازمان نبوده و از جزئیات آن اطلاعی ندارد: «تا جایی که من اطلاع دارم تجمع سازماندهی شده ای از سوی گروه خاصی صورت نگرفته و معلوم نیست درباره چه بوده است. انتظار می رود جامعه شناسان در کنار مردم باشند و هستند. به طور کلی پزشکی اجتماعی الزامات خاصی دارد اما افراد دیگری نیز می توانند در جلسات شرکت کنند.

پیام های هشدار دهنده و تهدید آمیز

دیروز تعداد زنان چندین برابر از مردان پیشی گرفت، آنها در دو طرف خیابان امیرآباد شمالی در دسته های کوچک حرکت کردند و شعار سر دادند. جلوی دانشکده زبان و ادبیات خارجی توقف کردند. آن طرف نرده ها دانشجویان نظاره گر بودند و آن طرف که کوی دانشگاه است پسرانی با لباس راحتی از نرده ها آویزان شده بودند و نظاره گر اعتراضات بودند. ساعت از 12 ظهر گذشته بود و تجمعات از سه راهی جلال احمد به سمت شمال خیابان امیرآباد حرکت کرده بودند. ترافیک سنگینی بود و در خیابان 16 اوج گرفت. همزمان با تجمع مردم در دو طرف خیابان، خودروها با بوق زدن های مداوم اعتراضات را همراهی کردند. خیابان شانزدهم توسط نیروهای ویژه مسدود شد. گاز اشک آور به میان جمعیت پرتاب شد و با افزایش جمعیت، نیروهای ویژه به جمعیت حمله کردند: «چند نفر را با خود بردند». این داستان یکی از پزشکان است. او می گوید از ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه بیرون سازمان ایستاده است اما درهای سازمان به روی او و دیگر معترضان باز نشده است. در همان محل شاهد ضرب و شتم همکاران و دستگیری گروهی از آنها بودند.

«ساعت 11 قرار بود جلوی سازمان باشیم که اصلاً نگذاشتند کسی جمع شود. این داستان یک ماما است که شاهد تیراندازی به یکی از تظاهرکنندگان بوده است: «شب سه شنبه شب از سوی گروهی به نام گرداب پیامی به آنها فرستاده شد و تظاهرکنندگان را دشمن خطاب کردند. این پیام برای جمع کثیری از اعضای کانال ارسال شد تا از تجمع روز چهارشنبه پزشکان و کادر درمانی اطلاع رسانی شود. پیش از این با انتشار پیامی در فضای مجازی به اعضای سازمان نظام پزشکی هشدار داده شده بود که در صورت امضای اعلامیه یا تجمع، توسط دستگاه های امنیتی کشور شناسایی می شوند. این پیام توسط مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته امضا شده است.

تجمع مسالمت آمیز نباید به خشونت تبدیل می شد

پریسا متخصص زنان و زایمان است که ساعت 10:30 صبح دیروز برای شرکت در تجمعی آرام بیرون درب اصلی سازمان نظام پزشکی رفت اما با درهای بسته مواجه شد. او می گوید که درست جلوی در ورودی سازمان ده ها دوچرخه سوار یگان ویژه راه را بستند: «ما در کانال ها و گروه های زیادی در تلگرام عضو هستیم. چند وقت پیش یکی از پزشکان ما را به جمعی دعوت کرد که تاکید بر جلسه مسالمت آمیز روز چهارشنبه در سازمان نظام پزشکی بود. به اطلاع ما رسیده است که این نشست در یکی از سالن های این سازمان برگزار می شود. اعضای کانال اصلی حدود 3000 نفر هستند، اما مشخص نیست چند نفر برای شرکت در این تجمع شماره پزشکی و نام خود را اعلام کرده اند. دعوت از اعضای سازمان نظام پزشکی تهران پس از انتشار بیانیه‌ای هشت ماده‌ای منتشر شد: «1- خشونت‌ها را در همه سطوح جامعه محکوم می‌کنیم و خواستار پایان آن هستیم. 2- می خواهیم از آسیب های جسمی و روحی به جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان جلوگیری کنیم. 3- هرگونه تغییر در استفاده از نمادهای آمبولانس و پزشکی را محکوم می کنیم و خواستار توقف آن در جهت بازگرداندن اعتماد عمومی جامعه هستیم. 4- می‌خواهیم بستر مناسبی برای ارائه خدمات اجتماعی-پزشکی به همه قربانیان حوادث اخیر ایجاد کنیم و مانعی برای نیروهای امنیتی در روند درمان ایجاد نکنیم. 5- ما می خواهیم محرمانه بودن اطلاعات و اسرار قربانیان مراجعه کننده به مراکز درمانی مطابق با قوانین ملی و بین المللی و سوگند پزشکی حفظ شود. 6- ما خواهان شرایط مناسب برای شنیدن اعتراض مردم بدون لکنت در محیط امن هستیم. 7- می خواهیم استقلال سازمان پزشکی قانونی کشور را حفظ کنیم تا از تخریب اعتماد عمومی جلوگیری کنیم. 8- هرگونه نفوذ نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و نیروهای ناشناس به محیط آموزشی و درمانی را محکوم و خواستار توقف آن هستیم. در همین گروه از اعضای سازمان نظام پزشکی تهران خواسته شد در تجمع روز چهارشنبه نظم و آرامش را حفظ کنند.

30 مهرماه سازمان نظام پزشکی در خصوص اقدامات انجام شده در حوادث اخیر اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه به اقدامات این سازمان در خصوص فوت مهسا امینی و درخواست تشکیل کمیسیون حقیقت یاب و پرونده استفاده غیر درمانی از آمبولانس و حمله به آمبولانس در ماموریت اشاره شده است.

پریسا (متخصص زنان و زایمان که در تجمع دیروز شرکت کرده بود) می گوید اساس تجمع دیروز همین گفته بود. یعنی قرار بود یکی از پزشکان در سالن سازمان نظام پزشکی این بیانیه را بخواند که اتفاقات دیگری افتاد: «در این گروه بارها اعلام شد که مزاحم نشوید، به کسی دلخوری نکنید، فقط مسائل صنفی را بیان کنید. شعار ندهند. فقط باید روی همان بندهای بیانیه مانور می داد. هیچ کس انتظار نداشت که تنش باشد. اما عصر قبل از تجمع پیامی در این کانال منتشر شد مبنی بر اینکه روز چهارشنبه سازمان نظام پزشکی تعطیل است و نمی تواند در آنجا تجمع کند. احتمالا خیلی ها این پیام را ندیده اند. البته خیلی ها او را دیده بودند اما به محل رفتند.» به گفته او، اگر تجمع در مرکز درمانی بود خشونت نمی شد، این همه پزشک مجروح نمی شد. وی ادامه داد: ابتدا افراد زیادی جلوی ساختمان نبودند، اما به تدریج تعداد آنها افزایش یافت و وقتی نیروهای ویژه با آنها مقابله کردند، به خیابان های بالا و پایین گریختند، بسیاری را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی را بردند. از هشت صبح جلوی سازمان ایستاده بود و راه را بسته بود، البته سازمان نظام پزشکی روز چهارشنبه را تعطیل اعلام کرده بود و اصلا نمی شد وارد ساختمان شد.» احساس خطر کرد: «پس از درگیری نیروها به همراه چند پزشک به یکی از ساختمان های دانشگاه تهران رفتیم. ضربه جدی به گردن ما خورده است.»

دیدگاهتان را بنویسید