ماجرای درگیری مقابل ساختمان مرکز درمانی/ قرار بود تجمعی آرام باشد/ با اتفاقات امروز دیگر جایی در نظام سلامت ندارم.

ماجرای درگیری مقابل ساختمان مرکز درمانی/ قرار بود تجمعی آرام باشد/ با اتفاقات امروز دیگر جایی در نظام سلامت ندارم.

روز جدید :معاون سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ به تشریح اتفاقات امروز به سازمان نظام پزشکی پرداخت.

صبح روز چهارشنبه 13 آبان ماه، تجمع مقابل نظام پزشکی برگزار شد. جلسه ای که قرار بود مطالبات و خواسته های پزشکان و کادر پزشکی مطرح شود، به خشونت کشیده شد. اخبار مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر درگیری با این تجمع با استعفای قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ رنگ واقعیت به خود گرفت. محمد رضی در متن نامه خود به شرح مختصری از اتفاقات جلسه قبل از این سازمان می پردازد و می گوید: «من شاهد صحنه های تلخ و فراموش نشدنی نیروهای امنیتی با زنان پزشک و درخواست یکی از زنان پزشک بودم. او را روی زمین کشیدند تا به داخل سازمان هدایت شود. یکی از فرماندهان نیرو هم بنده را هل داد.» وی استعفای خود را اعلام کرد.

رازی ساعت 10 صبح وارد سازمان نظام پزشکی شد و با درهای بسته سازمان نظام پزشکی و ده ها موتورسوار و خودروهای امنیتی مستقر در مقابل ساختمان نظام پزشکی مواجه شد. با ورود معاون سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، تجمع که به گفته سایر حاضران ساعتی زودتر آغاز شده بود، به دلیل درگیری به پایان رسیده بود، اما درگیری ادامه داشت و آن طور که رازی به شبکه شرق گفت: «در تمام این تجمع نبود، هرکس می‌آمد مورد تعرض قرار می‌گرفت و اجازه نمی‌داد راهش را ادامه دهد و وارد نظام پزشکی شود، اگر اعتراضی می‌شد، حتی یک اعتراض شفاهی کوتاه، کتک می‌خوردند.»

یک مجلس مسالمت آمیز

با توجه به توضیحات این عضو نظام پزشکی «امروز پزشکان باید جلسه مسالمت آمیز و مسالمت آمیزی در نظام پزشکی برگزار می کردند و ادعای خاصی نداشتند و فقط خواستار اجرای قوانین بودند» اما این مسالمت آمیز تجمع نیز با برخورد مواجه شد. معاون درمان سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، حفظ مشکلات شخصی بیمار، عدم استفاده از آمبولانس برای مصارف غیرپزشکی و رعایت ایمنی بیماران و مصدومان دولتی و غیردولتی، صدور مجوز برای کلیه پزشکان را برشمرد. به مجروحان دسترسی داشته باشید و طبق خواست پزشکان همه را درمان کنیم. الزاماتی که البته این کارمند سازمان نظام پزشکی تاکید می کند که اینها خواسته نیست، بلکه «قانونی» است که باید اجرا شود چرا که «مراکز درمانی باید فقط برای درمان استفاده شود. یعنی اگر در حال جنگ با دشمن باشید و بالای یک بیمارستان صلیب سرخ یا هلال احمر بکشید، هواپیما آن را بمباران نمی کند، اما اگر آن بیمارستان را تبدیل به انبار مهمات کنید، هواپیما به آن برخورد می کند. چون دیگر نمی داند در بیمارستان مریض هست یا مهمات. به هر حال حتی در زمان جنگ هم باید به مسائل اخلاقی احترام گذاشت».

رازی گفت: امروز با ممانعت ماموران و ضرب و شتم پزشکان ویزیت به ویژه زنان، پزشکان می خواستند مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کنند و با آرامش متضرر شوند.

وی توضیح داد: دیدم یک پزشک خانم را روی زمین می‌کشاندند تا سوار ماشین کنند و وقتی از آنها خواستم او را به داخل نظام پزشکی هدایت کنند تا بخوابد، مرا هم هل دادند. دیدم در چنین سیستم پزشکی جایی برای ایستادن نیست».

علاوه بر معاون سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، رئیس آن سازمان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفت. به گفته رازی، دکتر علویان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران نیز در این حادثه حضور داشت و زمانی که قصد داشت با پلیس صحبت کند و اجازه دهد چند پزشک زن از آنجا عبور کنند تا کسی به آنها حمله نکند، مورد حمله قرار گرفت و مجروح شد. توسط چند افسر پلیس..

این عضو سازمان نظام پزشکی درباره احتمال دستگیری افراد در درگیری های رخ داده در این تجمع گفت: قطعا دستگیری هایی صورت گرفت، اسامی را نمی دانم اما دیدم زنان را سوار ماشین کردند اما نمی‌دانم این زنان دکتر بودند یا دانشجو».

دیدگاهتان را بنویسید