تهدید امنیت عمومی به دلیل نداشتن سواد رسانه ای


ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: 1301/07/12
کد خبر: 1901212

سواد رسانه ای پایین جامعه امنیت روانی و جانی را به خطر انداخته است. در واقع باید اصل ارسال پیام و خبر را رعایت کنید و با دیدن اخبار زود باور نکنید. در جریان اغتشاشات، اخبار جعلی به شدت افزایش می یابد و باید با درایت بیشتری اخبار را دنبال کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ انتشار خبر فوت تاسف بار مهسا امینی دل همه را به درد آورد، این اتفاق ناگوار بهانه ای شد برای ضدانقلاب ها تا غوغا کنند و وضعیت جامعه را متزلزل جلوه دهند. متأسفانه هنگامی که در جامعه دچار هرج و مرج می شویم، مشکل به طور کلی پاک می شود و سواد رسانه ای به ما کمک می کند احساسات خود را در زمان بحران کنترل کنیم و از خود بپرسیم که این پیام را چه کسی و برای چه هدفی ارسال کرده است. او سعی کرد چه نوع تأثیری در جامعه ایجاد کند و از چه ابزار و تکنیک هایی برای تأثیرگذاری بر من استفاده کرد؟ این پیام توسط چه کسی و با چه هدفی و برای چه مخاطبی ارسال شده است و قرار بود چه مخاطبی را به هیجان بیاورد و روی صحنه بیاورد؟

هر فردی تحت تاثیر پیام هایی که دریافت می کرد قرار می گرفت و در نهایت می بینید که نتیجه نهایی در جامعه شورش، هیجان و اختلال البته دقیقاً روی همین موج و احساسات عمومی است که افراد مخالف و مخالف نظام از این موضوع استفاده می کنند و بر موج این احساسات سوار می شوند و آسیبی را ایجاد می کنند که به نام معترضان جامعه به جامعه وارد می شود..

بنابراین اگر به هر گونه انتشار رسانه ای برخورد کنیم، این سؤالات است سواد رسانه ای; یعنی چه کسی، برای چه هدفی، برای چه مخاطبی، با استفاده از چه ابزار و تکنیکی و برای چه تاثیری در جامعه، باید در مواقعی که عصبانی، آشفته و احساس منفی در خودمان احساس می کنیم، چگونه خودمان را مطرح کنیم. و حتی واکنش های بدوی می تواند اثرات آتی بر آینده مردم داشته باشد.

وقتی در جامعه بحران یا هرج و مرج به وجود می آید، بازار اخبار جعلی بسیار داغ می شود. یک نکته بسیار مهم این است که منبع اخبار ما منبع خاصی نیست و ما فقط از یک منبع اخبار دریافت نمی کنیم و می دانیم که کشورهایی که با ما در جنگ هستند و دشمن هستند هیچ گاه اخبار مفیدی برای ما منتشر نمی کنند.

آنهایی که نه تنها خبر درگذشت مهسا امینی را ناراحت کردند؛ برعکس، آنها بسیار خوشحال شدند، این رسانه ها هستند که دیدند به خاطر این اتفاق می توانند اخبار را مطابق میل خود برسانند و به مردم بدهند. رسانه های متخاصم بر احساسات مردم سوار می شوند و در جای امنی می نشینند و مردم را وادار به شورش و سوار شدن بر این موج می کنند و جان جوانان و حتی نوجوانانی را از دست می دهند که بر اثر هیجان و عصبانیت به خود و جامعه آسیب می رسانند. بدون پرداخت هزینه

باید گفت سواد رسانه ای جامعه پایین است امنیت روانی و جان خود را به خطر انداخت. در واقع باید اصل ارسال پیام و خبر را رعایت کنید و با دیدن اخبار زود باور نکنید. در جریان اغتشاشات، اخبار جعلی به شدت افزایش می یابد و باید با درایت بیشتری اخبار را دنبال کرد. بنابراین، قبل از اینکه احساسات ما بر عقل ما غلبه کند، خوب است با درک بیشتر این سؤالات را از خود بپرسیم که با انتشار این تصاویر یا انجام این اقدامات چه کسانی سود می برند و چه کسانی آسیب می بینند و چه تأثیری بر ما می گذارد و به طور کلی چه تأثیری دارد. این در جامعه است؟

تأثیر سواد رسانه ای

سواد رسانه ای مانند نوعی تغذیه است. فردی که مهارت های خوبی در تحلیل رسانه کسب کرده است، می تواند نوع تغذیه و رژیم غذایی خود را انتخاب کند. در واقع تمام اطلاعات و اخباری که امروزه از طریق تلفن همراه، تلویزیون و شبکه های جهانی به ذهن مردم تزریق می شود، ترکیبی از انواع تغذیه است که برای همه مناسب نیست.

فقط سواد رسانه ای می تواند به فرد کمک کند تا نوع تغذیه را به درستی تعیین کند. در غیر این صورت فرد دچار مسمومیت روحی و فکری می شود و توانایی تشخیص حق و باطل را از دست می دهد.

افراد با سواد رسانه ای پایین از انتخاب های نادرست و احساسات تلقین کننده رسانه رنج می برند. چنین افرادی کنترل تصمیمات و احساسات خود را به رسانه ها واگذار می کنند و این معضل عواقب خطرناکی برای جامعه و کل کشور دارد.

مهارت های پایه سواد رسانه ای



مرحله اول: افزایش آگاهی از حالت رسانه، در این بخش باید به صورت انتخابی برنامه ریزی و زمان خاصی را برای اختصاص تلویزیون، فیلم، بازی های الکترونیک، اینترنت و رسانه های چاپی برای خود و خانواده در نظر بگیریم.


مرحله دوم: یادگیری مهارت های مختلف تفکر انتقادی و چند بعدی، در این مرحله باید یاد بگیریم که چگونه به طور فعال تحلیل کنیم. ما باید به آنچه در متن پیام پنهان است فکر کنیم. ساختار پیام چگونه ایجاد می شود؟ چه عناصری احتمالا در آن حذف می شوند؟

سطح سوم؛ در این بخش باید عمیقاً فراتر از بدیهیات فکر کنیم. یکی از مهمترین مراحل در سواد رسانه ای، توانایی تحلیل و تحلیل پیام هایی است که در متن پیام پنهان شده اند. بیایید بررسی کنیم که چه کسی این پیام را در رسانه ها منتشر کرده است؟ هدف از انتشار اطلاعیه رسانه ای چیست؟ کدام شخص یا افراد می توانند ذینفع باشند؟ چه کسی در این نوع رسانه ها تصمیم می گیرد؟ هدف این رسانه حمایت از کدام گروه است، خزب یا سیاست؟ رقبای این رسانه چگونه خبر را منتشر می کنند؟


بیشتر بخوانید:


نیاز به سواد رسانه ای برای آگاهی از حقوق شهروندی


نداشتن سواد رسانه ای مهم ترین عامل تشدید ناآرامی های اخیر در کشور است


ارتقای سواد رسانه ای برای غلبه بر بحران روانی در تحولات اخیر

دیدگاهتان را بنویسید