نداشتن سواد رسانه ای مهم ترین عامل تشدید ناآرامی های اخیر در کشور است


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900320

کمبود سواد رسانه ای مردم به طور کلی یکی از مواردی است که باید به آن پرداخته شود، در واقع باید گفت زمانی که بحرانی در کشور رخ می دهد، نقش سواد رسانه ای تاثیرگذار و بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ سواد رسانه ای نوعی درک از مهارت ها را شامل می شود که بر اساس آن همه رسانه ها و تولیدات آنها را می توان شناخت و از یکدیگر متمایز کرد. سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه بیاموزد که از مصرف گرایی خارج شوند و به ارتباطات دو طرفه دست یابند که در نهایت به نفع فرد است.

قبل از هر چیز باید گفت که سواد رسانه ای بینش و فهمی برای تمایز صحیح رسانه ها به دست می آورد. هدف اصلی سواد رسانه ای ممکن است این باشد که ببیند آیا ارتباطی بین محتوای رسانه ای و عدالت اجتماعی وجود دارد یا خیر.

هر رسانه ای سیستم و سلسله مراتبی دارد که می تواند بر اساس یک جریان، یک گروه یا یک نیروی حاکم، محتوایی تولید کند که لزوماً عدالت خواهانه نیست. بنابراین چنین محتوای رسانه ای نمی تواند عدالت اجتماعی را تامین کند. از این رو می توان در نظر گرفت که دانش و اطلاعات به دست آمده از رسانه ها ممکن است برای مردم مفید نباشد.

تسلط بر سواد رسانه ای نیز مستلزم کسب مهارت های ترکیبی است. امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که خواه ناخواه از رسانه اشباع شده است، محیط پیرامون ما مملو از اطلاعاتی است که سواد رسانه ای را می توان مبنایی منطقی برای دسترسی، تحلیل و تولید ارتباطات در اشکال مختلف رسانه ای دانست..

در شرایط اشباع رسانه ای و در فضای موجود، مردم در معرض حجم وسیعی از اطلاعات هستند که به برخی از آنها اصلاً نیازی ندارند. پس باید بر اساس نیاز خود از پیام ها و اطلاعات اطرافمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. امروزه سواد رسانه ای یکی از موضوعات جدی در فضای رسانه ای است و کسانی که اطلاعات خوبی در این زمینه دارند به راحتی می توانند در لحظات حساس و در شرایطی که نیاز به تشخیص اخبار درست از نادرست احساس می شود گام بردارند. افراد با دانش کافی از سواد رسانه ای به راحتی می توانند اخبار واقعی و جعلی را تشخیص دهند.

متاسفانه کشور در هفته های اخیر جان باخت مهسا امینی زن 22 ساله کرد تنش کرد و مشکلی که به وجود آمد باعث شد دشمنان ضد انقلاب تا پای کار بیایند و با اخبار و گزارش های جعلی دامنه اعتراضات مردمی را افزایش دهند و از مسیر درست خود منحرف کنند.

بدیهی است در این شرایط افراد باید پیام دریافتی را با عقل سلیم خود، گروه های مرجع و منابع معتبرتر بررسی کنند. در حادثه اخیر دو مقوله وجود دارد که باید از یکدیگر متمایز شوند. دسته اول افرادی که عامل، ابزار هستند و با فرستندگان پیام هماهنگ می شوند به معنای عامل هستند ضد انقلاب و هدفشان تخریب و زیر سوال بردن است امنیت کشور را به خطر می اندازد و دسته دوم افرادی هستند که ناراحت و معترض به مرگ مهسا امینی هستند.

اما مشکل اینجاست که اعتراض با اغتشاش، آتش زدن بانک ها و حمله به ماموران نیروی انتظامی متفاوت است. کسانی که چنین اقداماتی کردند، مردم معترض نیستند. سواد رسانه ای به معترضان کمک می کند تا بفهمند چه کسانی پشت تجمعات و اغتشاشات هستند و چگونه از این شرایط برای ایجاد تنش و ناآرامی در کشور سوء استفاده می کنند.

کمبود سواد رسانه ای مردم به طور کلی یکی از مواردی است که باید به آن پرداخته شود، در واقع باید گفت زمانی که بحرانی در کشور رخ می دهد، نقش سواد رسانه ای تاثیرگذار و بسیار موثر است. وقتی افراد تشخیص دهند که چه کسی در فضای مجازی برای چه هدفی غیر از خود فعالیت می کند، خود را از آنها جدا می کنند و سعی می کنند اقدامات معقول تری انجام دهند و اگر اعتراضی داشته باشند، آن را برای زمان دیگری در زمان حضور ذخیره می کنند. حاشیه های اهداف از خود سوء استفاده نکنید.




بیشتر بخوانید:

آتش زا مهر جدید بر پیشانی برخی سلبریتی ها

توطئه معاند چین در ویدئوهای ویروسی ضرب و شتم پلیس در شورش های اخیر مشهود است

اقدام قاطع در انتظار رهبران سازمان یافته برای ضرب و شتم پلیس است

ارواح در جام چهل کلید آب توبه شسته شوند!


پلیس الگو و سرپناه مردم است/ مردم به خوبی قدرت پلیس را می شناسند

دیدگاهتان را بنویسید