وضعیت سواد گردشگری در کشور ما بدتر از سواد علمی است


ساعت: 14:29
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919556

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحقیقات در حوزه گردشگری نشان می دهد که اردوها یا سفرهای آموزشی برای دانش آموزان فوق العاده است اما شرایطی دارد گفت: وضعیت سواد گردشگری در کشور ما از سواد علمی که مبتنی بر حافظه است بدتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست روسای اردوهای دانش آموزی کشور که در اردوگاه دانش آموزی شهید بهنار برگزار شد، گفت: طبق تحقیقات انجام شده در زمینه گردشگری، اردوها یا سفرهای آموزشی برای دانش آموزان عالی است، اما شرایط وجود دارد، گفت: سواد گردشگری دولتی در کشور ما از سواد علمی که حافظه محور است بدتر است.

وی افزود: گردشگری یک صنعت محسوب می شود و به ازای هر 10 شغل در دنیا یک شغل گردشگری است اما تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که با وجود مواهب متمدن و طبیعی این نسبت ها متفاوت است.

نوری با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین 10 تا 20 درصد زمان دانش آموزان باید خارج از یادگیری و کلاس درس باشد اظهار داشت: بنابراین افزایش ظرفیت برای استفاده از اردوها ضروری است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان به زبان اردو نیاز دارند زیرا خلاقیت خود را در اردو پرورش می دهند و اردوها و دانش آموزان به زبان اردو مبتکر می شوند. در کمپ ها باید خلاق بود، مثلاً می توانیم شرایط ایجاد مدرسه کوهنوردی، پرورش ماهی های زینتی، زمینه رشد گیاهان و خانه های کمپ را فراهم کنیم.

وی خطاب به روسای اردوهای دانش آموزی در کشور گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام شود، تشکیل اردوهای دانش آموزی است. اگر در اردوها مرکز رفاهی ایجاد می کنید، باید یک مرکز ویژه برای دانش آموزان ایجاد کنید. کودکان باید در سفرهای آموزشی با چیزهای مختلف آشنا شوند. این سفرها باید آموزشی و هدفمند باشد. علاوه بر این، روسای اردوگاه ها نیز باید با مردم درگیر باشند.

وی ادامه داد: شبکه سازی و استانداردسازی کمپ ها بسیار مهم است. در آموزش و پرورش باید 90 میلیون نفر روز را به اردوها ببریم و این مستلزم تشکیل شبکه ای از اردوها است.

نوری با تاکید بر اینکه کار ما در اردوها نمایشی نباشد، تصریح کرد: شبکه سازی و رتبه بندی اردوها باید انجام شود و از مشارکت مردم در کار بهره مند شویم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: راهبران اردو از ارکان اصلی نظام آموزشی هستند. شما و معلمان جزو بهترین ها هستید و باید در مورد مسائل جدی باشید. از مشارکت دیگران به ویژه شرکت های دانش بنیان برای موفقیت استفاده کنید. روشنگری در آموزش و پرورش زمانی احیا می شود که در این وزارتخانه کار هدفمند انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید