تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین مراجعه به مراکز معاینه خودرو را داشتند.


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912092

مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور گفت: بیشترین بازدید از مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) در 6 ماهه نخست سال جاری مربوط به آنها بوده است. استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالله متولی مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور گفت: از دلایل اصلی این مشکل می توان به بالا بودن جمعیت شهری ثابت و متغیر، تعداد خودروهای موجود در این شهرها، کنترل و اجرای قانون خودروهای مکانیزه بدون خودرو اشاره کرد. گواهی بازرسی فنی در مناطق کم انتشار (LEZ). ) کلانشهرها را ذکر کرد.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا، کمترین مراجعه به مراکز معاینه فنی در شش ماهه اول سال 1401 به ترتیب در استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و بوشهر بوده که توجه بیشتر را می طلبد. اختیارات و عزم جدی اعضای کارگروه ناحیه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در اجرای مواد 7 و 8 آیین نامه اجرای ماده 8 قانون هوای پاک و لزوم کنترل مکانیزه و اجرای قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در این استان ها.

وی افزود: مراکز معاینه فنی خودروهای کشور در 6 ماهه اول سال 1401 در مجموع 5 میلیون و 999 هزار و 370 خودرو دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش و در مجموع 22 درصد از کل خودروهای هدف گذاری شده را نشان می دهد. به مراکز معاینه فنی خودروهای سواری، موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشده اند.

این اتحادیه اعلام کرد: همچنین در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و 32 هزار و 406 دستگاه خودرو سنگین از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال 7 درصد رشد داشته و 85 درصد آن ها سنگین بوده است. خودروهای کالایی موفق به دریافت گواهینامه معاینه فنی شدند و 15 درصد در امتحانات مردود شدند.

مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور همچنین خاطرنشان کرد: با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های مسئول در قانون پاکی هوا و رعایت کامل آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور گواهینامه معاینه فنی خودرو؛ قطعا تاثیر منابع سیار بر آلودگی شهری کاهش خواهد یافت.

سندیکایی یادآور شد: بر اساس ماده 6 قانون هوای پاک کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت که مورد استفاده اقشار دولتی، عمومی و غیردولتی هستند، موظف به اخذ گواهینامه هستند. گواهی فنی برای بازرسی پس از گذراندن دوره معافیت مبنای قانون این است.

دیدگاهتان را بنویسید