تهرانی ها در 46 درصد از روزهای امسال هوای ناسالم تنفس کردند

ساعت: 14:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921768

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: متأسفانه تهرانی ها در 46 درصد از روزهای امسال هوای ناسالم تنفس کردند که این به معنای افزایش 19 درصدی روزهای هوای آلوده نسبت به سال گذشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حلیا سادات حسینی شکرابی، سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آمار منتشر شده در سال جاری و افزایش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته، گفت: متاسفانه حدود 46 سال است که تهرانی ها هوای ناسالم تنفس می کنند. سال درصد روزهای امسال که به معنای افزایش 19 درصدی روزهای آلودگی هوا نسبت به سال گذشته است.

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده، غلظت سالانه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) در شهرهای منتخب جهان از جمله تهران، بررسی شد و اطلاعات 1612 شهر جهان (معمولا شهرهای پیشرفته) در این پایگاه موجود است. بر اساس این آمار تهران از نظر آلودگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در رتبه 354 قرار دارد. آلوده ترین شهر در این رتبه بندی دهلی در هند و تمیزترین شهر رودخانه پاول در کانادا است.

وی به برنامه ها، پروژه ها و قانون هوای پاکی که برای کاهش آلودگی هوای تهران در سال 79، اسفند 90 و قانون هوای پاک در مرداد 96 به تصویب رسید اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نبود تخصیص مناسب بودجه، عدم هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متولی امر، اعمال برنامه‌ریزی غیرفعال و موردی در مقابله با آلودگی هوا و غیره، آلودگی هوا همچنان گریبانگیر شهر و پایتخت نشینان است.

حسینی به نقش شهرداری تهران در اجرای قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان عمومی شهر یکی از اولویت های شهرداری تهران است که برجسته شده و در دستور کار قرار دارد. شهرداری تهران، اما علاوه بر سایر اقدامات شهرداری تهران است، می‌توان گفت که قانون هوای پاک شامل بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران توسعه نیروگاه های خورشیدی کوچک با ظرفیت کل 850 کیلووات ساعت در 45 نقطه شهرداری تهران، ممیزی و اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان های تحت مالکیت شهرداری تهران، نصب و راه اندازی 800 آبگرمکن خورشیدی در پارک ها و فضاهای عمومی شهر تهران، انجام معاینه فنی ماشین آلات ساختمان های شهرداری تهران و تجهیز 400 ساختمان خود به سیستم های کاهش انرژی از جمله موارد اصلی است. اقدامات شهرداری تهران در حوزه انرژی گفت: تولید یک هزار و 275 مگاوات ساعت برق در سال، کاهش 990 تن دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای) معادل کاشت چهار هزار و 950 اصله درخت در شهر تهران، یک عدد است. از دستاوردهای ساخت نیروگاه های خورشیدی کوچک در شهرداری تهران. همچنین کاهش 301 هزار و 132 کیلووات ساعت برق در ساختمان های سرپوشیده (60 درصد ساختمان های شهرداری تهران) و کاهش 229 تنی انتشار دی اکسید کربن از جمله دستاوردهای بهینه سازی مصرف انرژی در یک سال است.

تامین منابع و اعتبار لازم برای اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا

وی بر لزوم مدیریت یکپارچه آلودگی هوا با تعیین مقام مسئول برای هماهنگی اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای تهران، تامین منابع و اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای دولت، نظارت عملیاتی و دقیق بر اجرای این برنامه تاکید کرد. توسط نهادهای نظارتی و مدیریتی تامین سوخت بر اساس استانداردهای جهانی امروز از رده خارج کردن کلیه خودروهای فرسوده توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه تسهیلات برای جایگزینی کاتالیست تبدیل خودروها در کلانشهر ترافیک تهران، نصب فیلتر دوده بر روی کلیه اتوبوس ها در ترافیک به وی بر به روز رسانی استانداردهای معاینه فنی، ساماندهی و رفع آلودگی کلیه صنایع کلانشهر تهران، افزایش سهم ال. ناوگان حمل و نقل برقی و اجرای سیاست های تحریک تردد خودروها و موتورسیکلت های پاک (برقی و هیبریدی) به عنوان محورهای اصلی کاهش و مدیریت آلودگی هوا.

حسینی با توجه به پدیده گرد و غبار و اجرای طرح شناسایی کانون‌های گرد و غبار و تدوین دستورالعمل‌های کنترل آن در مناطق شهرداری تهران، تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری و کاهش آسیب‌پذیری و سازگاری با تغییرات اقلیمی در شهر تهران تهران و تلاش به منظور تبدیل آن به لایحه و ابلاغ به کل شهرداری تهران برای اجرای مفاد برنامه مذکور و تهیه لایحه پیشنهادی ساماندهی موتورهای دیزل زمینی از جمله پیشنهادات شهرداری تهران، وی بیان کرد: در این راستا شهرداری تهران در نظر دارد سامانه ای را در اختیار ادارات راه اندازی کند. محیط زیست مناطق ۲۲ گانه کلیه اطلاعات کارگاه های موتور دیزلی زمینی در آن ثبت و پس از بازدیدهای دوره ای گواهی زیست محیطی آن تایید و بر این اساس پروانه بهره برداری صادر می شود.

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار همچنین به نقش شهروندان در مدیریت و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی عمومی در خصوص آلودگی هوا در سطح آموزش و پرورش و تاثیر آن بر فرهنگ جامعه. و تاثیر بر مسئولیت پذیری خانواده ها با استفاده از ظرفیت کانون های محیطی در مراکز محلات تاکید می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید