توافقنامه تجارت ترجیحی و آزاد بین ایران و بولیوی در حال پیگیری است


ساعت: 00:20
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893395

حسین صلاح ورزی در دیدار با معاون وزیر امور خارجه بولیوی:

معاون وزیر امور خارجه بولیوی در دیدار با معاون وزیر امور خارجه بولیوی پیشنهاد توافقنامه تجارت ترجیحی و آزاد را با بررسی قراردادهای دو کشور که اکثر آنها حل نشده است، مطرح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون وزیر امور خارجه بولیوی که برای شرکت در جلسات کمیسیون مشترک به ایران سفر کرده است، به همراه سفیر این کشور در تهران با معاون رئیس جمهور خانه ایران در مجلس بخش خصوصی دیدار و گفتگو کرد. کشور در این نشست راهکارهای توسعه سطح روابط تجاری و رفع محدودیت های ناشی از تحریم های بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین سله ورزی، نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور، سطح روابط تجاری ایران و بولیوی را نامناسب خواند و علیرغم تفاهم نامه های ارزشمندی که بین دو اتاق ایران و بولیوی به امضا رسید. وی شش سال پیش در سطح اجرایی این توافقات را به دلیل بعد مسافت غیرقابل دفاع توصیف کرد. با این حال وی معتقد است در صورت وجود اراده می توان روابط تجاری را در سطح بالایی حفظ کرد.

بر اساس اعتقاد وی، ما می توانیم با بولیوی در زمینه خدمات فنی مهندسی، داروهای انسان و حیوانات، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، معدن، مصالح ساختمانی و محصولات پتروشیمی همکاری داشته باشیم، هرچند به دلیل مشکلات بانکی هنوز نمی توانیم روابط را نظام مند کنیم. و نقل و انتقالات مالی و برای این منظور باید با تدابیر و رایزنی های سیاسی راه حل اقتصادی پیدا کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بولیوی در بخش معدن، همکاری مشترک با کمک تختر در این زمینه را مورد توجه قرار داد و تمرکز بر تقویت روابط در حوزه گردشگری را موثر خواند.

صلاح ورزی با نگاهی به توافقات بین ایران و بولیوی که اکثر آنها حل نشده باقی مانده اند، پیشنهاد کرد که دو کشور در مورد توافقنامه های ترجیحی یا تجارت آزاد به یک نتیجه مشترک برسند.

فردی مامانی معاون وزیر امور خارجه بولیوی ارتباط با بخش خصوصی را برای توسعه سطح روابط تجاری مهم خواند و توضیح داد: در مبادلات تجاری و مسائل بانکی مشکل داریم و به دلیل تصمیمات یکجانبه برخی کشورها، تعداد زیادی از کشورها مسدود شدند. کوبا و ونزوئلا در یک وضعیت قرار دارند و این وضعیت نتیجه اقدامات برخی کشورهای غربی است.

وی ادامه داد: زمانی که به ایران سفر کردم به من هشدار دادند که ممکن است به دلیل آن سفر و ارتباط با شرکت های ایرانی در لیست سیاه قرار بگیرم. این نگرانی در بین شرکت های بولیوی نیز وجود دارد. بنابراین لازم است سازوکار مالی خاصی برای تقویت روابط دو کشور تعریف شود و راهی جز این وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه بولیوی به ظرفیت صادرات برخی محصولات کشاورزی مانند سویا، قهوه، موز و … اشاره کرد. در بولیوی و افزود: در رابطه با گردشگری موضوع ویزا نیز مطرح شد و این موضوع در دولت ایران در حال بررسی است و امیدواریم شرایط فراهم شود. باید تسهیل شود. اما در بولیوی زیرساخت های مناسبی برای توسعه گردشگری وجود ندارد و باید سرمایه گذاری های لازم در این بخش انجام شود.

علیرضا جاوری، نایب رئیس بین الملل اتاق ایران، تجارت با ایران را در حوزه کشاورزی و غذایی امکان پذیر می داند و تاکید می کند: این اقلام بشردوستانه است و هیچ کشوری در این زمینه تحریم نمی شود. بنابراین مشکلی در اینجا وجود دارد که تحریم نظام بانکی ایران است و این موضوع علاوه بر تسویه و پرداخت از طریق ارزهای مجازی، راه حل دیگری نیز وجود دارد و آن اخذ مجوزهای ویژه از OFEC است که آن نیز اجرایی شده است. ، و تا کنون چندین شرکت بزرگ ایرانی موفق به انجام آن شده اند. مجوز بگیرید و فعالیت تجاری بین المللی خود را شروع کنید. دولت بولیوی نیز ممکن است چنین مجوزی را برای برخی از بانک های خود برای همکاری با ایران دریافت کند. فرآیند اخذ مجوز نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارد.

وی ادامه داد: ایران با 70 کشور جهان قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه امضا کرده است و اتاق ایران می خواهد زمینه را برای انعقاد چنین قراردادی با بولیوی فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید