توافقی بی سابقه بین اسرائیل و لبنان

توافقی بی سابقه بین اسرائیل و لبنان

روز جدید رسانه های اسرائیلی از امضای یک توافق محرمانه بین کابینه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و دولت لبنان در مورد انتقال گاز خبر دادند. این توافق با گزارش هایی در روزنامه های اسرائیلی منتشر شد.

رسانه های اسرائیلی از امضای یک توافق محرمانه بین کابینه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و دولت لبنان در مورد انتقال گاز خبر دادند. این توافق با گزارش هایی در روزنامه های اسرائیلی منتشر شد. لبنان در ماه های اخیر با کمبود سوخت مواجه بوده است که در کنار کمبود برق، بحران سیاسی و اقتصادی این کشور را تشدید کرده است و اسرائیل پیش از این با میانجی گری آمریکا یک قرارداد مخفی تامین گاز طبیعی را امضا کرده است.

این در حالی است که اسرائیل و لبنان رسما دشمن یکدیگر محسوب می شوند و چنین توافقی بی سابقه است. به گزارش جروزالم پست، ژائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته با میانجیگری آموس هاچستاین، مقام ارشد جو بایدن و با حضور مشاور ارشد امنیت انرژی آمریکا، این توافق را امضا کرد.

آموس هاچشتاین که نامش به عنوان مقصر نهایی شدن این توافق محرمانه ذکر شده است، نماینده آمریکا در مذاکرات مرزی لبنان و اسرائیل است. مذاکرات در ماه های اخیر در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آغاز شده است، اما در ماه های اخیر اعلام نشده است. از سوی دیگر، روسیه در این معامله مشارکت دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که از حامیان سرسخت دولت بشار اسد در سوریه است و روابط نزدیکی با اسرائیل دارد، از چنین توافقی حمایت کرد. به گفته رسانه های اسرائیلی، یکی از مهم ترین دلایل کابینه بنت برای امضای چنین توافقی، ارائه جایگزینی برای لبنانی ها برای واردات سوخت از ایران و حفظ ایران به عنوان حامی اصلی حزب الله خارج از نقش لبنان در واردات سوخت لبنان است.

در ماه‌های اخیر به درخواست سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ایران کشتی‌های سوخت‌رسانی را از طریق یک بندر سوریه به لبنان فرستاده است، در حالی که مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که آماده‌اند به لبنان در کاهش نقش ایران در لبنان کمک کنند. با این حال این نگرانی وجود دارد که حزب الله لبنان و دولت سوریه نیز از این توافق منتفع شوند. بر اساس این توافق، اسرائیل گاز از میدان گازی لویاتان در نزدیکی لبنان، ابتدا به اردن و سپس از طریق سوریه به لبنان خواهد فرستاد. اردن و سوریه پیش از این توافقنامه ای برای انتقال گاز از مصر از طریق اردن به سوریه و سپس به لبنان امضا کرده بودند. اما این اولین بار است که از اسرائیل به عنوان منبع گاز لبنان از طریق همکاری اردن و سوریه یاد می شود. در ماه اوت، دولت های مصر، اردن، سوریه و لبنان توافق کردند که گاز طبیعی مصر را از طریق اردن و سوریه برای کاهش بحران شدید انرژی در لبنان انتقال دهند.

این طرح بخشی از اقدامات مورد حمایت آمریکا برای کاهش بحران انرژی در لبنان است. مسیر مورد استفاده برای انتقال گاز حدود 20 سال پیش با نام «خط لوله گاز عربی» ساخته شد. میدان گازی لویاتان که اسرائیل قصد دارد آن را به لبنان برساند، در آب های مدیترانه، در شمال اسرائیل و نزدیک بندر حیفا قرار دارد و حدود یک دهه است که توسط اسرائیل مورد بهره برداری قرار گرفته است. به گفته کابینه بنت، میادین گازی لویاتان و تامار که نزدیک به یکدیگر هستند نه تنها برای تامین نیازهای بلندمدت گاز اسرائیل کافی است، بلکه اسرائیل قراردادهای متعددی را با کشورهای همسایه و اروپا در زمینه صادرات گاز امضا کرده است.

معافیت از تحریم

پیش از این گزارش شده بود که صادرات گاز مصر به لبنان به دلیل تحریم های آمریکا علیه بشار اسد در سوریه با موانعی مواجه خواهد شد. دولت دمشق آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده و دولت لبنان نیز برای اجرای این طرح از واشنگتن خواسته است تا سوریه را از برخی تحریم ها رها کند.

اسرائیل 12 اعلام کرد که دولت جو بایدن سوریه را که همچنان مشمول تحریم های قانون سزار است، از همکاری در انتقال گاز اسرائیل به لبنان رها کرده است. مقامات ایالات متحده، اسرائیل، لبنان، سوریه و حزب الله لبنان هنوز به این گزارش ها پاسخ نداده اند، اما ولید فیاض وزیر انرژی لبنان در روزهای اخیر بدون اشاره به اسرائیل گفت که لبنان گاز مصر را در اردن و سوریه به لبنان منتقل خواهد کرد. یک حساب ویژه باز کرد

وی ابراز امیدواری کرد که این امر همچنین گاز مورد نیاز برای تولید 450 مگاوات برق در یک نیروگاه در شمال لبنان را تامین کند. همچنین ممکن است پس از تعمیر بخشی از شبکه برق که در جریان جنگ آسیب دیده است، بتوانیم از طریق خاک سوریه برق از اردن وارد کنیم.» دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده است که در تلاش است از طریق مذاکره با مصر، اردن و بانک جهانی راه حلی برای بحران انرژی در لبنان بیابد. عبدالله بوهبیب، وزیر امور خارجه لبنان نیز گفت که ایالات متحده به مصر اطمینان داده است که لبنان را از برخی تحریم‌ها برای تامین سوخت و گاز رها خواهد کرد.

لبنان در بدترین بحران اقتصادی خود در سال های اخیر به سر می برد که با انفجار مرگبار در بندر بیروت در اوت 2020 و اپیدمی متعاقب آن تاج و تخت تشدید شد. به دلیل کاهش شدید واردات سوخت و بحران انرژی در لبنان، زندگی روزمره و فعالیت های اقتصادی مردم فلج شده است.

ناتوانی لبنان در تامین انرژی مورد نیاز خود یکی از پیامدهای بحران اقتصادی است که با اختلافات سیاسی بین گروه های رقیب و ناکارآمدی سیاستمداران لبنانی تشدید شده است. تورم و بیکاری در لبنان در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است و پوند لبنان حدود 90 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید