توافق جدید در این هفته چه تغییری در قیمت فارکس/دلار خواهد داشت؟

توافق جدید در این هفته چه تغییری در قیمت فارکس/دلار خواهد داشت؟

در روزهای پایانی هفته گذشته خبری مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا منتشر شد که به نظر می‌رسد بر رفتار معامله‌گران در بازار در هفته جاری تأثیرگذار باشد.

در حالی که با فرا رسیدن ایام تعطیلات، از عمق معاملات آزاد در بازار تهران کاسته شد و نرخ دلار متوقف شد، با انتشار برخی اخبار مرتبط با مذاکرات سیاسی ایران و غرب، احتمال افزایش نرخ دلار وجود داشت. نرخ در شنبه بازار افزایش یافت.

از جمله این اخبار می توان به صحبت های آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد. بلینکن روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی هرگونه مذاکره هسته ای با ایران را رد کرد، اما تاکید کرد که ما همچنان علاقه مند به یافتن راه های دیپلماتیک با ایران هستیم.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر سایت میدل ایست آی از تعلیق مذاکرات جدید ایران و آمریکا خبر داد. خاورمیانه عدم موافقت ایران با برخی از خواسته های واشنگتن را دلیل تعلیق عنوان کرد.

لازم به ذکر است، برکناری رابرت مالی، مسئول مذاکره با ایران در دولت آمریکا نیز به طیف سیگنال های بازار اضافه شد و تحلیلگران به احتمال افزایش روز شنبه بازار اشاره کردند.

دلار قبل از تعطیلات یخ می زند

طی هفته ای که گذشت، نرخ آزاد دلار در محدوده قیمتی دو کانال 49 و 50 هزار تومان در نوسان بود. قیمت دلار آزاد در نخستین روزهای هفته فعالیت خود را در کانال 49 هزار تومان آغاز کرد اما روز یکشنبه مطابق با روند صعودی نرخ این ارز، وارد سطوح قیمتی بالاتری شد و به قیمت 50 هزار و 300 تومان به فروش می رسد.

اما این روند صعودی در سایر روزهای هفته ادامه نداشت و نرخ دلار آزاد در کانال 49 هزار تومان در روزهای دوشنبه و سه شنبه اصلاح شد.

با نزدیک شدن به روزهای تعطیل به پایان هفته، تعداد معاملات در بازار کاهش محسوسی داشت و نرخ دلار در فضایی کم عمق روی 49 هزار و 350 تومان منجمد شد.

به گفته برخی تحلیلگران، احتمال ایجاد روند صعودی در بازار ارز در روز شنبه وجود دارد. در هفته‌های اخیر سیگنال‌هایی از بهبود روابط دیپلماتیک کشور، انتظارات فعالان بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد نرخ دلار آزاد به زیر 50 هزار تومان برسد.

با انتشار اخبار مربوط به توقف مذاکرات ایران و آمریکا، احتمال افزایش نرخ در معاملات این هفته وجود دارد. البته لازم به ذکر است که این اولین تکذیب رسمی مقامات ایرانی و آمریکایی مبنی بر وجود مذاکرات بین این دو کشور نیست.

تکذیبیه‌های مشابهی در هفته‌های اخیر منتشر شده بود، اما سفر برخی مقامات سیاسی ایران و آمریکا به کشورهای ثالث نشان داد که تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت موجود در حال انجام است.

در روزهای پایانی هفته گذشته و همزمان با عدم نوسانات نرخ ارز، قیمت سکه طلا نیز از حرکت باز ماند و در رقم 28 میلیون و 500 هزار تومان به فعالیت خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید