توافق هسته ای و پیام های رد و بدل شده در شرق سوریه

توافق هسته ای و پیام های رد و بدل شده در شرق سوریه

روز جدید: حملات اخیر آمریکا به مواضع متحدان مسلح مرتبط با ایران در شرق سوریه به گونه ای طراحی شده بود که به مذاکرات هسته ای آسیبی وارد نشود و تنها پیامی بازدارنده به ایران بدهد تا به حملات جدید فکر نکند. این موضوع نشان می دهد که واشنگتن مایل است شرق سوریه را با شبه نظامیان مورو مورد حمایت ایران تقسیم کند، تا زمانی که این شبه نظامیان به آمریکایی ها حمله نکنند.

با توجه به اینکه توافق هسته‌ای جدید ایران در کنگره آمریکا منتقدان زیادی اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات دارد، به نظر می‌رسد این توافق از حمایت دو سوم اعضای سنا برای تبدیل شدن به یک معاهده رسمی با جایگاه قانونی در مجلس سنا برخوردار نخواهد بود. ایالات متحده

جو بایدن نیز مانند باراک اوباما چاره ای جز اجرای این توافق با صدور فرمان اجرایی که از اختیارات قانونی رئیس جمهور است، نخواهد داشت و این فرمان اجرایی تا زمانی که رئیس جمهور بعدی تصمیم به اصلاح، لغو یا حفظ آن بگیرد، ادامه خواهد داشت.

ایران به نوبه خود با درک این محدودیت قانونی در ایالات متحده، با اعمال محدودیت های طولانی مدت در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته (که گفته می شود تا سال 2025 پایان می یابد) موافقت نکرده است. گزارش‌های رسانه‌ها همچنین نشان می‌دهد که محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران تا سال 2030 بر اساس برجام پایان خواهد یافت. این جدول زمانی برای واشنگتن و متحدانش مهم است زیرا برنامه هسته ای ایران احتمالاً پس از سال 2025 دوباره رشد خواهد کرد.

به گفته دولت جو بایدن، اما بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی پس از احیای توافق هسته ای به کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده و کاهش تورم کمک می کند و بانک فدرال رزرو آمریکا دلیل کمتری برای این کار خواهد داشت. ادامه روند افزایش نرخ بهره، اقتصاد ایالات متحده را در معرض خطر رکود قرار می دهد.

تحولات شش ماه گذشته در اوکراین و تایوان این باور آمریکایی ها را تقویت کرده است که چین و روسیه بزرگترین تهدیدها برای امنیت آمریکا هستند. اگرچه دولت بایدن ممکن است تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهد، اما تهران و نه واشنگتن تصمیم خواهند گرفت که جنگ چه زمانی پایان یابد. قطعا جنگ با ایران در شرایط کنونی با اولویت های دولت بایدن سازگار نیست.

حملات اخیر آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در شرق سوریه به گونه‌ای طراحی شده بود که به مذاکرات هسته‌ای آسیبی وارد نشود و تنها پیامی بازدارنده به ایران بدهد تا به حملات جدید فکر نکند. این موضوع نشان می دهد که واشنگتن مایل است شرق سوریه را با شبه نظامیان مورو مورد حمایت ایران تقسیم کند، تا زمانی که این شبه نظامیان به آمریکایی ها حمله نکنند.

دولت بایدن می داند که اسرائیل از امضای یک توافق ضعیف جدید با ایران حمایت نخواهد کرد. با این حال، آمریکایی ها معتقدند اسرائیل این دیدگاه را می پذیرد که امضای یک توافق ضعیف در شرایط فعلی برای جلوگیری از شروع سریع جنگ با ایران، بهترین گزینه موجود بدون کاهش تنش بین اسرائیل و آمریکا از یک سو و ایران از سوی دیگر است. دیگر .خطر جنگ زیاد خواهد بود. بنابراین واشنگتن به تل‌آویو از عزم خود برای شکل‌گیری همکاری‌های نظامی منطقه‌ای در برابر تهدیدات نظامی ایران به‌ویژه تهدیدات مربوط به موشک‌های آن کشور اطمینان می‌دهد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید