توانیر نسبت به نگرانی های جدی در مورد تامین برق و گاز پایدار این کشور هشدار می دهد

زمان: 16:59
منتشر شده در: 1400/07/18
کد خبر: 1774972

توانیر گزارشی را منتشر کرده است که نگرانی های جدی را در مورد تامین برق و گاز پایدار در این کشور ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارشی که توسط شرکت توانیر منتشر شده است ، مطالعات مبتنی بر آمارهای بین المللی نشان می دهد که مصرف برق سالانه شبکه بیت کوین در جهان بیشتر از مصرف برق در کشورهایی مانند سوئیس و اتریش است.

طبق برآوردهای منابع بین المللی (کمبریج ، 2021) ، کل مصرف برق سالانه از شبکه جهانی بیت کوین تا پایان سال 2021 تقریباً 100 میلیارد کیلووات ساعت برآورد شده است که مجموع مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند سوئیس است. اتریش ، دانمارک ، بلژیک و فنلاند بیشتر.

شرکت توانیر  سقف،

معمولاً با افزایش قیمت بیت کوین ، مصرف برق برای استخراج آن نیز افزایش می یابد و پس از کاهش قیمت بیت کوین ، مصرف برق مربوطه کاهش می یابد ، زیرا در این حالت درآمد حاصل از استخراج این ارزهای رمزنگاری شده کمتر از هزینه آن است. برای مصرف برق ماشینهای استخراج با راندمان پایین مقرون به صرفه نیستند.

با این حال ، آنچه در کشور ما اتفاق می افتد با واقعیت فوق مطابقت ندارد ، زیرا اکثر ارزهای رمزنگاری شده در ایران غیرقانونی عمل می کنند و از برق یارانه ای استفاده می کنند (از مجموع 2000 مگاوات ظرفیت تولید ارزهای رمزنگاری شده ، که توسط شرکت توانیر در امسال) فقط یک دهم آن یعنی 200 مگاوات به صورت قانونی و با برق بدون یارانه کار می کند). از آنجا که قیمت برق یارانه ای که به فعالان اقتصادی در ایران ارائه می شود در مقایسه با قیمت واقعی آن (شامل قیمت سوخت مورد استفاده در نیروگاه ها و هزینه تبدیل سوخت به برق) و همچنین قیمت های جهانی ، بسیار پایین است. مصرف ماینرهای غیرقانونی در ایران عملاً ناچیز است و بنابراین کاهش قیمت بیت کوین نه تنها میزان مصرف برق مورد نیاز برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده در کشور ما را کاهش نمی دهد ، بلکه مقدار آن را نیز افزایش می دهد ، زیرا علاوه بر تجهیزات موجود در کشور برای استخراج ، دستگاههای کم بازده که قابلیت اقتصادی خود را در سایر کشورها از دست داده اند از منابع غیر مجاز وارد ایران می شوند و از برق یارانه ای به صورت غیرقانونی استفاده می کنند.

شرکت توانیر  سقف،

این واقعیت ابعاد نگران کننده ای دارد. از نظر دسترسی به منابع انرژی کشور ، استفاده غیرمجاز از برق یارانه ای به معنای غارت بخش قابل توجهی از منابع ملی است که می تواند صرف توسعه زیرساخت ها در بخش انرژی برای تأمین برق و گاز قابل اطمینان و پایدار شود. از نظر اجتماعی ، تحمیل تقاضای اضافی و کنترل نشده برق و گاز به شبکه انرژی کشور ، به ویژه در روزهای اوج مصرف برق (تابستان) و گاز (زمستان) ، منجر به افزایش احتمال قطع برق و گاز می شود. به واقعیت تلخی که تابستان امسال برای همه هموطنان و فعالان اقتصادی ما به خوبی احساس شد ، زیرا میانگین کمبود برق در فصل گرم امسال حدود 10 هزار مگاوات بود ، به این معنی که تقریباً 20 درصد کمبود برق امسال به دلیل استفاده از ارزهای رمزنگاری شده غیرقانونی …

همچنین اگر میانگین مصرف انرژی معدنچیان غیر مجاز در ماه های آینده افزایش نیابد و کمبود گاز در فصل سرما حدود 150 میلیون متر مکعب در روز باشد ، حدود 10 درصد از این کمبود به دلیل استفاده از معادن غیر مجاز خواهد بود. تجهیزات. سرانجام ، از نظر اقتصادی ، در زمان کمبود برق یا گاز ، تامین انرژی بخش قابل توجهی از صنایع مختل می شود و این امر به تورم و بیکاری در کشور کمک می کند.

با توجه به موارد فوق و تجربه سالهای اخیر در کشور نشان داده شده است که مجازات های موجود در قانون بازدارندگی کافی برای مقابله با استخراج غیرقانونی ارزهای رمزنگاری شده را ندارد ، یکی از راه حل هایی که باید در کوتاه مدت برای کاهش آثار این باشد افزایش هزینه ها و تحریم های کیفری مربوطه تا حدی که متخلفان به سرقت از سرمایه ملی و به خطر انداختن امنیت اقتصادی و تامین انرژی کشور بی نیاز باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید