توجه به قیامت یکی از ثمرات روزه است، تقویت تعالی روح و توجه به معنویت از آثار پنهان روزه است.


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821928

احمد شیخ بهایی گفت: روزه می تواند یادآور قیامت باشد و روز قیامت از بسیاری از گناهان، اشتباهات، خودخواهی، حسادت و ثروت جلوگیری می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی در گفتگو با راه آرمان; وی گفت: روزه یکی از عباداتی است که خداوند متعال برای مردم مقرر داشته و بر اساس حکمت الهی که آثار فراوانی در روزه دارد، آن را واجب کرده است.

استاد حقوق کرمان گفت: گرسنگی باعث سلامتی بدن می شود و این موضوع امروزه در علم پزشکی به اثبات رسیده است که گرسنگی باعث آزاد شدن سلول های پوسیده و شادابی بدن می شود.

وی گفت: روزه علاوه بر فواید جسمی، فواید اجتماعی نیز دارد و آن این است که انسان از نزدیک به درد افراد مبتلا به فقر و گرسنگی واقف است و افراد ثروتمند بهتر می فهمند که با روزه گرفتن چه بلایی سر فقرا می آید. گذشت و انگیزه آنها برای کمک به دیگران در حال افزایش است و همانطور که می بینیم در این ماه افطاری دادن، خیرات و کمک های مومنانه بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی ادامه داد: یکی دیگر از فواید روزه، تقوا است; وقتی انسان در ماه رمضان مقاومت می کند و از لذت های حلال محافظت می کند. طبیعتاً در ساعات باقی مانده مقاومت او در برابر لذت های حرام بیشتر می شود.

این استاد حوزه علمیه کرمان گفت: روزه را می توان به واکسن تشبیه کرد. این واکسن شرایط مبارزه با ویروس را ایجاد می کند تا یک آنتی ویروس در بدن بسازد و بدن را در برابر ویروس واقعی مقاوم نگه دارد. انسان با روزه داری در مبارزه با گوشت و خوردن و آشامیدن مانور می دهد و برای تقویت جسم و روح خود مقاومت می کند و بهتر و آسانتر در برابر حرام ایستادگی می کند.

فرمود: یکی از ثمرات روزه توجه به روز قیامت است; هنگامی که گفته می شود در قیامت همه گرسنه و تشنه هستند، مگر کسی که آب و غذای خود را از دنیا تامین کند، و آب و غذا که تشنگی و گرسنگی او را سیراب می کند، اطعام به دیگران می رسد. سراسر دنیا؛ در واقع، روزه ممکن است یادآور روز قیامت باشد و روز قیامت از بسیاری از گناهان، اشتباهات، خودخواهی، حسادت و ثروت جلوگیری می کند.

استاد خارج از کشور کرمان بیان می کند: یکی دیگر از فواید روزه این است که مرتب از نفس و عقل صحبت می کند. اگر روح تقویت شود، عقل ضعیف می شود و اگر نفس ضعیف شود، عقل تقویت می شود; بنابراین روزه مانع از نفسانیات و تقویت جنبه عقلانی انسان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی با اشاره به مطالب فوق افزود: انسان می تواند عاقلانه تری تصمیم بگیرد و در این شرایط وضعیت روحی او افزایش می یابد. وقتی انسان از لذت ها فاصله می گیرد، روحیه تعالی تشدید می شود و به معنویت و خدا بیشتر توجه می کند و اینها فوایدی است که در روزه نهفته است.

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: خداوند بهترین ماه، ماه نزول قرآن را ماه رمضان قرار داده و روزه را در آن واجب کرده است تا بعد معنوی انسان تقویت شود و انسان بتواند معنویت او را افزایش دهد. بعد با خواندن قرآن. پس صبح به بهانه اینکه صبحانه می خورد و می تواند نماز بخواند از خواب بیدار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این ماه شاهد کاهش مشکلات اخلاقی و ورود پرونده ها به دستگاه قضایی هستیم. زیرا بسیاری از دعواها و درگیری ها از روی خودخواهی است و انسان وقتی روزه می گیرد بیشتر به معنویات توجه می کند و کمتر به مادیات می پردازد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید