تورم مورد انتظار در بازار مسکن / خانه فوری برای مشکل مسکن وجود ندارد

تورم مورد انتظار در بازار مسکن / خانه فوری برای مشکل مسکن وجود ندارد

این کارشناس مسکن گفت: مسکن در حال حاضر به یک معضل پیچیده تبدیل شده است که با راه حل های کوتاه مدت قابل حل نیست، افزایش سطح درآمد خانوار و ایجاد تعادل بین تقاضا و ساخت و ساز مسکن از عوامل مهم در حل این مشکل است.

تورم مورد انتظار در بازار مسکن

اقتصاد 24 – بحران مسکن اکنون آنقدر آشکار شده است که به ندرت شهروندانی در شهرهای بزرگ زندگی می کنند که درگیر بحران مسکن نباشند.

تقریباً در تمام شهرهای ایران بحران به مرز انفجار رسیده است و در تهران که 50 درصد از مردم آن با اجاره بها زندگی می کنند، وضعیت بدتر از همیشه است و شهروندان این شهر در حال کوچ از جایی به جای دیگر هستند. و در نهایت حتی نقل مکان به حومه شهر و شهرهای اطراف

این البته در حالی است که به گفته معاون شهرسازی شهرداری تهران و بر اساس بررسی های انجام شده، 42 درصد از مردم کشور زیر خط فقر مسکن هستند که این رقم در استان تهران 80 درصد است.

حالا در چنین شرایطی، عضو شورای عالی مسکن از افزایش مبلغ وام و سپرده مسکن مستاجران با دستور رئیس جمهور خبر داد و گفت: برای افزایش میزان تسهیلات مستاجران، مبلغ وام اجاره افزایش می یابد.

وی همچنین گفت: همزمان با افزایش وام اجاره بها، با دستور رئیس جمهور دستوری نیز صادر شد که بانک هایی که وام و سپرده نمی دهند جریمه می شوند.

بحران خانه های میلیاردی و اجاره های میلیونی با دستور حل می شود؟!

اما آیا بحران خانه های میلیاردی و اجاره میلیونی و سپرده های چند صد میلیون تومانی با وام سپرده و دستور حل می شود؟

در حالی که ماه ها به دولت درباره انفجار قیمت مسکن هشدار داده شده و تورم مسکن تقریبا به بالاترین حد خود رسیده است، آیا پرداخت وام و سپرده در شرایط بحرانی کنونی کمکی خواهد کرد؟

این وضعیت البته در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان بانکی، در شرایطی که منابع بانکی به شدت محدود است، وعده وام و سپرده تنها منجر به بحرانی بزرگتر برای بانک ها و در نهایت وادار کردن آنها به استقراض می شود. از بانک مرکزی از سوی دیگر موضوع وام سپرده مسکن می تواند منجر به افزایش سپرده های مالکان و افزایش تورم مورد انتظار در این حوزه شود.

مهدی روانشدنیا

دکتر مهدی روانشدنیا، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ساخت و ساز و مسکن، بحران مسکن را اینگونه می داند: «مسکن اکنون به یک معضل پیچیده تبدیل شده است که با راه حل های کوتاه مدت قابل حل نیست. در حال حاضر چند موضوع عمده وجود دارد که بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. اولاً سطح درآمد خانوارها در 10 سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است و تورم به حدی بوده که توانایی تأمین مسکن بسیاری از طبقات را از بین برده و در نهایت عرضه مسکن متناسب با آن نیست. تولید آن و مجموع این عوامل به این واقعیت منجر شده است که «بحران در بازار مسکن بیش از گذشته جدی و گسترده خواهد شد».

قولی به نام وام مسکن

روانشدنیا همچنین با اشاره به موضوع وام سپرده مسکن و وعده های داده شده در خصوص افزایش و شرایط پرداخت، گفت: در این میان بحث وام سپرده مسکن نیز مطرح است، در حالی که می توانند در برخی مناطق به عنوان مسکن عمل کنند، اما دارند. توجه به «کرد با توجه به محدود بودن قدرت مالی دولت در شرایط کنونی به نظر می رسد که نمی تواند تأثیر عمومی مؤثری داشته باشد».

این استاد دانشگاه در ادامه درباره اثرات تورمی این مدل اعتباری و پیش از این امکان ارائه یا عدم ارائه این ارقام به اقتصاد 24 توضیح می دهد: امکان پرداخت این وام ها وجود دارد. به هر حال دولت محدودیت منابع شدیدی دارد و اجازه بازپرداخت انبوه این وام ها را در چنین طرحی نمی دهد و در مرحله بعد اگر بزرگ باشد ممکن است اثر تورمی در حوزه مسکن به جای بگذارد.

تورم مورد انتظار در بازار مسکن
محدودیت منابع بانکی و تورم

وی در ادامه با توجه به نبود سازوکار مناسب در شرایطی که منابع محدود است و شباهت این وضعیت با شرایط گرفتار خودروسازان به اقتصاد 24 می گوید: از سوی دیگر اولویت بندی وام های رهنی و … چه کسانی شامل وام سپرده مسکن می شوند و چه کسانی از آن محروم می شوند نیز موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود. همین موضوع وام و سپرده مسکن در صورت عدم بررسی شرایط می تواند به وضعیتی شبیه به قرعه کشی و پیش فروش خودرو تبدیل شود. یعنی در نهایت به وضعیتی می انجامد که نه تنها بحران را حل نمی کند، بلکه بحران جدیدی ایجاد می کند.

همچنین در موضوع وام سپرده مسکن باید توجه داشت که مبلغ پرداختی چقدر باید باشد و چه بخشی از سپرده را برای هر نفر پوشش می دهد و این مبلغ در کجا تامین شود. طبیعتاً اگر این پرداخت به صورت گسترده و گسترده انجام شود، اگر فرض بر این باشد که از سوی دولت یا از بانک مرکزی استقراض می شود، در نهایت منجر به افزایش نقدینگی در کشور می شود و بر تورم تأثیر می گذارد.

این کارشناس مسکن در نهایت به اقتصاد 24 یادآور می شود، با بیان اینکه برای حل بحران کنونی راه حل کوتاه مدت و فوری با موضوع افزایش قیمت مسکن وجود ندارد، گفت: راهکار عبور از این وضعیت را باید در چند بخش به صورت کلی ارزیابی کرد. از جمله این موارد، کنترل و محدود کردن تورم و افزایش درآمد خانوارها است، بدون شک همه این گزینه ها زمان بر است و دستخوش عوامل متعدد دیگری است، اما مهم ترین مشکل برای عبور از بحران کنونی این است که در خود بخش مسکن، تولید مسکن است. با توجه به رشد با الگوی تقاضای بازار.

دیدگاهتان را بنویسید