تورم کالا و خدمات چقدر بود؟/ درهای باز هتل ها و رستوران ها برای ثروتمندان ایرانی

تورم کالا و خدمات چقدر بود؟/ درهای باز هتل ها و رستوران ها برای ثروتمندان ایرانی

داده های مرکز آمار نشان می دهد گروه هتل ها و رستوران ها بیشترین افزایش قیمت را در اردیبهشت ماه به ثبت رساندند و تورم نقطه به نقطه 84 درصدی را در اردیبهشت ماه ثبت کردند.

به گزارش تجارت نیوز، مرکز آمار ایران در پایان هفته گذشته گزارشی از نرخ تورم اردیبهشت ماه 1402 منتشر کرد که بر اساس این گزارش، تورم سالانه در دومین ماه امسال 49.1 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه به 54.6 درصد رسید. همچنین تورم ماهانه اردیبهشت 2.8 درصد بوده است.

گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از جنبه های مختلفی قابل بررسی است که یکی از مهمترین آنها تورم کالاها و خدمات مصرفی در گروه های مختلف است. موضوعی که نشان می دهد سطح عمومی قیمت در هر بخش از کالاها و خدمات چقدر تغییر کرده است.
تورم نقطه به نقطه کالاها و خدمات در اردیبهشت 1402

تورم نقطه‌به‌نقطه گروه‌های کالا و خدمات نشان می‌دهد که گروه هتل‌ها و رستوران‌ها بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه را به خود اختصاص داده‌اند و در اردیبهشت‌ماه امسال رقم ۸۴ درصدی را به ثبت رساندند. این بدان معناست که خانوارهای کشور برای استفاده از خدمات هتل و رستوران باید به طور متوسط ​​84 درصد بیشتر از اردیبهشت 1401 هزینه کنند.

در رده بعدی گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها قرار دارند که تورم نقطه به نقطه را 76.1 درصد گزارش کرده اند. تورم نقطه به نقطه گروه حمل و نقل نیز به 58.2 درصد رسید.

از سوی دیگر گروه ارتباطات با تورم نقطه به نقطه 23 درصد کمترین رشد قیمت را در سال گذشته به ثبت رساند. پس از آن گروه های آموزش و پرورش و همچنین مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در اردیبهشت ماه ثبت کردند.

نگاهی به افزایش قیمت در اردیبهشت ماه نشان می دهد گروه های مختلف کالا و خدمات دارای وضعیت تورم ماهانه متفاوتی هستند. بر اساس آمار مرکز آمار ایران، گروه دخانیات با تورم 6.4 درصدی بیشترین تورم ماهانه را دارد و پس از آن گروه بهداشت و درمان و انواع گوشت قرمز و سفید با تورم ماهانه 6.3 درصد و 5.9 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

این در حالی است که بررسی کمترین نرخ تورم ماهانه نشان می دهد که گروه سبزی و حبوبات دارای نرخ تورم منفی 4.6 درصدی است. سایر بخش هایی که کمترین تورم ماهانه را داشتند نفت و چربی با 0.6 درصد و آموزش با 0.8 درصد بودند.تورم ماهانه کالاها و خدمات اردیبهشت 1402

دیدگاهتان را بنویسید