تور نوروزی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی / از میراث جهانی اکبری تا بهشت ​​در دل کویر


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817968

آواز بهاری در باغ ها و عمارت های زیبا و ثبت جهانی استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران، این مکان ها همچون نگینی در دل کویر می درخشد و این روزها پس از دو سال محدودیت های کرونری. ، میزبان مسافران نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانبا آمدن بهار طبیعت جامه سبز به تن می کند. توییت، هزاران دست و ماه، ترانه و سرودهای با طراوت و انسان را به عشق، گره گشایی و پیوند فرا می خواند. بهار پیام آور عشق و رشد و فصل شادی و آشتی است و به همین دلیل مطلوب است و با آمدنش دل هایش سرشار از شادی و روح خواهد بود.

خراسان جنوبی آثار تاریخی زیادی دارد. در این میان یکی از دیدنی ترین و زیباترین جاذبه های خراسان جنوبی باغ های سرسبز آن است. به خصوص در ماه های فروردین و اردیبهشت که جذابیت آن ها چند برابر می شود. به گفته منابع رسمی، خراسان جنوبی دارای 25 باغ تاریخی است که 16 باغ آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. برخی از معروف ترین باغ های این کشور شهرت جهانی دارند و در یونسکو نیز به ثبت رسیده اند.


باغ اکبری; میراث جهانی در دل کویر

در میان آثار تاریخی بیرجند، باغ و عمارت اکبری کنجکاوترین نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند تا طراح و معمار بنای بزرگ و باغ باشکوه اکبری را به ستایش وا دارد. این باغ و بنا در زمینی به مساحت 5.3 هکتار و کوشک مرکزی آن در دو طبقه مجزا مربوط به دوره زندیه تا اوایل دوره پهلوی طراحی و ساخته شده است.


1622562 خبر خاکستری

تزئینات آن شامل تالار آیینه، وسط خانه و گنبد عرق است و تزئینات مقرنس رسمی شده است. با توجه به هدف اولیه بنا که به عنوان پایتخت مورد استفاده قرار می گرفت، باغ در گروه باغ های دولتی قرار می گیرد. باغ اکبری با توجه به سیستم هندسی موجود در طرح، انطباق محور ورودی با محور تقارن کوشک و بنای دروازه ورودی دارای هندسه ای خاص و منظم بوده و نمونه بارز باغ ایرانی است. درختان بی ثمر مانند کاج بیش از 100 سال قدمت دارد و انواع درختان سرو و درختچه های شمشاد و ….

در حال حاضر این مجموعه شامل سفره خانه سنتی و سه گنجینه ارزشمند باستان شناسی و مردم شناسی، حیات وحش و … می باشد. برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به آثار تاریخی بیرجند. باغ و عمارت اکبریه در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال ۲۰۱۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و به عنوان جوان ترین باغ ایرانی ثبت شده در جهان شناخته می شود.

بازدید از باغ اکبریه در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 20 است و بازارچه صنایع دستی و خانه موسیقی در این محوطه تاریخی ارزشمند ساخته شده است.


باغ رحیم آباد; میراث سبز

باغ و عمارت رحیم آباد در بیرجند و در روستایی به همین نام واقع شده است. باغ رحیم آباد دارای دو ورودی است که دسترسی از آن امکان پذیر است. مجموعه تاریخی رحیم آباد شامل حصار، برج های دیده بانی، باغ، عمارت اصلی، خانه با استخر، عمارت آلاچیق، اصطبل و اتاق های خدمات است. بقایای برج ها در سه گوشه حصار باغ گلن دیده می شود و تنها برج شمال شرقی با ساخت عمارت به کلی ویران شده است.


13971222000599 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

محور اصلی باغ بین دو ساختمان و در خط طولی تقارن آن قرار دارد. این محور با دو دریاچه، حوض و درختان در دو طرف مسیر با سایر نقاط متفاوت است که خود جلوه ای از الگوی باغ ایرانی است. این عمارت دارای طاق های تزیینی و تزیینات رسمی نیز می باشد. قدمت این بنا حداقل به دوره زندیه می رسد.

در مرکز باغ عمارتی ساخته شده است که ویژگی های معماری آن یادآور معماری اواخر قاجار و اوایل پهلوی است. در بنای عمارت تزئیناتی از جمله پایه های گچی وجود دارد که البته سرستون نیز محسوب می شوند. پلان به گونه ای طراحی شده است که با نصب درب های متعدد به راحتی می توان به فضاهای مختلف دسترسی داشت. روبروی عمارت یک استخر در وسط خیابان باغ اصلی قرار دارد. باغ دارای دو خیابان اصلی است که عمارت مرکزی در مرکز تقاطع این دو خیابان قرار دارد. درختان باغ بیشتر شامل کاج و صنوبر و درختان میوه مانند زردآلو و زرشک است.


باغ و کوشک امیرآباد

باغ و کوشک علی آباد در 35 کیلومتری شمال شرقی جاده بیرجند – زاهدان در دشت علی آباد و در روستایی به همین نام قرار دارد. وجود حصارها و برج های دیده بانی و برج های دیده بانی در فاصله چند صد متری کوشک نشان از اهمیت این باغ و روستا دارد. باغ و کوشک علی آباد متعلق به خاندان سپهری از کارگزاران امرای محلی منطقه بوده است.

به طور کلی این مجموعه شامل باغ، آلاچیق اصلی، ساختمان های به هم پیوسته برای سکونت خدمه و کارگران و نگهبانی، سرویس بهداشتی و آشپزخانه می باشد که فضایی مجزا از بقیه ساختمان ایجاد کرده است. این ساختمان در دو طبقه اول و همکف طراحی و ساخته شده است. طبقه همکف این بنا مستطیل شکل با فضاها، اتاق های بزرگ، بین خانه و انبار است که بنا به نیاز، اهداف متفاوتی داشته است. طبقه اول مجموعه نیز شامل اتاق های تابستانی و زمستانی می باشد. باغ علی آباد دارای یک محور اصلی با درختان کاج در دو طرف است و آلاچیق در فاصله ای از محور اصلی باغ قرار دارد. در دو طرف خیابان اصلی، باغ قطعات تقریباً مرتب قرار دارد.


تلفیق معماری ایرانی و اروپایی را در باغ منظریه مشاهده کنید

مزرعه و زمینی که این عمارت در آن ساخته شده بود در سال 1317 خورشیدی به سرهنگ پریدوکس، کنسول دولت انگلیس، ساکن گاینات و سیستان واگذار شد. توسط محمد ابراهیم شوکت الملک، حاکم گینات. مجموعه ساختمان کنسولی در داخل باغ مصفا قرار دارد و از آنجایی که برای کاربری زمین در شیب پای باکران قرار دارد، با کمک صندلی های چینی سنگی در فواصل مختلف زمین را تسطیح کرده اند. این بنا بر روی دالی به ارتفاع 90 سانتی متر ساخته شده است که نمای دال به صورت ردیفی با آجرهای ایرانی تزیین شده است. کل مجموعه دارای رواقی در چهار جهت با ستون های مستطیل و مربعی ضخیم است. ساختمان رو به شمال شرقی است و سردر در وسط ایوان قرار دارد. در طرفین ایوان اصلی، ستون های ایوان به صورت متقارن اجرا شده و فواصل بین آنها با آجر تزئین شده است. باغ دارای دو خیابان اصلی است و به دلیل شیب تند زمین، زمین ها پلکانی هستند. با توجه به ساخت، طراحی و چیدمان مجموعه می توان گفت که روح معماری اروپایی با عناصر معماری ایرانی در این مجموعه عجین شده است. تاریخ ساخت آن به دوره پهلوی برمی گردد.


باغ شوکت آباد; جلوه اصلی معماری

باغ و عمارت شوکت آباد در 5 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند در روستای شوکت آباد قرار دارد و شامل حصار، برج های دیدبانی، ورودی، ساختمان اصلی، حوض خانه، عمارت نارنجستان، باغ، اصطبل و اتاق های خدمات است. به طور کلی ساختمان های باغ شوکت آباد متراکم بوده و در جبهه های جنوبی و شرقی باغ ساخته شده اند. جبهه جنوبی بیشتر اتاق های یک نفره با خدمات اهالی باغ است و ساختمان اصلی در جبهه جنوبی برای حاکم و خانواده اش بوده و بخشی از فضای داخلی برای برگزاری مراسم و پذیرایی استفاده می شده است. عمارت ساخته شده در قسمت جنوبی باغ شوکت آباد به صورت طولی و شرقی – غربی است که شکل آن نیز یکنواخت است.


13971222000622 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

یکی دیگر از ویژگی های جالب این بنا، ارتباط فضاهای داخلی با یکدیگر است که از راهروها، راهروها و اتاق ها امکان پذیر است. عمارت نارنجستان یکی از فضاهای مهم است و در پشت عمارت اصلی قرار دارد. این بنا را داخل باغ می دانستند که زندگی شخصی حاکم و خانواده اش در آن جریان داشت. از نظر درختی و شکل، محوطه سازی باغ منظم است و راه های ارتباطی با یکدیگر وجود دارد که تلاقی هایی نیز در آن ایجاد می کند و این قسمت ها با گل های چشم نواز در کنار این مسیرها تزئین شده است. وجود استخر و کانال های متعدد آبیاری درختان را تسهیل می کند. درختان مثمر منطقه شامل انار، سیب، انگور، گلابی و درختان زینتی از جمله سرو، افرا، تبریز، صنوبر و کاج. تاریخ ساخت باغ و عمارت شوکت آباد به دوره قاجاریه برمی گردد.


باغ بهلگرد; استراحتگاه تابستانی

باغ بهلگرد در 30 کیلومتری شمال شرقی بیرجند و در مسیر جاده بیرجند – زاهدان در روستای بهلگرد قرار دارد. مجموعه باغ و عمارت بهلگرد شامل بخش های متعددی از جمله ورودی، ایوان، حیاط، محل اقامت خدمه، حیاط بیرونی و اصطبل است. ورودی باغ دارای یک تخته ساده با در چوبی در دو قسمت است که با گل میخ های کروی تزئین شده است. طاق های باریک و کم عمق فضای ایوان را تشکیل می دهند که بعد از ورودی قرار دارد. حیاط در امتداد لابی قرار دارد و فضای نسبتاً وسیعی را اشغال می کند. در وسط این محوطه حوضی چهار ضلعی قرار دارد و عمارت اندرونی باغ در ضلع جنوبی در دو طبقه ساخته شده است. حیاط بیرونی که به قسمت اصلی باغ منتهی می شود شامل عمارتی با معماری ساده و زیبا می باشد. باغ بهلگرد با استفاده از شیب زمین و در جهت جنوب به شمال طراحی و ساخته شده است. وجود فضای داخلی و خارجی و تنوع پوشش گیاهی از ویژگی های مهم است. باغ و عمارت بهلگرد در دوره قاجار به عنوان ییلاقی مدیریت محلی ساخته شده است.


املاک معصومیه; مرتبط با چهلستون اصفهان

مجموعه معصومیه در نزدیکی بخش غربی بیرجند قرار دارد و در دوره پهلوی ساخته شده است. عمارت معصومیه که روبروی یک حوض هشت ضلعی قرار دارد، پلانی چند ضلعی دارد و مانند نگینی در وسط باغ معصومیه می درخشد. ورودی اصلی باغ در ضلع شرقی است که در حال حاضر از آن استفاده نمی شود. در این عمارت مانند سایر بناهای تاریخی، تمامی فضاها و اتاق های آن به یکدیگر دسترسی دارند، بنابراین از هر طرف عمارت می توان وارد بنا شد. طاق نماهای به کار رفته در بنا به شکل هلالی بوده و نمای بیرونی با چینی آجری تزئین شده است. در زیرزمین این ساختمان یک زیرزمین وجود دارد. این عمارت از جبهه شرقی مشرف به استخر است که جلوه زیبایی به آن بخشیده است. پلان بنا در ضلع شرقی گرد است و جلوی آن بالکن قرار دارد. در این مجموعه علاوه بر باغ اصلی، دو باغ دیگر نیز وجود دارد که یکی دارای عمارت ساده و دیگری بدون عمارت است. گونه گیاهی غالب در این باغ کاج است و درختان میوه ای مانند زردآلو، زرشک و عناب وجود دارد.


باغ گلشن طبس; بهشت در دل کویر

طبس شهری است که گل و گیاه یکی از عناصر تشکیل دهنده آن است. در باغ ها، باغ ها، کنار رودخانه ها، باغ های وسط میدان ها و خیابان ها انواع گل و گیاه کاشته می شود، بیشتر گل ها و گیاهانی که در طبس می روید ارانی است و باغ ها و باغ های طبس هنوز رنگ و بوی ایرانی دارد. باغ ها .


13971222000618 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

باغ گلشن طبس باغی تاریخی متعلق به دوره افشاریه و زندیه است که توسط میرحسن خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خان هایی که توسط نادرشاه به حکومت طبس منصوب شده بود، تأسیس شد.

گونه های مختلف گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف و هزاران درخت میوه در آن طبیعتی منحصر به فرد ایجاد کرده است، بنابراین گردشگرانی مانند سنا هدین سوئدی و آندره گدار فرانسوی که از این باغ زیبا و درختان سرسبز و سایه خنک درختان خرما به طبس سفر کرده اند. آهنگ زیبایی آب روان را نهرها و فواره های متعددی که آب را به عنوان هدیه به آسمان می فرستند نشان می دهد.

طرح ابن باغ بر اساس نمونه چهار باغ و برگرفته از آیات قرآنی بهشت ​​است که دو نهر آب ثابت و ثابت را قطع می کنند. یکی دیگر از نکات منحصر به فرد باغ گلشن که فقط در تاج هندوستان مانند آن تکرار می شود مربعی بودن باغ است که خطوط اصلی باغ شامل دو خیابان یکی در محور ورودی و دیگری عمود بر آن و باغ گلشن طبس با تقسیم یک میدان بزرگ در 20 آذر 1355 به شماره ثبت 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید