توزیع 480 میلیارد فولاد برای تکمیل سد شوریخ سرس / 50 حلقه چاه غیرمجاز در سرس مسدود می شود.


ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855362

کریمی فرد گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان رضوی در بودجه سال 1401 وام 480 میلیارد تومانی برای تکمیل سد شوریه شهرستان صراحس در نظر گرفته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ؛ مرتضی کریمی فرد رئیس اداره آب شهرستان سراس ظهر امروز در نشست خبری که در اداره آب شهرستان سراس برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص شهرستان سراس مرکز استان که ما نسبت به پارسال 17 میلی متر افزایش بارندگی داشته اند.

وی افزود: علاوه بر این نسبت به دوره بلندمدت 26 ساله که 197 میلی متر است، کاهش بارندگی داشته ایم و در 24 ساعت گذشته بارش ها در شهرستان سرحس صفر بوده است.

کریمی فرد گفت: در پایان سال آبی گذشته در بحث آب های زیرزمینی دشت سرحس 86 میلیون و 170 هزار مترمکعب کسری مخزن زیرزمینی داشتیم.

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرحس با بیان اینکه تمامی چاه های کشاورزی شهرستان مجهز به کنتور هوشمند هستند، گفت: از بهره برداران چاه های مجاز در سال جاری تقاضا داریم نسبت به مدیریت آب اقدامات لازم را انجام دهند. امسال کارمزد اضافه نداریم و انتظار داریم کشاورزان پروانه بهره برداری خود را تمدید کنند، زیرا اگر کنتور هوشمند از کار بیفتد ضرر و زیان کشاورز را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: در حوزه مدیریت آب های سطحی تعاونی های آب روبنایی نیستند که مجبور به برگزاری انتخابات و تعیین هیات مدیره و مدیرعامل باشند؛ وزارت کار مسئول برگزاری انتخابات است.


سه و نیم میلیون مترمکعب از آخرین سیلاب به کشاورزان داده شده است

کریمی فرد ادامه داد: با توجه به وقوع سیلاب در کشف رود، سه و نیم میلیون مترمکعب سیلاب را از طریق شبکه پایاب دوستی در اختیار کشاورزان قرار داده ایم. کانال های سنتی نیز زیر 800000 متر مکعب بهره برداری شده اند، زیرا هنگام بحث در مورد کانال، لایروبی ضعیف است. بیشترین حجم سیلاب برای کشت گندم استفاده شد.

رئیس اداره منابع آب سرخس در ادامه به لزوم ایجاد کانال های درجه یک و دو توسط این شهرستان اشاره و تصریح کرد: شبکه پایین دست 19 کیلومتر کانال درجه یک در محدوده کوس علیجان، کندکلی است. یاز تپه که به 62 میلیارد تن تکمیل پروژه نیاز داریم. اعتبار این پروژه در سال 1401 از ردیف بودجه حذف شد و منتظریم 62 میلیارد به دست ما برسد.

وی گفت: برای ایجاد کانال های درجه دو بر اساس هزینه های سال گذشته به 650 میلیارد تن اعتبار نیاز داریم. در شهرستان سرحس فقط یک منطقه و در ابراهیم آباد کانال درجه دو حدود یک تا دو کیلومتر سرنشین دار است.


اعطای 480 میلیارد تن اعتبار برای تکمیل سد شوریه شهرستان سرس

کریمی فرد درباره پروژه خط لوله سد دوستی به سرحس گفت: برای تکمیل پروژه سنگر تا شیرپه، این خط به 17 میلیارد تن فولاد نیاز دارد که در سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان رضوی تامین شد.

رئیس اداره آب سرخس افزود: همچنین برای تکمیل این پروژه 300 میلیارد تن فولاد برای تصفیه خانه و 100 میلیارد تن برای خط انتقال اعتبار برای تکمیل خط شیرتاپه تا سد دوستی مورد نیاز است.

وی به پروژه سد شوریجه اشاره کرد و تصریح کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به شهرستان سراس با کمک وزارت نیرو 480 میلیارد تومان در بودجه 1401 برای تکمیل سد شوریجه تخصیص داده شد. البته این وام هنوز واگذار نشده است.


50 حلقه چاه غیرمجاز در فرنس مسدود شده است

کریمی فرد با بیان اینکه امسال 50 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سرس مسدود می شود، گفت: در چند روز آینده انسداد چاه های غیرمجاز را آغاز کرده و این کار توسط مالکان بزرگ آغاز می شود؛ در حال حاضر بیش از 100 حلقه غیرمجاز عمیق و کم عمق داریم. چاه های چاه در شهرستان که شناسایی شده است.

رئیس اداره منابع آب سرس گفت: در شهرستان سرس 321 حلقه چاه مجاز داریم که در صنایعی که شامل خدمات و دامپروری می شود و همچنین کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: در حوزه حفاظت از رودخانه ها نیز در سه منطقه نوزآباد، گنبدلی و کاسم آباد حریم داشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید