توسعه اقتصادی کشور بدون تمرکز بر توسعه کسب و کار محقق نخواهد شد


ساعت: 17:39
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905895

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: توسعه اقتصادی کشور بدون تمرکز بر توسعه کسب و کار محقق نمی شود و اگر می خواهیم کسب و کار کشور رشد کند باید بتوانیم خدمات مورد نیاز صاحبان مشاغل را ارائه کنیم. با کیفیت، دقت و سرعت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، امیرحسین اسدی مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت حراست گفت: توسعه اقتصادی کشور بدون تمرکز بر توسعه کسب و کار محقق نمی شود و اگر بخواهیم کسب و کار کشور را رشد دهد. ، باید بتوانیم خدمات مورد نیاز صاحبان مشاغل را با ارائه آنها با کیفیت، دقت و سرعت ارائه دهیم. باید سعی کنیم به جای خودآزمایی، تخصص، به جای آزمون و خطا، دانش را پیاده سازی کنیم و به جای پخش انرژی، بر هسته اصلی کسب و کار تمرکز کنیم، در تمامی فرآیندهای کسب و کار.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت حراست ادامه داد: بررسی مشکلات بنگاه ها در فرآیند ایجاد و توسعه نشان می دهد که بروکراسی اداری در راه اندازی و توسعه کسب و کار در ایران بسیار بالاست. گاهی عدم شفافیت در تعاملات اداری، مالی و سیستمی اکوسیستم تجاری کشور، فرآیندهای توسعه کسب و کار را با مشکل مواجه می کند. وقتی به چالش‌های پیش روی شرکت‌ها و کسب‌وکارها نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود که فقدان دانش و توانایی مدیریت کسب‌وکار، فقدان مهارت‌های فردی و روان‌شناختی، فقدان دانش مدیریت، عدم توانایی مدیریت احساسات و ضعف‌ها در محیط، باعث شکست کسب و کار شد و زمینه را برای شکست فراهم کرد و باعث ناامیدی کارآفرین شد.

وی افزود: نبود سیستم هوشمند هدایت شغلی و کمبود نیروی انسانی ماهر، تغییر قوانین و عدم ثبات برای برنامه ریزی صحیح و هوشمندانه، ضعف آمار و اطلاعات و عدم ارتباط هوشمند مولفه های مورد نیاز صنعت بر اساس زنجیره صعودی. هوشمندی، صنعت قدیمی و غیرقابل انعطاف و مقاومت صنعت در مقابل توسعه فناوری و مدرنیته، ضعف سیستم بانکی در تخصیص به موقع و هوشمندانه منابع، ضعف برخی ارگان های دولتی در مدیریت فرآیندهای مرتبط با کسب و کار، فقدان نگاه سیستمی در بنگاه‌های همنام و ضعف در مدیریت زنجیره تامین مانع رشد مناسب کسب‌وکار می‌شود و کارآفرین ایران اسلامی در جاده‌ای با اصطکاک بالا فرسوده می‌شود. اگر همه این موارد را به عدم ایمان کسب‌وکارهای سنتی به مبانی بازاریابی و برندسازی فناوری، فقدان نهادهای ارائه‌دهنده خدمات توانمند و فقدان نگاه نظام‌مند به خدمات کسب‌وکار اضافه کنیم، نیاز به ایجاد نگاه خدمات‌محور است. کسب و کار ما پیدا می کنیم

به گفته اسدی، خدمات بازرگانی در واقع راه حل و راهی برای حل مشکلات کارآفرینان و صاحبان مشاغل از طریق نهادها و شرکت های توانمند ارائه دهنده خدمات است. شرکت هایی که به لطف تجربه، دانش و مهارت می توانند چالش های کسب و کار را شناسایی، تجزیه و تحلیل و دسته بندی کنند و راه حل های بهینه ای برای حل این چالش ها ارائه دهند. وقتی صحبت از خدمات مشاوره و مربیگری کسب و کار می شود، در واقع صحبت از افراد توانمندی است که به لطف تجربه، دانش و مهارت خود می توانند در کنار کسب و کار باشند و راهنمایی مدیران کسب و کار را در جاده طوفانی کارآفرینی تسهیل کنند.

وی بیان کرد: وقتی از خدمات روانشناسان کسب و کار صحبت می کنیم در واقع صحبت از روانشناسانی است که چالش های روانی کارآفرینان را می شناسند. یعنی می دانند بر اساس یافته های مطالعات پذیرفته شده، حداقل 30 درصد از شکست کسب و کارهای بزرگ ناشی از فرد کارآفرین و فقدان مهارت های فردی و روانی است. یعنی می دانند که این عدد در کسب و کارهای کوچک و خرد به پنجاه درصد می رسد و ارائه خدمات روانشناسی کسب و کار می تواند با ارتقای مهارت های فردی و روانی زمینه ساز موفقیت کارآفرین باشد. زمانی که از خدمات مدیریت زنجیره تامین صحبت می کنیم، عملا بر روی یک راه حل بین المللی تمرکز کرده ایم که می تواند هزینه بنگاه های اقتصادی را تا 30 درصد کاهش دهد، به عبارت دیگر، هزینه کالاهای تولید شده توسط کسب و کار را می توان تا 30 درصد کاهش داد و آن را به دست آورد. قدرت رقابتی و کار به همان میزان افزایش می یابد.

اسدی اعلام کرد: در واقع خدمات مدیریت زنجیره تامین می تواند زمینه ساز بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها، ارتقای مهارت های مدیریتی، افزایش رضایت مشتری، افزایش سرعت تحویل محصول، کمک به حفظ محیط زیست به دلیل کاهش فرآیندهای منفی در یک کشور باشد. سیستم توزیع و هوشمندی فرآیندهای مدیریت زنجیره ، تصریح کرد: کسب و کار امری تخصصی مبتنی بر مهارت های فردی و سیستمی است و استفاده از ظرفیت و خدمات شرکت ها و موسسات توانمند می تواند زمان ورود به بازار را در کسب و کار کاهش دهد. تصور کنید که یک کسب و کار به جای ایجاد و توسعه زیرساخت های فنی مانند مرکز داده، از خدمات شرکت های ارائه دهنده خدمات رایانش ابری استفاده کند. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مطمئناً زمان راه اندازی شرکت هفته ها کاهش یافته است و این کاهش زمان باعث کاهش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش کارایی شرکت و کسب و کار خواهد شد.

به گفته وی، خدمات کسب و کار به عنوان محرک های توسعه کسب و کار می تواند در تمامی مراحل کسب و کار همراه کارآفرین بوده و از کارآفرینان برای انجام بهتر تمامی فرآیندهای کسب و کار حمایت کند، در این میان ارائه دهندگان خدمات کسب و کار اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. که از طریق ارائه خدمات مشاوره ای، مهندسی، مالی، آزمایشگاهی و فناوری در زمینه های لازم برای کسب و کار اعم از خدمات مالی و بازرگانی، منابع انسانی، بهبود مدیریت، ارتقای سطح فناوری اطلاعات و تولید و … در زمینه بهبود رقابت پذیری، توسعه بازار و سودآوری واحدهای تجاری را فراهم می کنند

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت حراست افزود: اگر بتوانیم ارائه این خدمات را هوشمندانه و بر اساس فناوری اطلاعات ساماندهی کنیم، بار بزرگی را از دوش فضای کسب و کار در کشور برداشته ایم و ایجاد کسب و کار. بسترهای خدماتی می تواند یک شاهراه باشد.توسعه کسب و کار در کشور را تسهیل کند، مسیر شتابان کشور در مسیر توسعه است. ثبت اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات، هدف گذاری اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات، تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و مدیریت فرآیند مبتنی بر اطلاعات رویکردهایی هستند که پلت فرم های کسب و کار می توانند در اختیار کسب و کارها قرار دهند. از مرحله تصمیم به ساخت تا تصمیم به انحلال یک شرکت از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات تجاری انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید