توسعه اوکراین افول آمریکا را بیشتر نمایان می کند/ ایران و ایرانیان تا ابد مدیون درایت مقام معظم رهبری هستند


ساعت: 08:10
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812301

محمدحسن قدیری ابیانه گفت: ناتوانی آمریکایی ها در مداخله نظامی در حوادث اوکراین در کنار مشکلات دیگری مانند فرار از ذلت از افغانستان، حوادث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از مشکلات اقتصادی و… نشانه های دیگری از افول ایالات متحده است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن گدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار هاوارستان درباره حوادث اوکراین گفت: پس از فروپاشی شوروی، اوکراین که بخشی از آن بود، جدا شد. بعدها انقلاب رنگی رخ داد و عوامل آمریکا به قدرت رسیدند. او به جای اتخاذ یک سیاست مستقل، تلاش کرد پا جای پای آمریکا و ناتو بگذارد و استقلال خود را از دست داد. نمایش اشتباه بود

وی ادامه داد: بر خلاف تعهد قبلی، اوکراین که نمی خواهد به ناتو بپیوندد، سعی کرده به ناتو بپیوندد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و همچنین تجزیه روسیه امروزی، بزرگترین کشور جهان، تصمیم به اقدام نظامی گرفت. روسیه چاره ای جز پیروزی در این جنگ ندارد.


فانتزی بی رحمانه غربی ها

این دیپلمات انقلابی ادامه داد: غرب همچنان به دنبال شکست روسیه در این اقدام نظامی است، در حالی که اگر روسیه با تسلیحات متعارف نتواند این کار را انجام دهد، مجبور می شود به سلاح هسته ای روی آورد.

به گفته محمدحسن قدیری ابیانه، با جدا شدن اوکراین از شوروی، اوکراین سومین قدرت هسته ای جهان در آن زمان بود. البته اوکراین بخش صنعتی مهمی از اتحاد جماهیر شوروی دارد. سپس موافقت کرد که تسلیحات هسته‌ای را به روسیه تحویل دهد و هواپیماهایی را که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند منهدم کند و قول داد که روسیه، ایالات متحده، بریتانیا و ناتو امنیت اوکراین را در برابر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تضمین کنند.

وی ادامه داد: زمانی که آمریکا اعلام کرد روسیه تا یک ساعت دیگر به اوکراین حمله خواهد کرد، رئیس جمهور اوکراین به مردم گفت نگران نباشید، آرام بخوابید زیرا من با بایدن تلفنی صحبت کردم، اما نه آمریکا، نه ناتو و نه اروپا فقط از اوکراین حمایت کرد، بلکه از ایالات متحده نیز حمایت کرد و گفت: بریتانیا بلافاصله نیروهای خود را از اوکراین خارج کرد و کمک آنها به کمک های مالی در قالب وام و تحریم علیه روسیه محدود شد و پس از آن رئیس جمهور اوکراین به مردم گفت که با غرب تماس بگیرند. پاسخ آنها و ما تنها مانده ایم و روسیه به هر حال رو به جلو است.


عرصه های جدید

این دیپلمات بلندپایه سابق با اشاره به اینکه رویارویی با غرب حوزه های جدیدی را به خود اختصاص داده است، گفت: «ایالات متحده به فنلاند و سوئد گفته است که درهای ناتو به روی آنها باز است». روسیه بعداً اعلام کرد در صورت پیوستن به ناتو پاسخ خواهد داد. سوئد و فنلاند با وجود اعمال تحریم ها علیه روسیه اعلام کرده اند که قصد ندارند به ناتو بپیوندند.

گادری ابیانه افزود: از سوی دیگر، چین که همواره بر حاکمیت خود تاکید داشته، دست به تحرکاتی می زند و احتمال حمله به تایوان برای تسلط به عنوان یک گزینه محتمل دیده می شود. بنابراین در این صورت رویارویی ناتو با دو ابرقدرت تحت سلطه سلاح های هسته ای غیرممکن خواهد بود.

او گفت: همه اینها به این دلیل است که جهان در حال تغییر است. آمریکا در غرب است و اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال حرکت است. قطب های جدید در حال شکل گیری است. بنابراین کشورهای در حال انحطاط سعی در حفظ مواضع خود به هر قیمتی دارند و قطب های نوظهور در تلاش برای تحکیم مواضع خود هستند.

به گفته وی، در چنین شرایطی خطر جنگ، ویرانی و فتح بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. یعنی در عصری زندگی می کنیم که پر از تهدید و در عین حال پر فرصت است و به قول شهید سلیمانی گاهی در تهدیدها فرصت هایی وجود دارد که خود امکان نیست. هرچه دشمنان ما به خصوص آمریکا بیشتر تضعیف شوند برای ایران بهتر است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: کسانی که در جنگ ژاپن و آلمان را شکست دادند و تسلیم آمریکا شدند و اجازه نداشتند ارتشی قوی داشته باشند و در عین حال پیشرفت های اقتصادی زیادی داشتند به عنوان الگوی پیشرفت اقتصادی در ایران معرفی می شوند. ” در حالی که ژاپن و آلمان خود از اوکراین آموخته اند، آلمان اخیراً 100 میلیارد یورو برای افزایش تسلیحات نظامی خود کنار گذاشته است و ژاپن نیز از ایالات متحده می خواهد که در موضع نظامی خود تجدید نظر کند. تکیه بر آمریکا برای دفاع از خود بی فایده است. ایالات متحده تمایلی به قربانی کردن برای منافع اروپا یا ژاپن و دیگران ندارد و به فکر افزایش قدرت است.

قدیری ابیانه توضیح داد: کسانی که می گویند دوران فتوحات تمام شده و دوران گفتگوی تمدن ها به پایان رسیده است، چه پاسخی دارند؟
به گفته وی، در طول جنگ جهانی دوم که در میان کشورهای اروپایی است، آمریکا به دلیل فاصله جغرافیایی از آسیب های نظامی در امان ماند، اما در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، آمریکا در امان نخواهد ماند، بلکه یکی از آنها خواهد بود. اهداف اصلی موشک های هسته ای به همین دلیل بایدن در پاسخ به اینکه چرا فقط تحریم ها، نه مداخله نظامی، گفت که جایگزین تحریم ها جنگ جهانی سوم است.


قدرت نظامی همراه با انسجام ملی

قدیری ابیانه، دکترای علوم دفاعی راهبردی، گفت که کشورها درس های بزرگی از جنگ اوکراین آموخته اند: «آنها دریافتند که باید قوی باشند و بر قدرت خود بیفزایند. از تهاجم سایر کشورها در امان باشید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دولت گذشته در آنچه همکاری با غرب و آمریکا و تضعیف نیروهای حامی ایران در منطقه می‌خواند موفق می‌شد ایران را با موشک خلع سلاح کند، امروز ایران قطعا یکی از اهداف دشمن بود.

وی ادامه داد: آمریکا پس از هل دادن عراق به بهانه داشتن تسلیحات هسته‌ای، موشک‌های این کشور و کمیسیونی که شورای امنیت سازمان ملل برای سرنگونی این رژیم مجوز داده بود، منهدم کرد. بدون سلاح هسته ای، بدون موشک، بدون بازدارنده، او به ایالات متحده حمله کرد. همان بلا را سر لیبی آوردند و اندونزی را تقسیم کردند. آنها سعی داشتند عراق را تجزیه کنند. اگر فتواهای مقامات و حمایت های ایران نبود، عراق قطعاً تجزیه می شد. آنها همچنین در تلاش برای تجزیه لیبی هستند و هدف مشخص آنها در مورد ایران تجزیه کشور و تصاحب ثروت آن است.

وی تاکید کرد: اما این توطئه ها بازگشته و نشانه های افول آمریکا روز به روز بیشتر نمایان می شود. موشک باران عین الاسد و ناتوانی آمریکایی ها در مخالفت با آن، فرار از ذلت افغانستان و ناتوانی ارتش در مداخله در اوکراین نشانه های افول آمریکاست.

وی افزود: اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشکلات اقتصادی فراوان در آمریکا و ایجاد شرایط برای تجزیه آمریکا از دیگر نشانه های افول است. ایران و ایرانیان همیشه مدیون ولی فقیه هستند که دشمنان خارجی و انتحاری های داخلی را فریب ندادند و نه تنها اجازه ندادند ایران قدرت نظامی خود را از دست بدهد، بلکه بر قدرت نظامی خود نیز افزود. البته نیروهای مسلح ایران مانند مدافعان حرم و سپاه قدس اسطوره های تاریخ محسوب خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید