توسعه مسیرهای حمل و نقل؛ تحرک بخش اقتصادی/ نقش بی بدیل و موثر آذربایجان غربی در ترانزیت منطقه ای


زمان: 09:28
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809774

لزوم توجه ویژه به جاده های آذربایجان غربی؛

توسعه راه های مواصلاتی آذربایجان غربی با توجه به مرز مشترک با چند کشور ضروری بوده و دروازه ورود به اروپا و قرار گرفتن مسیرهای ترانزیتی مهم این استان محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز ، توسعه هر منطقه در گرو تقویت روابط با کشورهای همسایه و تحکیم روابط است و باید بتوان از توان این بخش برای توسعه بخش اقتصادی و در نتیجه اما برای افزایش روابط ما نیاز به بهبود زیرساخت های ارتباطی داریم.

راه‌ها و محورهای ارتباطی مهم‌ترین و اساسی‌ترین محورهای توسعه هستند و علاوه بر اولین محور ارتباطی شهرها و روستاها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل یکی از مؤثرترین راهکارها برای حل مشکلات اقتصادی است.

جاده ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که استانی در آن سوی مرز با کشورهای دیگر هم مرز باشد که در این صورت همان مسیر ارتباطی در توسعه اقتصادی آن نقش انکارناپذیری خواهد داشت و در واقع راه های مواصلاتی هر استان به عنوان شریان های حیاتی آن است. منطقه نقش دارد.

آذربایجان غربی نیز شمال غربی ترین استان کشور است که به دلیل هم مرز بودن با چند کشور، دروازه اروپا محسوب می شود و در مسیر راه اروپا قرار دارد و موقعیت مسیرهای ترانزیتی مهم این استان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

توجه به راه ها و محورهای ارتباطی در این استان بسیار حائز اهمیت است و باید برنامه ریزی برای توسعه و بهسازی راه ها در دستور کار قرار گیرد.

ایجاد محورهای مواصلاتی استاندارد و ایمن علاوه بر اهمیتی که در کاهش تصادفات و نجات جان انسان ها دارد، یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه و پیشرفت هر منطقه است، موضوعی که در آذربایجان غربی به عنوان دریچه ای به سوی آن نیازمند توجه ویژه است. تجارت با اروپا


همجواری با این سه کشور آذربایجان غربی را به دریچه ای برای روابط ایران با اروپا تبدیل کرده است

در این خصوص مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به تکمیل کریدور غرب کشور، ساماندهی مبادی ورودی مرزی برای بهره برداری از موقعیت راهبردی انجام می شود. استان در راس برنامه های اجرایی قرار دارد.

سید محسن حمزه لو وجود هزار کیلومتر مرز مشترک و مجاورت با سه کشور آذربایجان غربی را به دروازه ای برای ارتباط ایران و اروپا تبدیل کرده است، افزود: تکمیل راه اصلی و روستایی در شبکه حمل و نقل جاده ای.

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی راه های آذربایجان غربی نیازمند تامین و تخصیص به موقع منابع مالی است، گفت: کمبود قیر یارانه ای، استفاده از اسناد خزانه بلندمدت در آزادسازی زمین و نوسانات قیمت مصالح مصرفی در راهسازی. پروژه ها، از مشکلات عمده توسعه راه ها هستند.


90 درصد کریدورهای بین المللی و منطقه ای از آذربایجان غربی می گذرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: 90 درصد کریدورهای بین المللی و منطقه ای از جمله مسیرهای مهم جنوب شرق آسیا با اروپا و قفقاز از این استان می گذرد که نشان از اهمیت استان دارد. در حمل و نقل و تدارکات

ارسلان شکری افزود: این مسیرها شامل کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، کریدور تازه ایجاد شده ایران – آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه، پاسگاه شارجه – استانبول و مسیر راهبردی استانبول – تهران – اسلام آباد به نام ITI است.

وی گفت: البته آذربایجان غربی در مسیر اصلی جاده ابریشم قرار دارد اما البته تلاش می شود این مسیر تغییر کند و همچنین توجه به این جاده مهم و قدیمی کم شود که نباید اجازه دهیم. . . “

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: به منظور استفاده حداکثری از این ظرفیت انتقالی برای توسعه استان، اقدامات مستمری برای بهبود وضعیت راه ها و توسعه محورهای ارتباطی انجام می شود.

شکری گفت: البته از این تقاطع ها استفاده بسیار خوبی می شود به طوری که بیش از 64 درصد واردات جاده زمینی کشور و 26 درصد صادرات جاده زمینی کشور از آذربایجان غربی است.

وی افزود: در حال حاضر 900 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تن ترانزیت از مرزهای آذربایجان غربی انجام می شود.


لزوم توجه ویژه به جاده های آذربایجان غربی

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با تاکید بر اهمیت توجه به وضعیت راه ها و بزرگراه ها گفت: این امر نیازمند توجه ویژه و بیشتر است.

مهدی عیسی زاده با اشاره به پیگیری های انجام شده برای تکمیل و تکمیل پروژه های در دست اجرا گفت: با بهره برداری از پروژه های راهسازی در دست اجرا باید در جهت کاهش مشکلات گام برداشته و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی همچنین با بیان اینکه پروژه 33 ساله ای در میاندوآب در حوزه راهسازی داریم، افزود: محور سرچم یکی از پروژه های سالانه است که در سال های گذشته تکمیل نشده و برای رفع نیازهای لازم، جلساتی با وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود. راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و پروژه ها را خوب پیش می بریم.


نقش موثر آذربایجان غربی در ترانزیت منطقه ای

معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت و ساز زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه بازدید از مراکز حمل و نقل میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر گفت: کشور در آذربایجان غربی یکی از شریان های اصلی و نقطه اتصال است. دو منطقه تجاری شلوغ; پایانه مرزی بازرگان در حوالی بندر امام خمینی (ره) در حال بررسی است.

محمدرضا کاخ زاده افزود: کریدور بزرگراه غرب کشور بر نقش آذربایجان غربی در ترانزیت مناطق تاکید دارد.

وی افزود: در حال حاضر توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای استان به سرعت در حال رشد است و این اقدام برای گسترش ترانزیت بین المللی نیاز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید